Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trwa przebudowa zaplecza technicznego PKP Intercity w Przemyślu

inforail
09.09.2025 14:30
0 Komentarzy

Przebudowa nowoczesnego zaplecza technicznego w Przemyślu jest największą inwestycją infrastrukturalną PKP Intercity, a jej wartość wynosi 350 mln zł brutto. Do 2030 roku przewoźnik przeznaczy na unowocześnienie swoich zapleczy technicznych i bocznic kolejowych 3,4 mld złotych.

W połowie lipca 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę na przebudowę zaplecza technicznego wraz z budową nowoczesnej myjni w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy infrastruktury technicznej powstaną w ramach przebudowy bocznicy kolejowej w Przemyślu?
  2. W jaki sposób nowe zaplecze techniczne przyczyni się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróży pasażerów PKP Intercity?
  3. Jakie ekologiczne rozwiązania zostaną zastosowane w nowej myjni taboru w Przemyślu?

Trwają prace

Najtrudniejsze prace na budowie są już skończone. Gotowa jest już konstrukcja hali dla wagonów i spora część nowych torów. Na koniec sierpnia zaawansowanie robót budowlanych wyniosło ok. 35%. Zakończono już rozbiórkę większości istniejących budynków oraz przebudowę istniejącej infrastruktury podziemnej. Ponadto powstały m.in. mury oporowe, które mają umożliwi kontynuację robót w zakresie budowy docelowego układu drogowego i torowego, a także podziemne zbiorniki m.in. zbiorniki do magazynowania wody deszczowej.

W ramach zadania wykonawca ma wybudować m.in. halę obsługowo-naprawczą z całoroczną, ekologiczną myjnią wagonów oraz zapleczem socjalno-technicznym o łącznej powierzchni blisko 80 000 m³. W hali warsztatowej i myjni zakończono zasadnicze prace konstrukcyjne. Kontynuowane są prace związane z montażem pokrycia dachowego i wykończeniem elewacji, a także budową kanałów technicznych i fundamentów pod specjalistyczne urządzenia służące obsłudze taboru kolejowego. W budynku administracyjno-socjalnym oraz nastawni zakończono prace fundamentowe. Trwają prace konstrukcyjne, czyli budowa ścian i stropów obiektów. W budynku stacji prostownikowej zakończono prace murarskie i żelbetowe oraz wykonano pokrycie dachowe. Aktualnie prowadzone są roboty wykończeniowe wewnątrz powstających obiektów oraz przygotowania do montażu instalacji.

Za realizację inwestycji odpowiada konsorcjum firm KZN Rail sp. z o.o. i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony spółka komandytowa.

Zaplecze PKP Intercity w Przemyślu
Zaplecze PKP Intercity w Przemyślu/foto: PKP IC

Rozbudowa układu torowego i sieci trakcyjnej

Oprócz prac związanych z budową obiektów technicznych na terenie bocznicy kolejowej powstanie m.in. nastawnia kolejowa, stacja paliw, system zabezpieczania podwozi wagonów przed obladzaniem, stacjonarne punkty ogrzewania składów, punkty technologiczne zasilania sprężonym powietrzem i energią elektryczną. Układ torowy bocznicy liczący 29 rozjazdów i 10 torów, a wraz z nim sieć trakcyjna, zostaną przebudowane, aby zwiększyć efektywność jego wykorzystania. W ramach przebudowy bocznicy powstaną też drogi, place manewrowe i parkingi wraz ze skorelowanym układem komunikacji pieszej. Dotychczas zakończono realizację torów oraz montaż fundamentów i słupów elektrycznej sieci trakcyjnej. Trwają zaawansowane  prace związane z wykonaniem układów torowych oraz sieci trakcyjnej. Należy zwrócić uwagę, że wykonano znaczący zakres prac związanych z budową nowych sieci tj. wodno-kanalizacyjnych, teletechniki, w tym sieci systemów sterowania ruchem kolejowym oraz elektroenergetyki.

