Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzy przetargi PKP PLK. Na stole 6 mld zł

inforail
06.09.2024 08:45
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły trzy przetargi na kluczowe inwestycje kolejowe, które mają na celu modernizację oraz rozbudowę infrastruktury w różnych częściach kraju. Szacowana wartość tych projektów to ponad 6 miliardów złotych, a finansowanie będzie pochodzić zarówno ze środków unijnych, jak i budżetowych.

Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, zapowiedział, że jednym z ogłoszonych przetargów jest odcinek słynnego projektu „Podłęże-Piekiełko”, który skróci czas przejazdu pociągów między Krakowem a Zakopanem oraz Nowym Sączem. Ponadto, ogłoszono dwa inne przetargi dotyczące modernizacji tras w województwach pomorskim i podkarpackim. Inwestycje te mają znacząco poprawić komfort podróżowania oraz dostęp do kolei zarówno na trasach regionalnych, jak i dalekobieżnych.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie modernizacja trasy Gdynia – Lębork po zakończeniu prac?
  2. W jaki sposób projekt „Podłęże-Piekiełko” wpłynie na czas przejazdu pociągów między Krakowem a Zakopanem oraz Nowym Sączem?
  3. Jakie zmiany infrastrukturalne zostaną wprowadzone na linii Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew w ramach modernizacji?

Nowoczesna kolej na trasie Gdynia – Lębork

Jednym z głównych projektów jest modernizacja trasy Gdynia – Lębork, będąca częścią linii kolejowej nr 202, łączącej województwa pomorskie i zachodniopomorskie. Inwestycja obejmuje przebudowę przystanków i stacji na całej trasie, a także budowę nowych przystanków, co zwiększy dostępność kolei w tej części kraju.

Prace obejmą także budowę drugiego toru na niektórych odcinkach oraz przebudowę sieci trakcyjnej i torów, co pozwoli na sprawniejsze przejazdy pociągów. Po zakończeniu prac prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Całkowity koszt inwestycji wynosi ponad 3 miliardy złotych, a zakończenie robót planowane jest do 2029 roku.

Tu powstanie nowa linia kolejowa
Tu powstanie nowa linia kolejowa/foto: PKP PLK

Nowa linia kolejowa „Podłęże-Piekiełko”

Projekt „Podłęże-Piekiełko” to jedno z największych przedsięwzięć kolejowych w południowej Polsce. W ramach tej inwestycji powstanie nowa linia kolejowa nr 622, łącząca stację Szczyrzyc z Tymbarkiem. Nowa trasa umożliwi szybsze połączenie między Krakowem a Limanową i Nowym Sączem.

Projekt przewiduje budowę tuneli, mostów oraz wiaduktów, a także nowoczesnych systemów sterowania ruchem. Inwestycja ta, której koszt szacowany jest na ponad 2 miliardy złotych, będzie finansowana z budżetu państwa. Cała linia „Podłęże-Piekiełko” ma być gotowa do 2030 roku, co umożliwi skrócenie czasu podróży z Krakowa do Zakopanego do 90 minut.

Modernizacja linii Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz

Ostatni z ogłoszonych przetargów dotyczy modernizacji linii kolejowej Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Inwestycja ta ma na celu poprawę dostępności kolei w województwach świętokrzyskim i podkarpackim. Modernizacja obejmie przebudowę stacji, przystanków oraz infrastruktury torowej, co zapewni sprawniejsze i bezpieczniejsze połączenia pasażerskie. Koszt tej inwestycji wynosi około 900 milionów złotych, a zakończenie prac planowane jest na 2027 rok.

Ogłoszone przetargi pokazują, że PKP PLK konsekwentnie realizuje strategię rozwoju polskiej kolei, mając na celu poprawę komfortu podróży oraz zwiększenie dostępności transportu publicznego.

Linki do postepowań przetargowych

LK 202 – https://platformazakupowa.plk-sa.pl/app/demand/notice/public/32109/details

LK 622 – https://platformazakupowa.plk-sa.pl/app/demand/notice/public/32144/details

LK 25,74,78 – https://platformazakupowa.plk-sa.pl/app/demand/notice/public/32179/details

Komentarze