Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzech przewoźników walczy o największy przetarg kolejowy w historii Czech

inforail
29.05.2025 08:30
0 Komentarzy

28 maja 2025 roku otwarto oferty w ramach największego w historii Czech przetargu na świadczenie kolejowych usług przewozowych.

To kluczowy krok w procedurze wyboru operatora nowoczesnych pociągów elektrycznych dla systemu Pražská integrovaná doprava (PID), który obejmuje Pragę i Środkowoczeskie Kraje.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie udogodnienia dla pasażerów mają oferować nowe elektryczne zespoły trakcyjne w ramach systemu PID?
  2. Które trzy firmy złożyły oferty w największym przetargu kolejowym w historii Czech i na czym polega obecny etap postępowania?
  3. W jaki sposób Kraj Środkowoczeski i miasto Praga zapewniają transparentność i uczciwość procesu przetargowego?
Elf w barwach PID
Elf w barwach PID

Zakres i znaczenie przetargu

Przetarg został ogłoszony 20 lutego 2025 roku wspólnie przez miasto stołeczne Praga oraz Kraj Środkowoczeski. Zwycięzca będzie odpowiedzialny za 30-letnią obsługę pasażerską nowoczesnymi, dużej pojemności elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, które pomieszczą około 400 pasażerów. Usługi rozpoczną się w grudniu 2029 roku i obejmą główne linie systemu PID.

Wartość kontraktu za cały okres obowiązywania, z uwzględnieniem opcji i bez dochodów z biletów, może sięgnąć aż 142 miliardów CZK. Tak ogromna skala zamówienia przyciągnęła trzech największych czeskich przewoźników – ARRIVA vlaky s.r.o., České dráhy a.s. oraz RegioJet a.s..

Jakie oferty złożono?

Złożone obecnie oferty mają charakter wstępny i orientacyjny – nie podano ich cen. Finalne propozycje przewoźnicy przedstawią po zakończeniu fazy negocjacyjnej, w której dokonają również wyboru producenta taboru w osobnym postępowaniu przetargowym. Ostateczne ceny zależeć będą od kosztów zakupu, eksploatacji i utrzymania pojazdów, a także od nakładów na zaplecze techniczne.

Co zyskają pasażerowie?

Nowe pociągi mają zapewnić:

  • minimum 380 miejsc siedzących,
  • pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,
  • klimatyzację,
  • Wi-Fi,
  • przestrzeń dla wózków dziecięcych i rowerów,
  • nowoczesny komfort podróży.

Zostaną one skierowane nie tylko na istniejące linie między Pragą a regionem środkowoczeskim, ale także na modernizowaną trasę do Kladna, w tym na nową odnogę prowadzącą na lotnisko Václava Havla. Planowane jest również tzw. zaokruhowanie obu tras oraz możliwe wdrożenie połączeń do Mladej Boleslavi i innych kierunków.

Transparentność i przygotowanie

Postępowanie prowadzone jest jako przetarg z negocjacjami. Umożliwia to dopracowanie dokumentacji przetargowej w trakcie rozmów z zakwalifikowanymi uczestnikami. Głównym zamawiającym jest Kraj Środkowoczeski, działający na podstawie umowy o wspólnym zamówieniu z Pragą. Obie jednostki podzielą się kosztami świadczenia usług transportowych proporcjonalnie do liczby realizowanych kursów na ich terenie.

Całemu procesowi poprzedzały dwuletnie przygotowania, w tym wielokrotne konsultacje rynkowe z przewoźnikami i producentami. Na podstawie ich wyników ustalono przejrzyste i niedyskryminujące warunki przetargowe. Dla zapewnienia nadzoru i transparentności zaproszono do współpracy organizację Transparency International.

„Ta procedura przetargowa jest kamieniem milowym dla przyszłości transportu kolejowego w aglomeracji praskiej. Pozwoli zaoferować pasażerom transport wysokiej jakości, pojemny i ekologiczny, odpowiadający standardom XXI wieku” – powiedział Petr Borecký, członek zarządu Kraju Środkowoczeskiego odpowiedzialny za transport.

„Dzięki tej inwestycji zbliżymy się do standardów zachodnioeuropejskich metropolii – zarówno pod względem taboru, jak i jakości usług. To inwestycja w przyszłość całego regionu” – dodał Zdeněk Hřib, pierwszy zastępca prezydenta Pragi ds. transportu.

Co dalej?

Po ocenie ofert i kwalifikacji uczestników rozpoczną się negocjacje z tymi, którzy spełnią wymagania formalne. Następnie zostaną wezwani do złożenia finalnej oferty, uwzględniającej pełne koszty związane z flotą, jej eksploatacją i utrzymaniem. Oferty zostaną ocenione przez komisję składającą się z przedstawicieli obu samorządów oraz zaproszonych ekspertów. Na podstawie kryterium najkorzystniejszej ekonomicznie oferty wyłoniony zostanie zwycięzca, z którym podpisana zostanie umowa. To otworzy drogę do rozpoczęcia produkcji nowego taboru.

Komentarze