Trako 2025: Piotr Malepszak o roli kolei w europejskim rynku przewozowym
Podczas 16. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku odbyła się debata „Konkurencyjność i finansowanie kolei w UE”, w której udział wziął wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Dyskusja koncentrowała się na przyszłości finansowania unijnego i roli kolei w budowaniu zrównoważonego transportu w Europie.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego – zdaniem wiceministra Piotra Malepszaka – przy planowaniu inwestycji kolejowych konieczne jest ustalenie priorytetów?
- Jakie znaczenie dla liczby pasażerów ma wprowadzenie konkurencji na rynku kolejowym według Malepszaka?
- W jakim kierunku, według wiceministra, powinna rozwijać się kolej w Unii Europejskiej w najbliższych latach?
Potrzebny plan priorytetów inwestycyjnych
Wiceszef resortu infrastruktury podkreślił, że konieczne jest wyciąganie wniosków z dotychczasowych działań inwestycyjnych.
– Bardzo dużo mówimy o tym, że chcemy mieć duże pieniądze, a potem, gdy przychodzi do oceny sytuacji, to okazuje się, że wydaliśmy duże pieniądze, a liczba pociągów nie wzrosła, albo nawet spadła, bo takie przypadki też mamy. Stąd ważne jest, aby biorąc pod uwagę różne inwestycje mieć plan priorytetów – ocenił Piotr Malepszak.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Więcej konkurencji na torach
Według wiceministra kluczowe znaczenie dla rozwoju kolei w Europie ma nie tylko inwestowanie w infrastrukturę, ale również otwieranie rynku dla różnych przewoźników.
– My też dzisiaj wchodzimy w ten element konkurencyjności, rozumiany jako wejście na rynek innych przewoźników, niż tradycyjni, narodowi przewoźnicy. Wszędzie tam, gdzie się pojawiła konkurencja na torach, liczba pasażerów wzrosła – zaznaczył.
Kolej jako fundament zrównoważonej mobilności
Malepszak podkreślił, że unijna perspektywa rozwoju transportu powinna stawiać na kolej jako najefektywniejszy i najbardziej ekologiczny środek transportu. Zwiększenie jej udziału w rynku przewozowym w Europie jest – zdaniem wiceministra – koniecznym warunkiem realizacji celów klimatycznych i zapewnienia równowagi między inwestycjami a realnymi efektami w postaci rosnącej liczby pasażerów i przewozów towarowych.
Komentarze