Trako 2025: PKP Intercity przygotowuje się na rosnące potrzeby pasażerów
PKP Intercity kontynuuje ambitny program inwestycyjny, który w najbliższych latach ma diametralnie zmienić ofertę przewozową spółki. Narodowy przewoźnik kolejowy zamawia nowoczesne pociągi, modernizuje tabor i jednocześnie zwiększa efektywność wykorzystania dostępnych zasobów.
O kierunkach rozwoju spółki mówił Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity, podczas debaty „Dostępność zaczyna się od oferty – jak budować kolej dla wszystkich”, która odbyła się na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO.
Rozkład jazdy:
- Jakie inwestycje w tabor realizuje obecnie PKP Intercity i jakie efekty mają one przynieść w najbliższych latach?
- W jaki sposób spółka zwiększa liczbę uruchamianych pociągów, korzystając z tych samych zasobów taborowych?
- Jakie zmiany w ofercie połączeń krajowych i międzynarodowych planuje PKP Intercity w najbliższym czasie?
Nowe inwestycje w tabor – setki wagonów i nowoczesne pociągi
PKP Intercity realizuje obecnie szeroki program inwestycyjny, który obejmuje m.in. zakup 300 wagonów, 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 200 lokomotyw. Spółka przygotowuje się również do zawarcia kontraktu na dostawę 42 pociągów piętrowych z opcją na kolejne 30. W efekcie w nadchodzących latach liczba miejsc dla pasażerów znacząco wzrośnie.
– Dzisiaj już wiemy, że mamy za mało miejsc – jest więcej chętnych do podróżowania z nami niż jesteśmy w stanie przewieźć. To ogromne wyzwanie, ale jesteśmy na nie gotowi – podkreślił Adam Wawrzyniak.
Nowe inwestycje mają na celu nie tylko zwiększenie przepustowości, ale również poprawę jakości podróży – dzięki nowoczesnym, komfortowym pojazdom, które będą mogły obsługiwać także linie niezelektryfikowane.
Rekordowe przewozy i lepsze wykorzystanie taboru
PKP Intercity przewozi rok do roku coraz więcej pasażerów – w niektóre dni nawet o 20–30% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, spółka wdraża działania zwiększające efektywność zarządzania taborem.
– Już teraz uruchamiamy ponad 10% więcej pociągów niż rok temu, korzystając z tych samych zasobów sprzętowych. To efekt lepszego utrzymania i większej liczby napraw – wskazał Wawrzyniak.
Dzięki tym działaniom PKP Intercity może wyprawiać o 12% więcej składów niż wcześniej. W 2024 roku spółka codziennie uruchamia ponad 500 pociągów, a w przyszłym roku liczba ta jeszcze wzrośnie.
Kolejne lata przyniosą przełom
Na pełne efekty inwestycji trzeba będzie jednak poczekać – produkcja i modernizacja taboru to proces trwający wiele miesięcy, a nawet lat. Dopiero po 2026 roku zacznie się stopniowe wprowadzanie nowych pojazdów, a do 2030 roku na tory wyjadą wszystkie zamówione hybrydowe zespoły trakcyjne oraz pociągi piętrowe, które mają zrewolucjonizować ofertę przewoźnika.
Nowe pojazdy umożliwią obsługę tras niezelektryfikowanych i dotarcie z pociągami dalekobieżnymi do mniejszych miejscowości, zwiększając dostępność kolei dla pasażerów w całym kraju.
Wzrost liczby połączeń krajowych i międzynarodowych
PKP Intercity rozwija nie tylko sieć krajową, ale również połączenia międzynarodowe. Od przyszłego roku spółka planuje zwiększyć liczbę kursów do Niemiec i na Litwę, wykorzystując w tym celu obecny tabor.
Jak zaznacza Wawrzyniak, współpraca z innymi przewoźnikami jest kluczowa:
– Kolej nie konkuruje z koleją. Wszyscy – przewoźnicy regionalni i dalekobieżni – obsługujemy tych samych pasażerów. Naszym prawdziwym konkurentem jest transport drogowy i to z nim musimy rywalizować.
Przyszłość kolei – więcej miejsc i lepsza oferta
Dzięki prowadzonym inwestycjom PKP Intercity zamierza w ciągu najbliższych lat znacząco zwiększyć pojemność pociągów, rozszerzyć ofertę połączeń i zapewnić pasażerom nowoczesny standard podróży. Strategiczne działania mają na celu uczynienie kolei głównym środkiem transportu między miastami, konkurencyjnym wobec transportu samochodowego i lotniczego.
Narodowy przewoźnik stawia na systematyczny rozwój i efektywne wykorzystanie zasobów, aby sprostać rosnącemu zainteresowaniu pasażerów i zapewnić dostępność kolei dla wszystkich.
Komentarze