UITP2025: Stadler chwali się Flirtem Akku
Schleswig-Holstein stał się światowym pionierem w dziedzinie zeroemisyjnych przewozów kolejowych. Od 2023 roku po niezelektryfikowanych liniach tego niemieckiego landu kursuje 55 dwuczłonowych pociągów bateryjnych FLIRT Akku, dostarczonych przez Stadlera.
W ramach Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP, firma Stadler oraz zamawiający – organizator transportu NAH.SH – zorganizowali wizytę techniczną dla międzynarodowej delegacji. Jej celem było zaprezentowanie jednej z najbardziej innowacyjnych odpowiedzi na wyzwania związane z eksploatacją linii bez sieci trakcyjnej: pociągu bateryjnego FLIRT Akku.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści środowiskowe i operacyjne oferuje technologia bateryjna zastosowana w pociągach FLIRT Akku?
- W jaki sposób system SIL.VIA 300 usprawnia manewrowanie składami na terenie zaplecza technicznego?
- Dlaczego Schleswig-Holstein zdecydował się na wdrożenie floty pociągów bateryjnych zamiast rozbudowy sieci trakcyjnej?
Przełomowy tabor dla niezelektryfikowanych tras
Pociągi FLIRT Akku kursują na trasach w Szlezwiku-Holsztynie w regularnym rozkładzie jazdy, tworząc pierwszą na świecie flotę bateryjnych pojazdów kolejowych w stałej eksploatacji. Dwuczłonowe jednostki obsługiwane są w specjalnie do tego celu wybudowanym, nowoczesnym centrum utrzymania technicznego w Rendsburgu.
Podczas wizyty delegaci mieli okazję przejechać się pociągiem FLIRT Akku z Hamburga do Rendsburga, obserwując pojazd w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. W centrum utrzymania zaprezentowano również, jak przebiega codzienna obsługa i serwisowanie nowoczesnej floty.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowoczesne rozwiązania także na bocznicach
W Rendsburgu zaprezentowano również innowacyjny system manewrowy SIL.VIA 300, wspierający procesy przetaczania składów na terenie zaplecza technicznego. System obejmuje m.in. elektrycznie sterowane rozjazdy (EOW), pulpity sterowania trasami oraz szafy przełącznikowe. Dzięki niemu maszyniści mogą ustawić wszystkie potrzebne rozjazdy jednym przyciskiem, kierując pojazd na właściwy tor. To rozwiązanie zaprojektowane z myślą o złożonych operacjach manewrowych przy minimalnej liczbie ruchów.
Innowacja, ekologia i efektywność
Wizyta była doskonałą okazją do zaprezentowania, jak firma Stadler łączy innowacyjność, zrównoważony rozwój i efektywność operacyjną – zarówno na torach, jak i w zapleczu technicznym. Organizatorzy wyrazili wdzięczność wszystkim uczestnikom za udział i inspirujące rozmowy.
FLIRT Akku to kolejny dowód na to, że technologia bateryjna znajduje coraz szersze zastosowanie w kolejnictwie regionalnym. W erze dekarbonizacji transportu kolejowego, rozwiązania takie jak FLIRT Akku mogą odegrać kluczową rolę w zastępowaniu taboru spalinowego tam, gdzie budowa sieci trakcyjnej nie jest opłacalna.
Komentarze