Utrudnienia na trasie Praga – Berlin. Remont torów i ZKA
Od 26 października do 8 listopada 2025 roku pasażerowie podróżujący między Czechami a Niemcami muszą przygotować się na kolejne utrudnienia w ruchu kolejowym.
W związku z trwającą modernizacją linii kolejowej na odcinku między czesko-niemiecką granicą a stacją Bad Schandau, część połączeń dalekobieżnych i regionalnych zostanie zastąpiona komunikacją autobusową.
Rozkład jazdy:
- Jakie połączenia międzynarodowe i regionalne zostaną objęte komunikacją zastępczą podczas modernizacji torów pod Bad Schandau?
- W jaki sposób modernizacja infrastruktury między Czechami a Niemcami wpłynie na czas i komfort podróży po zakończeniu prac?
Jakie alternatywy dla pasażerów wprowadzą ČD i Deutsche Bahn w okresie zamknięcia trasy Praha – Berlin?
Modernizacja i zastępcza komunikacja
Za prace modernizacyjne odpowiada niemiecki zarządca infrastruktury kolejowej DB InfraGO. Roboty prowadzone są etapami i obejmują modernizację torów, sieci trakcyjnej oraz systemów bezpieczeństwa. Najbliższy etap, przypadający na przełom października i listopada, wymaga całkowitego zamknięcia odcinka granicznego.
W tym czasie pociągi EuroCity kursujące między Pragą a Berlinem dojadą tylko do Ústí nad Labem, gdzie pasażerowie przesiądą się do autobusów w kierunku Drezna. W przeciwnym kierunku autobusy dowiozą podróżnych z Drezna do Ústí nad Labem, skąd kontynuować będą podróż koleją do Pragi.
Na odcinku Drezno – Berlin będą kursowały pociągi zastępcze Deutsche Bahn, które pojadą według zmienionego rozkładu jazdy.
Pociągi EuroCity objęte zmianami
Zastępcza komunikacja obejmie większość kursów EuroCity:
- w kierunku Niemiec: EC 178, 176, 174, 378, 172 i 170,
- w kierunku Czech: EC 171, 173, 379, 175, 177 i 179.
Po zakończeniu prac, w niedzielę 9 listopada, autobusy będą jeszcze obsługiwać część kursów (EC 171, 173 i 379) na trasie Drezno – Ústí nad Labem.
Dodatkowe utrudnienia przewidziano również w dniach 13–16 listopada, gdy ponownie część pociągów zostanie zastąpiona autobusami na tym samym odcinku.
Zmiany w połączeniach nocnych
Roboty torowe wpłyną także na połączenia nocne.
- Pociąg Canopus (EC 458/459 Praga – Lipsk – Zurych) od 27 października do 6 listopada będzie kursował z autobusową komunikacją zastępczą między Ústí nad Labem a Dreznem. W tym czasie nie będą jeździły bezpośrednie wagony sypialne i z miejscami do leżenia z Pragi do Zurychu.
- Połączenie Nightjet 456/457 (Graz – Wiedeń – Praga – Berlin) zostanie zawieszone w tym samym okresie. Ostatnie pociągi odjadą w nocy z 25 na 26 października w kierunku Berlina oraz z 26 na 27 października w kierunku Grazu. Kursy zostaną wznowione odpowiednio 7/8 listopada i 8/9 listopada.
W dniach 13–15 listopada nocne pociągi Nightjet 456 i 457 będą kursować z autobusami zastępczymi między Ústí nad Labem a Dreznem, a między Dreznem a Berlinem pojadą składy zastępcze Deutsche Bahn.
Zmiany w ruchu regionalnym
Modernizacja obejmie również regionalną linię U28 Děčín – Bad Schandau – Rumburk. W dniach 26–27 października w godzinach 7:30–18:30, a następnie od 27 października wieczorem do 7 listopada (01:00), wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.
Autobusy DB Regio będą kursować po prawej stronie Łaby w relacji Děčín – Schöna – Rathmannsdorf, z przystankami w Hřensku, Schmilce, Postelwitz i przy moście Elbbrücke w Bad Schandau. Z uwagi na zamknięcie mostu przez Łabę, dojazd do stacji Bad Schandau będzie możliwy pieszo lub promem.
Pociągi kursujące po lewej stronie rzeki będą dojeżdżać tylko do stacji Dolní Žleb, a po rozpoczęciu dłuższego etapu prac – do Schöny.
Niektóre połączenia turystyczne, w tym Letní kometa (Ústí n. L. – Děčín – Drezno), zostaną zawieszone 26 i 28 października oraz 1–2 listopada. Również pociągi RE20 Drezno – Ústí – Litoměřice nie pojadą na odcinku Drezno – Děčín w dniach 26 października oraz 31 października – 2 listopada.
Informacje dla pasażerów
Przewoźnicy apelują, aby sprawdzać aktualne rozkłady jazdy przed podróżą, ponieważ godziny odjazdów i przesiadek mogą się różnić w poszczególnych dniach. Aktualne informacje dostępne są w aplikacjach i wyszukiwarkach połączeń kolejowych.
Modernizacja torów w rejonie Bad Schandau to część szerokiego programu inwestycyjnego, który ma na celu poprawę przepustowości, bezpieczeństwa i komfortu podróży na jednej z najważniejszych tras międzynarodowych Europy Środkowej. Prace mają zakończyć się w 2026 roku, a po ich ukończeniu podróż pociągiem między Pragą a Berlinem będzie szybsza i bardziej niezawodna.
Komentarze