Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: Pierwsza międzynarodowa prezentacja elektryczno-bateryjnych RegioPanterów

inforail
24.09.2025 10:30
0 Komentarzy

23 września 2025 roku na targach TRAKO w Gdańsku odbyła się międzynarodowa premiera nowej generacji pociągów bateryjnych RegioPanter (BEMU).

Pojazdy zaprezentowała Škoda Group, lider w dziedzinie zeroemisyjnej mobilności, we współpracy z České dráhy oraz władzami regionu morawsko-śląskiego. Jest to pierwsza publiczna prezentacja tej generacji pojazdów na arenie międzynarodowej.

Rozkład jazdy:

Technologia hybrydowa – prąd z sieci i z baterii

Obecnie Škoda produkuje 15 nowych BEMU dla Kolei Czeskich, które od początku 2027 roku będą obsługiwać połączenia w regionie morawsko-śląskim.

Nowe RegioPantery łączą napęd elektryczny z bateryjnym. Podczas jazdy pod siecią trakcyjną pociągi ładują akumulatory, a na liniach niezelektryfikowanych poruszają się wyłącznie na baterii, osiągając zasięg do 80 kilometrów. Ich prędkość maksymalna wynosi 160 km/h w trybie trakcyjnym oraz 120 km/h w trybie bateryjnym. Dodatkowo system rekuperacji umożliwia ładowanie akumulatorów także poza odcinkami z siecią trakcyjną.

„RegioPanter battery units są czystym i efektywnym rozwiązaniem dla transportu regionalnego, które można wdrożyć natychmiast, bez oczekiwania na wielkie inwestycje infrastrukturalne. Koncepcja łączenia zasilania z sieci trakcyjnej z napędem bateryjnym obniża koszty operacyjne przewoźników i daje pasażerom szybsze, wygodniejsze i bezpośrednie połączenia” – powiedział Petr Novotný, CEO Škoda Group.

Doświadczenie i pierwsze efekty w Czechach

Pierwsze cztery dwuczłonowe jednostki bateryjne zostały wprowadzone do eksploatacji w regionie morawsko-śląskim w grudniu 2024 roku. W ciągu dziesięciu miesięcy przejechały ponad 500 tysięcy kilometrów, z czego blisko połowę w trybie bateryjnym. Ich wprowadzenie oznacza roczne oszczędności rzędu 200 tysięcy litrów oleju napędowego oraz redukcję emisji o około 500 ton CO₂. Co więcej, liczba pasażerów na linii Ostrava–Veřovice wzrosła nawet o 20 procent.

„To jasny dowód, że ta technologia jest przyszłością transportu regionalnego. Dzięki nowym jednostkom bateryjnym już teraz odnotowujemy wzrost liczby pasażerów o jedną piątą. Z pomocą regionu morawsko-śląskiego staliśmy się pierwszym przewoźnikiem w Czechach, który wprowadził do ruchu pociągi bateryjne, a nowy typ taboru pozwoli rozszerzyć ich wykorzystanie” – podkreślił Michal Krapinec, prezes i dyrektor generalny ČD.

Kluczowe parametry techniczne nowej generacji BEMU

  • liczba członów: 2
  • długość: 52,9 m
  • liczba miejsc siedzących: 150 (w tym 8 w 1 klasie)
  • całkowita pojemność: 323 pasażerów
  • moc ciągła: 1 360 kW
  • prędkość maksymalna: 160 km/h (pod siecią), 120 km/h (na baterii)
  • napięcie zasilania: 3 kV DC / 25 kV AC
  • zasięg w trybie bateryjnym: minimum 80 km
  • system bezpieczeństwa: ETCS L2 BL3 + systemy klasy B.

RegioPanter – gotowy dla Europy

Škoda Group podkreśla, że nowe jednostki powstały z myślą nie tylko o rynku czeskim, ale też o ekspansji na Europę Środkową i Wschodnią. Pociągi bateryjne mają być natychmiast dostępnym rozwiązaniem dla regionów, w których sieć trakcyjna jest niepełna, a wciąż kursują nieekologiczne składy spalinowe.

„W godzinie transformacji energetycznej i dążenia do neutralności klimatycznej, bateryjne RegioPantery to realna szansa na ekologiczne, komfortowe i efektywne podróże w całej Europie” – podsumowali przedstawiciele Škoda Group.

Komentarze