Projekt konsekwentnie zmierza w kierunku stworzenia nowoczesnej, w pełni funkcjonalnej bocznicy kolejowej – kompleksowo wyposażonego zaplecza technologicznego, administracyjnego i serwisowego. Wraz z szybkim wzrostem liczby pasażerów podróżujących pociągami PKP Intercity widzimy potrzebę dalszego rozwoju infrastruktury. Tylko przez trzy ostatnie miesiące, w tym i w wakacje, PKP Intercity przewiozło rekordową liczbę 26 mln pasażerów. Jest to o blisko 3 mln więcej niż rok temu. W 2025 roku PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł, a do 2030 roku przeznaczymy 3,4 mld złotych. W efekcie 19 naszych bocznic i stacji postojowych będzie zmodernizowanych i dostosowanych do obsługi nowoczesnego taboru. Stworzymy atrakcyjne miejsca pracy w wielu regionach Polski. W Przemyślu, po zakończeniu inwestycji, zatrudnionych będzie około 150 osób – mówi Hanna Jażdżyk, członek zarządu PKP Intercity.

Z Przemyśla do…

Warto zwrócić uwagę, że całość inwestycji prowadzona jest w sposób umożliwiający ciągłą pracę bocznicy kolejowej. Z Przemyśla w krajowych relacjach wyjeżdża codziennie łącznie 14 par pociągów m.in. do Krakowa, Wrocławia, Poznania, Szczecina, Ustki, Gdyni, Zielonej Góry czy Warszawy. Z kolei w relacjach międzynarodowych z przemyskiej bocznicy dziennie wyjeżdżają 4 pary pociągów PKP Intercity m.in. do Berlina, Wiednia, Pragi czy Budapesztu. Kolejne połączenia z Przemyśla zostaną wprowadzone od nowego rocznego rozkładu jazdy już w połowie grudnia.

Zaplecze PKP Intercity w Przemyślu
Zaplecze PKP Intercity w Przemyślu/foto: PKP IC

Zaplecze przyjazne środowisku

Inwestycja w Przemyślu obejmuje obszar ponad 7,62 ha. Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany m.in. obiekt hali myjni i hali napraw. Ich łączna powierzchnia użytkowa przekroczy 7800 m², a łączna długość nowo zbudowanych torów sięgnie ponad 6 km. Jednym z kluczowych elementów powstających w Przemyślu jest nowoczesna, ekologiczna myjnia taboru. Będzie ona obiektem przyjaznym środowisku. Woda używana do mycia taboru w obiegu zamkniętym trafi do oczyszczalni. Co więcej, do mycia taboru zostanie wykorzystana pozyskiwana w specjalnych zbiornikach woda deszczowa. Na dachu hali napraw zamontowane zostaną panele słoneczne, które pozwolą zasilić obiekty energią z odnawialnych źródeł. Myjnia będzie używana przez cały rok, niezależnie od pogody i warunków zewnętrznych. Mycie obejmie nie tylko pudła pojazdów, ale też podwozia taboru kolejowego. Możliwe będzie usuwanie graffiti. Po przebudowie zaplecza technicznego poprawią się warunki i komfort pracy obsługi.

Czego mogą spodziewać się pasażerowie?

Podróż pociągiem zaczyna się właśnie na bocznicy kolejowej lub stacji postojowej skąd pociągi wyruszają w swoją podróż. Po zakończeniu prac bocznica kolejowa w Przemyślu odpowiadać będzie najwyższym standardom, co przyczyni się do podwyższenia jakości podróży z PKP Intercity. Rozbudowa układu torowego pozwoli obsłużyć większą liczbę składów i podniesie efektywność przygotowania pociągów do trasy. Nowe zaplecze techniczne przyśpieszy i usprawni czyszczenie oraz obsługę techniczną pociągów, co z kolei podniesie komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

Realizowane inwestycji infrastrukturalne

PKP Intercity realizuje program inwestycji infrastrukturalnych. W marcu podpisana została umowa na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. 24 lipca podpisana została z kolei umowa na przebudowę hal napraw taboru wraz z modernizacją infrastruktury na terenie bocznicy kolejowej Kraków Prokocim, której wartość wynosi blisko 57,5 mln zł brutto. Pozostałe plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznic w Lublinie, Białymstoku, Łodzi, Warszawie oraz Gdyni. Z kolei w latach 2025-2030 Spółka planuje przeznaczyć blisko 3,4 mld PLN na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych zarządzanych przez PKP Intercity.

Komentarze