Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: Piotr Malepszak o roli kolei w europejskim rynku przewozowym

inforail
24.09.2025 13:30
0 Komentarzy

Podczas 16. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku odbyła się debata „Konkurencyjność i finansowanie kolei w UE”, w której udział wziął wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Dyskusja koncentrowała się na przyszłości finansowania unijnego i roli kolei w budowaniu zrównoważonego transportu w Europie.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego – zdaniem wiceministra Piotra Malepszaka – przy planowaniu inwestycji kolejowych konieczne jest ustalenie priorytetów?
  2. Jakie znaczenie dla liczby pasażerów ma wprowadzenie konkurencji na rynku kolejowym według Malepszaka?
  3. W jakim kierunku, według wiceministra, powinna rozwijać się kolej w Unii Europejskiej w najbliższych latach?
Piotr Malepszak na Trako
Piotr Malepszak na Trako/foto: CPK

Potrzebny plan priorytetów inwestycyjnych

Wiceszef resortu infrastruktury podkreślił, że konieczne jest wyciąganie wniosków z dotychczasowych działań inwestycyjnych.

Bardzo dużo mówimy o tym, że chcemy mieć duże pieniądze, a potem, gdy przychodzi do oceny sytuacji, to okazuje się, że wydaliśmy duże pieniądze, a liczba pociągów nie wzrosła, albo nawet spadła, bo takie przypadki też mamy. Stąd ważne jest, aby biorąc pod uwagę różne inwestycje mieć plan priorytetów – ocenił Piotr Malepszak.

Więcej konkurencji na torach

Według wiceministra kluczowe znaczenie dla rozwoju kolei w Europie ma nie tylko inwestowanie w infrastrukturę, ale również otwieranie rynku dla różnych przewoźników.

My też dzisiaj wchodzimy w ten element konkurencyjności, rozumiany jako wejście na rynek innych przewoźników, niż tradycyjni, narodowi przewoźnicy. Wszędzie tam, gdzie się pojawiła konkurencja na torach, liczba pasażerów wzrosła – zaznaczył.

Kolej jako fundament zrównoważonej mobilności

Malepszak podkreślił, że unijna perspektywa rozwoju transportu powinna stawiać na kolej jako najefektywniejszy i najbardziej ekologiczny środek transportu. Zwiększenie jej udziału w rynku przewozowym w Europie jest – zdaniem wiceministra – koniecznym warunkiem realizacji celów klimatycznych i zapewnienia równowagi między inwestycjami a realnymi efektami w postaci rosnącej liczby pasażerów i przewozów towarowych.

Komentarze