Trzech przewoźników walczy o największy przetarg kolejowy w historii Czech
28 maja 2025 roku otwarto oferty w ramach największego w historii Czech przetargu na świadczenie kolejowych usług przewozowych.
To kluczowy krok w procedurze wyboru operatora nowoczesnych pociągów elektrycznych dla systemu Pražská integrovaná doprava (PID), który obejmuje Pragę i Środkowoczeskie Kraje.
Rozkład jazdy:
- Jakie udogodnienia dla pasażerów mają oferować nowe elektryczne zespoły trakcyjne w ramach systemu PID?
- Które trzy firmy złożyły oferty w największym przetargu kolejowym w historii Czech i na czym polega obecny etap postępowania?
- W jaki sposób Kraj Środkowoczeski i miasto Praga zapewniają transparentność i uczciwość procesu przetargowego?
Zakres i znaczenie przetargu
Przetarg został ogłoszony 20 lutego 2025 roku wspólnie przez miasto stołeczne Praga oraz Kraj Środkowoczeski. Zwycięzca będzie odpowiedzialny za 30-letnią obsługę pasażerską nowoczesnymi, dużej pojemności elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, które pomieszczą około 400 pasażerów. Usługi rozpoczną się w grudniu 2029 roku i obejmą główne linie systemu PID.
Wartość kontraktu za cały okres obowiązywania, z uwzględnieniem opcji i bez dochodów z biletów, może sięgnąć aż 142 miliardów CZK. Tak ogromna skala zamówienia przyciągnęła trzech największych czeskich przewoźników – ARRIVA vlaky s.r.o., České dráhy a.s. oraz RegioJet a.s..
Jakie oferty złożono?
Złożone obecnie oferty mają charakter wstępny i orientacyjny – nie podano ich cen. Finalne propozycje przewoźnicy przedstawią po zakończeniu fazy negocjacyjnej, w której dokonają również wyboru producenta taboru w osobnym postępowaniu przetargowym. Ostateczne ceny zależeć będą od kosztów zakupu, eksploatacji i utrzymania pojazdów, a także od nakładów na zaplecze techniczne.
Co zyskają pasażerowie?
Nowe pociągi mają zapewnić:
- minimum 380 miejsc siedzących,
- pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,
- klimatyzację,
- Wi-Fi,
- przestrzeń dla wózków dziecięcych i rowerów,
- nowoczesny komfort podróży.
Zostaną one skierowane nie tylko na istniejące linie między Pragą a regionem środkowoczeskim, ale także na modernizowaną trasę do Kladna, w tym na nową odnogę prowadzącą na lotnisko Václava Havla. Planowane jest również tzw. zaokruhowanie obu tras oraz możliwe wdrożenie połączeń do Mladej Boleslavi i innych kierunków.
Transparentność i przygotowanie
Postępowanie prowadzone jest jako przetarg z negocjacjami. Umożliwia to dopracowanie dokumentacji przetargowej w trakcie rozmów z zakwalifikowanymi uczestnikami. Głównym zamawiającym jest Kraj Środkowoczeski, działający na podstawie umowy o wspólnym zamówieniu z Pragą. Obie jednostki podzielą się kosztami świadczenia usług transportowych proporcjonalnie do liczby realizowanych kursów na ich terenie.
Całemu procesowi poprzedzały dwuletnie przygotowania, w tym wielokrotne konsultacje rynkowe z przewoźnikami i producentami. Na podstawie ich wyników ustalono przejrzyste i niedyskryminujące warunki przetargowe. Dla zapewnienia nadzoru i transparentności zaproszono do współpracy organizację Transparency International.
„Ta procedura przetargowa jest kamieniem milowym dla przyszłości transportu kolejowego w aglomeracji praskiej. Pozwoli zaoferować pasażerom transport wysokiej jakości, pojemny i ekologiczny, odpowiadający standardom XXI wieku” – powiedział Petr Borecký, członek zarządu Kraju Środkowoczeskiego odpowiedzialny za transport.
„Dzięki tej inwestycji zbliżymy się do standardów zachodnioeuropejskich metropolii – zarówno pod względem taboru, jak i jakości usług. To inwestycja w przyszłość całego regionu” – dodał Zdeněk Hřib, pierwszy zastępca prezydenta Pragi ds. transportu.
Co dalej?
Po ocenie ofert i kwalifikacji uczestników rozpoczną się negocjacje z tymi, którzy spełnią wymagania formalne. Następnie zostaną wezwani do złożenia finalnej oferty, uwzględniającej pełne koszty związane z flotą, jej eksploatacją i utrzymaniem. Oferty zostaną ocenione przez komisję składającą się z przedstawicieli obu samorządów oraz zaproszonych ekspertów. Na podstawie kryterium najkorzystniejszej ekonomicznie oferty wyłoniony zostanie zwycięzca, z którym podpisana zostanie umowa. To otworzy drogę do rozpoczęcia produkcji nowego taboru.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze