Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: Pierwsze na świecie programowe ETCS od Škoda Group i The Signalling Company

inforail
25.09.2025 16:30
0 Komentarzy

Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku spółka The Signalling Company (TSC), należąca do Škoda Group, zaprezentowała swoje przełomowe rozwiązanie – pierwszy na świecie programowo definiowany system ETCS.

To wydarzenie oznacza istotne rozszerzenie portfolio Škoda Group w zakresie technologii bezpieczeństwa kolejowego.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega innowacyjność pierwszego na świecie programowo definiowanego systemu ETCS stworzonego przez The Signalling Company?
  2. Jakie korzyści dla operatorów kolejowych niesie zastosowanie platformy iEVC-RailOS w nowym systemie?
  3. Dlaczego certyfikacja ETCS jest określana jako „Everest świata bezpieczeństwa” i jakie ma znaczenie dla przyszłych wdrożeń Škoda Group?

iEVC-RailOS – uniwersalna platforma bezpieczeństwa

Sercem systemu jest platforma iEVC-RailOS, łącząca kompaktowy, modułowy sprzęt pokładowy z aplikacjami oprogramowania. Nowa aplikacja ETCS jest już drugim certyfikowanym systemem zabezpieczenia pociągów na tej platformie, po belgijskim systemie TBL1+. Dzięki niewielkim rozmiarom i niskiej wadze instalacja jest prosta, zarówno w nowych pojazdach, jak i w modernizowanym taborze, co skraca przestoje i ogranicza koszty.

Wypowiedzi kluczowych przedstawicieli

„Certyfikacja ETCS to Everest świata bezpieczeństwa. Chciałbym podziękować naszemu zespołowi, bo bez ich fenomenalnego zaangażowania nie byłoby to możliwe. To moment, w którym zaczynamy spłacać zaufanie, jakim obdarzyły nas Lineas, Škoda Group i inni partnerzy” – powiedział Alexandre Bétis, dyrektor zarządzający The Signalling Company.

Zdeněk Sváta, członek zarządu Škoda Group, dodał: – „Rozwój własnego ETCS to dla nas kamień milowy. Dzięki niemu możemy zaoferować klientom kompletną ofertę – od produkcji pojazdów i napędów po cyfrowe systemy bezpieczeństwa. Architektura modułowa ułatwia przyszłe aktualizacje i wprowadzanie nowych funkcji, co zwiększa efektywność i obniża koszty eksploatacji”.

Bruno Vanlede, szef zarządzania flotą kolejową w Lineas, podkreślił z kolei: – „Już od początku wiedzieliśmy, że wizja TSC jest zbieżna z naszą i że dysponują kluczami technologicznymi do jej realizacji. To belgijska historia sukcesu, z której jesteśmy dumni”.

Droga do certyfikacji i przyszłość wdrożeń

Prace nad rozwiązaniem TSC rozpoczęły się w 2019 roku. Ich celem było stworzenie pierwszej na świecie w pełni programowej platformy sygnalizacyjnej. Projekt od początku angażował operatorów i partnerów przemysłowych, a walidacja prowadzona była w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Otrzymanie certyfikacji ETCS, najbardziej wymagającego standardu bezpieczeństwa w Europie, potwierdza techniczną dojrzałość platformy.

Nowe rozwiązanie otwiera drogę do szerokiego wykorzystania własnego ETCS Škoda Group w różnych projektach – od nowo budowanego taboru po modernizację pojazdów już eksploatowanych. Dzięki temu grupa rozszerza swoją wartość dodaną – oferując klientom zintegrowaną architekturę obejmującą pojazdy, napędy, systemy sterowania i teraz także własne systemy zabezpieczenia.

Komentarze