Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wagon pasażerski z 1889 roku trafił do Koszalina. Historyczny tabor w prezencie ze Szwajcarii

inforail
02.12.2025 10:30
0 Komentarzy

Na stację Manowo przyjechał wyjątkowy zabytek – czerwony wagon pasażerski z 1889 r., pochodzący z jednej z najbardziej malowniczych kolei górskich w Europie.

Dzięki specjalistycznemu transportowi i pomocy dźwigu historyczny pojazd został ustawiony na torach Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, a następnie połączony z lokomotywą i przetransportowany do Koszalina.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy zabytkowy wagon z 1889 roku zostanie dopuszczony do ruchu na trasach Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej?
  2. Co skłoniło Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej do poszukiwania taboru za granicą, zwłaszcza w Szwajcarii?
  3. Jakie znaczenie dla oferty turystycznej regionu będzie miało wprowadzenie historycznego wagonu na letnie trasy przejazdowe?

Prace przygotowawcze przed dopuszczeniem do ruchu

Dostaliśmy go w prezencie – podkreślił w rozmowie z PAP prezes Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej (TKKW) Paweł Gajdzica.

Po przyjeździe wagon trafi do lokomotywowni TKKW, gdzie przejdzie proces dostosowania do polskich wymagań technicznych. Jak zaznacza prezes Gajdzica, nie stanie się to od razu, jednak plan zakłada, że już latem wagon pojawi się na turystycznych trasach kolejki.

Chwilę to zajmie. Od razu nie ruszy na trasę, ale jeśli wszystko pójdzie zgodnie z zamierzeniami, latem pojedzie z pasażerami – zapewnił.

Szwajcarski wagon dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej
Szwajcarski wagon dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej /foto: KKW

Parametry historycznego wagonu

Nowy nabytek TKKW to wagon z końca XIX wieku, który mimo swojego wieku zachował świetną kondycję. Najważniejsze dane techniczne:

  • rok produkcji: 1889,
  • długość: 10,1 m,
  • typ: dwuosiowy,
  • pojemność: 36 miejsc siedzących, 24 miejsca stojące,
  • kolor: czerwony, charakterystyczny dla alpejskich kolejek.

Wagon trafił do Koszalina dzięki wolontariuszom z Dampfbahn Furka Bergstrecke, czyli szwajcarskiej górskiej kolei wąskotorowej.

Szwajcarski wagon dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej
Szwajcarski wagon dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej /foto: KKW

Jak doszło do niezwykłego daru?

TKKW od dłuższego czasu poszukiwało dodatkowego taboru, szczególnie potrzebnego w sezonie wakacyjnym. Problemem jest fakt, że w Polsce wagony na rozstaw 1000 mm są obecnie praktycznie niedostępne – historycznie takie kolejki funkcjonowały jedynie trzy.

Towarzystwo rozpoczęło więc międzynarodowe poszukiwania – wysyłano zapytania do kolei w Szwajcarii, Austrii i Niemczech. Po pewnym czasie odpowiedź przyszła właśnie ze Szwajcarii.

– Po roku się do nas odezwali. I dziś dociera do nas wagon prosto ze Szwajcarii – wyjaśnił Gajdzica.

Szwajcarska Dampfbahn Furka Bergstrecke – kolej zębata w sercu Alp

Dampfbahn Furka Bergstrecke to jedna z najbardziej widowiskowych linii kolejowych na świecie. Powstała w 1925 roku w Alpach Szwajcarskich i do dziś prowadzona jest przez wolontariuszy. Jej 18-kilometrowa trasa przecina dzikie, trudno dostępne tereny alpejskie:

  • prowadzi przez wąwozy i strome zbocza,
  • osiąga wysokość ponad 2000 m n.p.m.,
  • jest to kolej zębata – wyposażona w trzecią szynę zębatą, współpracującą z kołem zębatym lokomotywy, co umożliwia jazdę w tak trudnym terenie.

To właśnie z tej unikatowej linii pochodzi wagon, który zasili tabor koszalińskiej wąskotorówki.

Szwajcarski wagon dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej
Szwajcarski wagon dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej /foto: KKW

Koszalińska Kolej Wąskotorowa – ponad 120 lat historii

Koszalińska Kolej Wąskotorowa to jedna z najstarszych atrakcji miasta. Została uruchomiona 1 listopada 1898 r., a od dwóch dekad funkcjonuje dzięki zaangażowaniu Towarzystwa TKKW.

Obecnie kolej kursuje na dwóch trasach:

  • Koszalin – Manowo (12 km),
  • Koszalin – Rosnowo (20 km).

Latem pociągi jeżdżą regularnie, również w dni powszednie, natomiast wiosną i jesienią kursy są rzadsze. Przez cały rok możliwe są także przejazdy na zamówienie.

Od dwóch lat trasę obsługuje również zabytkowy parowóz Px48-3901 „Zośka”, który stał się jedną z największych atrakcji kolejki. TKKW organizuje także wyjątkowe wydarzenia, takie jak sylwestrowe przejazdy.

Nowy wagon – nowa atrakcja lata 2025

Dzięki podarowanemu szwajcarskiemu wagonowi oferta wąskotorówki wzbogaci się o kolejny element historycznego taboru. Jeśli proces dostosowania przebiegnie zgodnie z planem, latem pasażerowie będą mogli przejechać się pojazdem, który jeszcze niedawno pokonywał alpejskie szlaki na wysokości ponad 2000 metrów.

To kolejny dowód na to, że Koszalin dba o swoje dziedzictwo kolejowe i rozwija jedną z najciekawszych turystycznych atrakcji regionu.

Komentarze