Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tunel schronem? W Łodzi być może tak będzie

inforail
24.06.2024 09:45
0 Komentarzy

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska powiedziała na placu budowy tunelu średnicowego w Łodzi, że miasto chciałoby, by tunel i podziemne przystanki kolejowe stały się schronami dla ludności.

Inwestor tunelu, spółka PKP PLK nie wyklucza, że tak się stanie.

Spis treści:

  1. Jaki jest cel przekształcenia tunelu średnicowego i podziemnych przystanków kolejowych według prezydent Łodzi?
  2. Która tarcza TBM wznowiła pracę po 9 miesiącach przestoju?
  3. Kiedy ma zakończyć się układanie dwutorowego tunelu kolejowego pod centrum Łodzi?
Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska powiedziała na placu budowy tunelu średnicowego w Łodzi, że miasto chciałoby, by tunel i podziemne przystanki kolejowe stały się schronami dla ludności.
Budowa tunelu w Łodzi/foto: PKP PLK

Tarcza znowu drąży

Tarcza TBM „Katarzyna” drążąca tunel pod Łodzią wznowiła w piątek pracę po 9 miesiącach przestoju. Podczas konferencji prasowej na placu budowy tunelu prezydent Łodzi podkreśliła, że „jest bardzo istotne, żeby przy okazji budowy tunelu kolejowego powstała infrastruktura, którą moglibyśmy wykorzystywać jako miejsce schronienia, czy nawet schron dla mieszkańców miasta”.

„Rozmawiałam już na ten temat z prezesem PKP PLK. Wiem, że jest projekt ustawy w tej sprawie. Mocno kibicujemy temu projektowi, żeby jak najszybciej wszedł w życie” – powiedziała Hanna Zdanowska.

Dodała, że rozmowa z szefem Polskich Linii Kolejowych (spółka jest inwestorem tunelu średnicowego pod Łodzią) dotyczyła dostosowania obiektu do celów schronienia dla mieszkańców.

„Nam jest to bardzo potrzebne i szkoda byłoby, gdybyśmy nie wykorzystali tej infrastruktury” – dodała prezydent Zdanowska.

PKP PLK poinformowały, że w złożonej obecnie sytuacji geopolitycznej spółka analizuje możliwości dostosowania zaawansowanej już budowy do pełnienia funkcji schronu, czy miejsca schronienia dla ludności.

Na linii kolejowej przebiegającej przez Łódź w połowie 2026 roku znajdą się trzy podziemne przystanki, które mogłyby pełnić rolę miejsc schronienia dla ludności na wypadek katastrof naturalnych, a nawet wojny.

Podziemne stacje wzdłuż tunelu kolejowego linii średnicowej pod centrum Łodzi od stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to położone na głębokości ok. 25 metrów pod powierzchnią gruntu (najniższy poziom powstających przystanków kolejowych) trzy podziemne, trzykondygnacyjne przystanki kolejowe – Śródmieście, Polesie i Koziny.

W piątek tarcza TBM „Katarzyna” wznowiła pracę po 9 miesiącach przestoju. Za niespełna rok (w marcu 2025 r.) powinna zakończyć układanie dwutorowego tunelu kolejowego pod centrum Łodzi, a do grudnia 2026 r. miasto ma zyskać przebicie od Łodzi Fabrycznej (linia z kierunku Warszawy) do „linii kaliskiej” (linia Łódź – Sieradz – Kalisz), ale też trzy podziemne przystanki kolejowe.(PAP)

Komentarze