Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W PESIE prawdopodobnie powstaje już prototyp lokomotywy wodorowej z pantografem

inforail
09.01.2025 16:30
0 Komentarzy

PESA Bydgoszcz S.A. prawdopodobnie realizuje już nowy projekt w zakresie transportu ekologicznego. Firma pracuje nad prototypem lokomotywy wodorowej, która dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych oraz zasilania z sieci trakcyjnej, ma stać się innowacyjnym rozwiązaniem dla kolejnictwa przyszłości.

Projekt, realizowany w ramach programu oznaczonego nuerem FENG.01.01-IP.01-005A/23, to odpowiedź na rosnące potrzeby dekarbonizacji transportu.

Spis treści:

  1. Jakie główne korzyści środowiskowe oferuje prototyp lokomotywy wodorowej PESA w porównaniu do tradycyjnych pojazdów kolejowych?
  2. W jaki sposób zastosowanie pantografu oraz opcji zasilania z sieci trakcyjnej wpłynie na uniwersalność i efektywność lokomotywy?
  3. Jakie wyzwania technologiczne i logistyczne mogą towarzyszyć wdrożeniu lokomotywy wodorowej do regularnej eksploatacji?
Wodorowa lokomotywa Orlenu
Pierwsza wodorowa lokomotywa PESY

Lokomotywa wodorowa – Zielona alternatywa

Lokomotywy wodorowe oferują istotne korzyści środowiskowe, eliminując emisję CO2 podczas pracy. Dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych energia z wodoru zamieniana jest na energię elektryczną, co umożliwia napęd pojazdu w sposób przyjazny dla środowiska. Dodatkowo, prototyp PESA wyposażony zostanie w opcję zasilania z sieci trakcyjnej, co zwiększy jego uniwersalność i zasięg operacyjny.

Specyfikacja techniczna i realizacja projektu

Jak wynika z informacji, do których dotarliśmy jednym z kluczowych elementów projektu jest zakup pantografu wraz z tablicą pneumatyczną sterującą, niezbędnych do integracji lokomotywy z siecią trakcyjną. Szczegóły dotyczące zamówienia opisano w zapytaniu ofertowym, które określa również wymagania techniczne oraz warunki realizacji. Pantograf ma umożliwić ładowanie lokomotywy bezpośrednio z sieci trakcyjnej, co w połączeniu z napędem wodorowym pozwoli na eksploatację zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i tych pozbawionych elektryfikacji.

Partnerzy i terminy

Projekt realizowany jest w Bydgoszczy, w siedzibie PESA. Firma zaprasza do współpracy dostawców z odpowiednim doświadczeniem i potencjałem technicznym. Termin składania ofert na dostawę komponentów mija 31 stycznia 2025 roku, a planowane podpisanie umowy z wybranym oferentem przewidziano na luty 2025 roku.

Prototyp lokomotywy wodorowej PESA to przykład nowoczesnego podejścia do transportu kolejowego. Dzięki inwestycjom w zielone technologie PESA umacnia swoją pozycję jako innowator w branży kolejowej. Lokomotywa wodorowa wpisuje się w globalne trendy dekarbonizacji transportu oraz rozwój infrastruktury wodorowej, oferując nowe możliwości dla zrównoważonego rozwoju sektora kolejowego.

Projekt lokomotywy wodorowej to kolejny krok w stronę transformacji energetycznej transportu. Inicjatywa PESA Bydgoszcz jest dowodem na to, że polskie firmy mogą odgrywać kluczową rolę w tworzeniu nowoczesnych i ekologicznych technologii transportowych. Jakie będą efekty tego projektu? Zobaczymy.

Komentarze