Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W ramach modernizacji linii helskiej nie tylko mijanki. Co jeszcze?

inforail
01.11.2025 10:30
0 Komentarzy

Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji, która pozwoli zwiększyć przepustowość linii kolejowej nr 213 Reda – Hel.

To ważny krok w kierunku modernizacji popularnej trasy, z której korzystają zarówno mieszkańcy północnych Kaszub, jak i tysiące turystów podróżujących nad Bałtyk.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany planowane są na linii kolejowej nr 213 Reda – Hel w ramach projektu PKP Polskich Linii Kolejowych?
  2. W jaki sposób budowa mijanek i drugiego toru wpłynie na przepustowość trasy na Mierzeję Helską?
  3. Kiedy powstanie dokumentacja projektowa i jakie znaczenie ma ta inwestycja dla rozwoju „Paktu Kolejowego dla Pomorza”?

Projekt dla mieszkańców i turystów

Celem przedsięwzięcia jest przygotowanie projektu prac umożliwiających zwiększenie liczby pociągów na jednotorowej linii łączącej Trójmiasto z Mierzeją Helską. Zwiększenie przepustowości trasy poprawi dostępność transportową regionu, skróci czas podróży oraz ułatwi organizację ruchu w sezonie letnim, gdy połączenia kolejowe na Półwysep Helski cieszą się ogromnym zainteresowaniem.

Projekt, który otrzymał nazwę „Poprawa przepustowości na linii kolejowej nr 213 Reda – Władysławowo Port – Hel na odcinku Władysławowo – Hel (budowa mijanek) – prace projektowe”, zakłada m.in. budowę nowych mijanek Hel Bór oraz Chałupy, a także poszerzenie peronu nr 1 i budowę nowego peronu nr 2 na stacji Władysławowo. Planowane jest również dobudowanie drugiego toru między stacjami Władysławowo i Władysławowo Port, co pozwoli na sprawniejszą obsługę pociągów pasażerskich oraz towarowych.

Stacja Władysławowo
Stacja Władysławowo/foto: PKP PLK

Nowe rozwiązania dla pasażerów

Inwestycja nie ograniczy się jedynie do poprawy infrastruktury torowej. We współpracy z samorządem planowana jest budowa nowego przejścia podziemnego pod torami na stacji Władysławowo, które połączy perony z budynkiem dworca kolejowego po stronie wschodniej i powstającym dworcem PKS po stronie zachodniej. Dzięki temu pasażerowie zyskają wygodne i bezpieczne dojście do wszystkich środków transportu.

Realizacja projektu umożliwi bardziej płynny ruch pociągów na najbardziej obciążonym odcinku linii 213, a także stworzy warunki do uruchomienia większej liczby połączeń sezonowych, tak ważnych dla ruchu turystycznego na Pomorzu.

Dokumentacja do 2028 roku

Dokumentacja projektowa ma zostać opracowana w latach 2026–2028 i będzie finansowana ze środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Prace budowlane stanowić będą odrębne zadanie inwestycyjne, którego realizacja ruszy po zapewnieniu odpowiednich źródeł finansowania.

Wpis w Pakt Kolejowy dla Pomorza

Projekt modernizacji linii Reda – Hel to kolejny element działań zapowiedzianych w Pakcie Kolejowym dla Pomorza, podpisanym w 2024 roku przez Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, PKP S.A. oraz PKP PLK S.A. Inicjatywa ma na celu rozwój sieci kolejowej w regionie, poprawę dostępności transportowej Pomorza i zwiększenie roli kolei w obsłudze ruchu turystycznego.

Planowane inwestycje na linii 213 to krok w stronę nowoczesnej, efektywnej i przyjaznej środowisku kolei, która jeszcze lepiej połączy mieszkańców Pomorza z Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami.

Komentarze