Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: PESA zaprezentowała nową generację lokomotyw. GAMA 3.0

inforail
23.09.2025 19:30
0 Komentarzy

Podczas efektownego show na targach kolejowych zaprezentowano PESA GAMA 3.0 – pierwszą lokomotywę z nowej platformy bydgoskiego producenta.

Pojazd został przygotowany w specjalnej malaturze, symbolizującej szerokie możliwości konfiguracyjne.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe rozwiązania napędowe oferuje platforma lokomotyw PESA Gama 3.0?
  2. W jaki sposób modułowa konstrukcja Gamy 3.0 wpływa na serwisowanie i koszty eksploatacji?
  3. Jakie udogodnienia dla maszynistów przewidziano w nowej lokomotywie PESA?

Elastyczność i nowe możliwości napędowe

– „Lokomotywa Gama 3.0 jest kontynuacją modelu 111Ed użytkowanego przez liczne grono uznanych polskich przewoźników. Na bazie doświadczeń eksploatacyjnych, a także uwzględniając wymagania rynkowe i sugestie naszych klientów zaprojektowaliśmy platformę lokomotyw wyposażonych w najnowsze rozwiązania techniczne gwarantujące bezpieczną oraz komfortową eksploatację” – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Nowa platforma obejmuje kilka typów pojazdów – zarówno lokomotywy elektryczne, jak i dwunapędowe. Elektryczne mogą być dodatkowo wyposażone w ekologiczny moduł dojazdowy z silnikiem ecodiesel lub baterią, co pozwala na pracę na końcówkach tras pozbawionych sieci trakcyjnej – w portach, terminalach czy bocznicach. Rozwiązanie to ma szczególne znaczenie dla przewoźników intermodalnych.

Lokomotywy dwunapędowe umożliwiają z kolei realizację przewozów w trakcji mieszanej – zarówno na odcinkach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych.

Serwis i eksploatacja zoptymalizowane

Jednym z kluczowych założeń projektu była łatwość serwisowania.

– „Projektując platformę lokomotyw GAMA 3.0 ze szczególną uwagą podchodziliśmy do kwestii optymalizacji serwisu pojazdu, tak by zapewnić użytkownikom większą dostępność i krótsze czasy postojów serwisowych. Stąd właśnie modułowa konstrukcja lokomotywy, łatwiejszy dostęp do komponentów oraz inteligentna diagnostyka skracają czas przeglądów i napraw, podnosząca efektywność operacyjną floty co dla przewoźników oznaczać będzie mniejsze koszty LCC” – podkreślił Piotr Rościszewski, dyrektor sprzedaży rynku lokomotyw PESA.

Design i ergonomia dla maszynistów

Nowa Gama wyróżnia się aerodynamicznym designem, który łączy estetykę z funkcjonalnością. Zadbano o poprawę widoczności i komfort pracy maszynistów. Lokomotywy mogą być wyposażone w przestrzeń socjalną, w tym małe zaplecze kuchenne i toalety – rozwiązanie dotąd rzadko spotykane w tej klasie pojazdów.

Gama 3.0 – lokalnie i globalnie

Lokomotywa została zaprojektowana z myślą o rynku polskim, ale spełnia także międzynarodowe standardy. Jest gotowa do wejścia na rynki zagraniczne i osiągania prędkości powyżej 200 km/h.

Produkcja w bydgoskich zakładach już się rozpoczęła, a pierwsze egzemplarze wyjadą na tory w przyszłym roku.

Komentarze