Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Czechach stabilnie. Punktualność na wysokim poziomie

inforail
13.08.2025 13:30
0 Komentarzy

České dráhy utrzymują wysoki poziom punktualności. W pierwszej połowie 2025 roku niemal dziewięć na dziesięć połączeń kolejowych dotarło na czas, a w przypadku opóźnień spowodowanych wyłącznie przez przewoźnika wskaźnik ten wyniósł imponujące 98,8%.

Od stycznia do czerwca 2025 roku uruchomiono blisko 1,2 mln połączeń, z czego 1 077 758 kursów zrealizowano zgodnie z rozkładem. Dane oparto na 24 mln pomiarów czasu odjazdu i przyjazdu na całej trasie pociągów, nie tylko w stacjach początkowych i końcowych. Ogólny poziom realizacji rozkładu jazdy („Plnění JŘ”) wyniósł 89%, co oznacza jedynie nieznaczny spadek – o 0,3 punktu procentowego – względem pierwszego półrocza 2024 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne przyczyny opóźnień pociągów ČD w pierwszej połowie 2025 roku?
  2. W jaki sposób České dráhy mierzą punktualność swoich połączeń?
  3. Jak Czechy wypadają pod względem standardów punktualności na tle innych krajów europejskich?
Punktualność pociągów w Czechach
Punktualność pociągów w Czechach/foto: CD

Przyczyny opóźnień

Najczęściej opóźnienia wynikały z tzw. innych przyczyn – przede wszystkim z krzyżowania i wyprzedzania pociągów, oczekiwania na skomunikowania oraz obrotów składów, lokomotyw i personelu między kursami. Czynniki te odpowiadały za 61,8% przypadków zakłóceń w rozkładzie. Główną przeszkodą pozostaje historyczna infrastruktura – aż 78% linii kolejowych w Czechach jest jednotorowych, a odcinki trzy- i wielotorowe stanowią poniżej 1% sieci.

Za 18,4% zakłóceń odpowiada zarządca infrastruktury, głównie z powodu planowanych prac modernizacyjnych i awarii urządzeń sterowania ruchem. Najmniejszy udział – 13,4% – miały problemy leżące po stronie przewoźnika, takie jak usterki taboru, przygotowanie pociągu czy wydłużony czas wymiany pasażerów w stacjach o dużym natężeniu ruchu.

Skala opóźnień

Jeżeli pociąg nie dojechał na czas, najczęściej opóźnienie mieściło się w przedziale od 6 do 15 minut – dotyczyło to 8,5% połączeń. Opóźnienia przekraczające godzinę były rzadkością – występowały średnio raz na 1400 kursów (0,07%).

Wysokie standardy punktualności

Parametr „Plnění JŘ” obejmuje punktualność we wszystkich punktach trasy pociągu, w tym w stacjach pośrednich. Za punktualny uznaje się przejazd, jeśli opóźnienie nie przekroczyło 5 minut. Dla porównania – w wielu dużych krajach europejskich dla pociągów dalekobieżnych przyjmuje się tolerancję do 15 minut, co oznacza, że standardy ČD są bardziej rygorystyczne niż w większości państw UE.

Komentarze