Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzy podmioty w postępowaniu na piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne dla PKP Intercity

inforail
28.11.2024 13:45
0 Komentarzy

Potencjalni wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia na piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postepowaniu.

Są to: Stadler Polska Sp. z o.o., konsorcjum z liderem Siemens Mobility Sp. z o.o., Alstom Polska S.A.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów i przewoźnika przyniesie wprowadzenie piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w parku taborowym PKP Intercity?
  2. Które firmy złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na zakup piętrowych pociągów, i jakie są kluczowe założenia tego zamówienia?
  3. Jakie technologie i udogodnienia będą zastosowane w nowych piętrowych pociągach, aby zapewnić komfort, bezpieczeństwo i nowoczesność podróży?

Piętrowy ezt KISS
Stadler KISS

42 piętowe ezt-y

W październiku br. PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. To będą pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika. Biorąc pod uwagę liczbę zamawianych pociągów zespolonych oraz wartość, tj. prawie 10 mld zł brutto w zakresie zamówienia podstawowego, te zamówienie będzie największym wśród dotąd realizowanych.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli:

1) Stadler Polska Sp. z o.o., Siedlce

2) Konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o., Warszawa (lider), Siemens Mobility GmbH (członek), Otto-Hahn-Ring, Monachium,

3) Alstom Polska S.A., Warszawa

Przygotowanie do liberalizacji rynku kolejowego

Postępowanie na zakup nowoczesnych pociągów piętrowych wynika z rosnącego zainteresowania podróżami dalekobieżnymi. PKP Intercity, by konkurować z innymi przewoźnikami, potrzebuje pojazdów mogących pomieścić co najmniej 500 podróżnych oraz zapewniających komfortową i szybką podróż. Z założenia te pociągi mają rozwijać prędkość minimalną 200 km/h.

Bezpieczną eksploatację piętrowych pociągów zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi będą w pełni zgodne ze specyfikacją techniczną TSI Loc&Pas, oraz przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zgodnie z TSI PRM.

PKP Intercity zaplanowało kupno 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana jest możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55% to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto. Zgodnie z przyjętymi założeniami, odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego powinien nastąpić nie później niż w terminie 77 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Podróż na pokładzie „piętrusa”

W piętrowych pojazdach pasażerowie będą mogli skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, WiFi, gniazdka elektrycznego i USB. Komfort podróży zapewni też klimatyzacja.

Bezpieczeństwo podróży zapewni system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny.

Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2, strefę ciszy, a także przestrzeń dla dzieci. Na pokładzie zainstalowane zostaną maszyny vendingowe, zostanie wyznaczona też przestrzeń do spożycia posiłków. Znajdą się również miejsca na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia.

Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne PKP Intercity będą kursować w kategorii ekonomicznej. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.

Komentarze