Unijne miliony dla kolei. PKP PLK modernizują infrastrukturę dzięki wsparciu z KPO
Ponad 219,5 mln zł wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) trafi do PKP Polskich Linii Kolejowych SA na realizację dwóch ważnych projektów inwestycyjnych.
Celem tych działań jest poprawa dostępności do kolei w aglomeracjach oraz zwiększenie przepustowości i bezpieczeństwa ruchu kolejowego na kluczowych trasach w Polsce.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne stacje i przystanki w aglomeracji warszawskiej zostaną objęte modernizacją w ramach projektu finansowanego z KPO?
- Na czym będzie polegać rewitalizacja odcinka linii kolejowej między Tunelem a Krakowem Głównym?
- W jaki sposób nowe inwestycje mają poprawić dostępność kolei dla osób z ograniczoną mobilnością?
Inwestycje z myślą o komforcie, dostępności i bezpieczeństwie
– To kolejny krok w kierunku zrównoważonego i nowoczesnego systemu transportu kolejowego Polski – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Jak zaznaczył, inwestycje te nie tylko usprawnią obsługę pasażerów i skrócą czas podróży, ale też uczynią kolej bardziej przyjazną dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów i zagranicznych podróżnych.
Modernizacja informacji pasażerskiej i infrastruktury peronowej w aglomeracji warszawskiej
Pierwszy projekt dotyczy modernizacji systemów informacji pasażerskiej oraz przebudowy peronów na terenie aglomeracji warszawskiej. Inwestycja obejmuje dziewięć linii kolejowych, na których zatrzymuje się nawet 300 pociągów dziennie. Zakres prac to m.in.:
- montaż elektronicznych tablic informacyjnych,
- instalacja monitoringu wizyjnego i nagłośnienia,
- przebudowa peronów i infrastruktury dojściowej.
Zmodernizowane zostaną m.in. stacje: Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów, Zielonka, Tłuszcz, Piaseczno, Warszawa Okęcie, Warszawa Żerań, Radzymin, a także przystanki Warszawa ZOO i Lotnisko Chopina.
Szczególną uwagę poświęcono również przystankowi Ursus Północny, gdzie przebudowane zostaną oba perony, zmodernizowane wiadukty linii nr 3 oraz wymienione elementy sieci trakcyjnej.
Rewitalizacja odcinka linii kolejowej Warszawa – Kraków
Drugi projekt obejmuje prawie 50 kilometrów linii nr 8 między Tunelem a Krakowem Głównym. Dzięki rewitalizacji tego odcinka:
- zwiększy się prędkość przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych,
- powstaną dwa nowe perony (w Miechowie i Zastowie),
- zmodernizowane zostaną cztery istniejące perony (Smroków, Kraków Batowice, Kraków Główny),
- zmodernizowane zostaną przejazdy drogowo-kolejowe, rozjazdy i sieć trakcyjna.
Wszystkie obiekty będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Na stacjach i przystankach pojawią się nowe ławki, wiaty, tablice informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie, podnosząc standard obsługi podróżnych.
Zakończenie w 2026 roku
Zakończenie wszystkich prac planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Oba zadania wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju transportu kolejowego i pokazują, że środki z KPO mogą realnie przełożyć się na poprawę jakości usług kolejowych w Polsce – zarówno dla mieszkańców dużych aglomeracji, jak i osób podróżujących między regionami.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze