Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: Prezentacja Vectraina w barwach Ceskich drah

inforail
28.09.2025 18:30
0 Komentarzy

Podczas tegorocznych targów TRAKO 2025 w Gdańsku Siemens Mobility zaprezentował po raz pierwszy w Polsce nowoczesny pojazd Vectrain – europejski skład typu push-pull, łączący sprawdzoną lokomotywę Vectron z nowoczesnymi wagonami Vectouro, w tym wagonem sterowniczym.

To innowacyjne rozwiązanie stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby zrównoważonego transportu pasażerskiego w Europie.

Rozkład jazdy:

  1. Czym wyróżnia się nowy skład Vectrain zaprezentowany przez Siemens Mobility na targach TRAKO 2025?
  2. W jakich krajach wagony Vectouro posiadają już dopuszczenia do eksploatacji i gdzie planowane są kolejne homologacje?
  3. W jaki sposób platforma Vectrain ma wspierać rozwój zrównoważonej mobilności i kolei dużych prędkości w Europie?

Nowoczesny skład o prędkości do 230 km/h

Vectrain został zaprojektowany z myślą o ruchu dalekobieżnym i międzyregionalnym. Skład może osiągać prędkość do 230 km/h, a jego wagony Vectouro są już dopuszczone do eksploatacji w takich krajach jak Niemcy, Austria, Czechy, Dania, Słowacja, Węgry i Polska. W planach są kolejne homologacje, m.in. w Słowenii, Rumunii i Bułgarii.

Jak podkreślają przedstawiciele Siemens Mobility, Vectrain to nie tylko nowoczesna technologia, ale przede wszystkim wizja przyszłości mobilności w Europie – pojazdy będą mogły przewozić pasażerów od Morza Bałtyckiego po Morze Śródziemne w ramach sieci połączeń dużych prędkości.

Dzięki ujednoliconej konfiguracji wagonów oraz znormalizowanemu systemowi utrzymania, Vectrain umożliwia szybką produkcję, dostawę i wdrożenie do eksploatacji na różnych rynkach europejskich.

Prezentacja w Gdańsku

Na torach wystawienniczych w Gdańsku zaprezentowano Vectrain w wersji dla Kolei Czeskich, który zadebiutował w 2024 roku na trasie Praga–Berlin. Goście targów mogli zobaczyć wagon sterowniczy oraz dwa wagony Vectouro – pierwszej i drugiej klasy – wyposażone m.in. w strefę barową i przestrzeń do przewozu rowerów.

Siemens Mobility oferuje siedem różnych typów wagonów dla platformy Vectrain, co pozwala dostosować skład do indywidualnych potrzeb przewoźników i pasażerów.

Nowa jakość w europejskim transporcie

Vectrain to kolejny krok w rozwoju zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Połączenie technologii lokomotywy Vectron – która zdobyła już zaufanie operatorów w całej Europie (ponad 2 800 zamówionych egzemplarzy) – z nowoczesnymi wagonami Vectouro tworzy rozwiązanie przyszłości dla transportu pasażerskiego.

Platforma Vectrain ma wspierać rozwój kolei dużych prędkości w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym również w Polsce, przyczyniając się do transformacji systemu transportowego w kierunku większej efektywności, bezpieczeństwa i niskoemisyjności.

Komentarze