W PESIE prawdopodobnie powstaje już prototyp lokomotywy wodorowej z pantografem
PESA Bydgoszcz S.A. prawdopodobnie realizuje już nowy projekt w zakresie transportu ekologicznego. Firma pracuje nad prototypem lokomotywy wodorowej, która dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych oraz zasilania z sieci trakcyjnej, ma stać się innowacyjnym rozwiązaniem dla kolejnictwa przyszłości.
Projekt, realizowany w ramach programu oznaczonego nuerem FENG.01.01-IP.01-005A/23, to odpowiedź na rosnące potrzeby dekarbonizacji transportu.
Spis treści:
- Jakie główne korzyści środowiskowe oferuje prototyp lokomotywy wodorowej PESA w porównaniu do tradycyjnych pojazdów kolejowych?
- W jaki sposób zastosowanie pantografu oraz opcji zasilania z sieci trakcyjnej wpłynie na uniwersalność i efektywność lokomotywy?
- Jakie wyzwania technologiczne i logistyczne mogą towarzyszyć wdrożeniu lokomotywy wodorowej do regularnej eksploatacji?
Lokomotywa wodorowa – Zielona alternatywa
Lokomotywy wodorowe oferują istotne korzyści środowiskowe, eliminując emisję CO2 podczas pracy. Dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych energia z wodoru zamieniana jest na energię elektryczną, co umożliwia napęd pojazdu w sposób przyjazny dla środowiska. Dodatkowo, prototyp PESA wyposażony zostanie w opcję zasilania z sieci trakcyjnej, co zwiększy jego uniwersalność i zasięg operacyjny.
Specyfikacja techniczna i realizacja projektu
Jak wynika z informacji, do których dotarliśmy jednym z kluczowych elementów projektu jest zakup pantografu wraz z tablicą pneumatyczną sterującą, niezbędnych do integracji lokomotywy z siecią trakcyjną. Szczegóły dotyczące zamówienia opisano w zapytaniu ofertowym, które określa również wymagania techniczne oraz warunki realizacji. Pantograf ma umożliwić ładowanie lokomotywy bezpośrednio z sieci trakcyjnej, co w połączeniu z napędem wodorowym pozwoli na eksploatację zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i tych pozbawionych elektryfikacji.
Partnerzy i terminy
Projekt realizowany jest w Bydgoszczy, w siedzibie PESA. Firma zaprasza do współpracy dostawców z odpowiednim doświadczeniem i potencjałem technicznym. Termin składania ofert na dostawę komponentów mija 31 stycznia 2025 roku, a planowane podpisanie umowy z wybranym oferentem przewidziano na luty 2025 roku.
Prototyp lokomotywy wodorowej PESA to przykład nowoczesnego podejścia do transportu kolejowego. Dzięki inwestycjom w zielone technologie PESA umacnia swoją pozycję jako innowator w branży kolejowej. Lokomotywa wodorowa wpisuje się w globalne trendy dekarbonizacji transportu oraz rozwój infrastruktury wodorowej, oferując nowe możliwości dla zrównoważonego rozwoju sektora kolejowego.
Projekt lokomotywy wodorowej to kolejny krok w stronę transformacji energetycznej transportu. Inicjatywa PESA Bydgoszcz jest dowodem na to, że polskie firmy mogą odgrywać kluczową rolę w tworzeniu nowoczesnych i ekologicznych technologii transportowych. Jakie będą efekty tego projektu? Zobaczymy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze