Trako 2025: Nowoczesne centrum serwisowe lokomotyw powstanie w Rybniku
Alstom oraz DB Cargo Polska podpisały list intencyjny w sprawie utworzenia nowoczesnego centrum serwisowego lokomotyw w Rybniku. Nowy obiekt ma wzmocnić kompetencje serwisowe Alstomu w Polsce i uzupełnić działalność zakładu w Toruniu, gdzie obecnie prowadzona jest obsługa lokomotyw Traxx.
Inwestycja ma na celu zwiększenie zdolności utrzymaniowych i szybsze reagowanie na rosnące potrzeby operatorów kolejowych, którzy inwestują w nowoczesny tabor, szczególnie w kontekście rozwoju transportu intermodalnego.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla Alstomu i DB Cargo Polska ma utworzenie nowego centrum serwisowego lokomotyw w Rybniku?
- W jaki sposób inwestycja wpłynie na rozwój usług serwisowych i dostępność lokomotyw Traxx w Polsce?
- Jakie doświadczenie i zasoby techniczne posiada Alstom, które pozwalają mu realizować kompleksowe usługi utrzymaniowe dla przewoźników kolejowych?
Wzmocnienie pozycji Alstomu w Polsce
W ciągu ostatnich dwóch lat Alstom podpisał umowy na dostawę 61 lokomotyw Traxx Universal trzeciej generacji dla polskich przewoźników. Wraz z rosnącą liczbą pojazdów eksploatowanych w Polsce i na korytarzu wschodnim, wzrasta zapotrzebowanie na kompleksowe usługi serwisowe.
– Rozwiązania Alstom od wielu lat wspierają operatorów kolejowych w realizacji ich strategicznych celów, przyczyniając się do rozwoju zrównoważonej i niskoemisyjnej Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Przewoźnicy coraz bardziej inwestują w nowoczesny, energooszczędny tabor, co przekłada się na rosnące zapotrzebowanie na kompleksowe rozwiązania serwisowe – podkreśla Beata Rusinowicz, Dyrektor Zarządzająca Alstom w Polsce.
Rybnik – strategiczna lokalizacja
Nowe centrum w Rybniku powstanie w oparciu o nowoczesny zakład DB Cargo Polska, który już teraz należy do najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie Środkowej.
– List, który podpisaliśmy dziś z firmą Alstom, to zapowiedź silnej, międzynarodowej współpracy. Znaczenie Polski na kolejowej mapie Europy rośnie, a nasz rybnicki zakład gwarantuje optymalne warunki dla utrzymania i przeglądów lokomotyw TRAXX – mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.
Nowe centrum serwisowe ma wzmocnić sieć utrzymaniową Alstomu i umożliwić skuteczniejszą obsługę floty lokomotyw zarówno w Polsce, jak i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Globalne doświadczenie i lokalne znaczenie
Alstom to lider światowego rynku w zakresie produkcji i utrzymania lokomotyw – od 2000 roku do eksploatacji włączono ponad 6 tysięcy lokomotyw, z czego ponad 2 450 jest obecnie objętych kompleksową obsługą serwisową. W tym gronie znajduje się ponad 600 lokomotyw wielosystemowych Traxx, które kursują po 20 krajach Europy, pokonując łącznie ponad 300 milionów kilometrów rocznie.
Firma realizuje obecnie zamówienia dla kluczowych operatorów w regionie – m.in. 40 lokomotyw dla OnTrain, 18 dla CLIP Intermodal i 3 dla Captrain Polska. Lokomotywy produkowane są w zakładzie Alstom Kassel, natomiast nadwozia powstają we Wrocławiu, co podkreśla znaczącą rolę Polski w globalnym łańcuchu dostaw.
Kompleksowe usługi serwisowe
Alstom oferuje szeroką gamę usług utrzymaniowych w ramach programu FlexCare Perform™ – od dostaw części zamiennych i wsparcia technicznego po w pełni outsourcowane usługi serwisowe. Na całym świecie firma odpowiada za utrzymanie ponad 35,5 tysiąca pojazdów, zarówno własnej produkcji, jak i innych producentów.
Polska jako centrum kompetencji
Alstom to największy producent taboru kolejowego w Polsce – zatrudnia ponad 4,7 tysiąca pracowników i dostarcza rozwiązania eksploatowane w wielu krajach Europy i Bliskiego Wschodu.
Z kolei DB Cargo Polska oprócz usług przewozowych prowadzi działalność w zakresie napraw i modernizacji taboru kolejowego, obejmującą m.in. przeglądy i naprawy lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz wagonów towarowych.
Planowane centrum serwisowe w Rybniku ma być kolejnym krokiem w rozwoju nowoczesnej infrastruktury serwisowej w Polsce, odpowiadającej na rosnące potrzeby dynamicznie rozwijającego się rynku kolejowego.
Komentarze