Trako 2025: Czeski przemysł kolejowy realizuje w Polsce zamówienia o wartości miliardów koron
O zamówieniach o wartości miliardów koron czeskich rozmawiały poszczególne firmy czeskiego przemysłu kolejowego podczas targów techniki szynowej TRAKO 2025.
Wynikiem są konkretne projekty handlowe dotyczące dostaw komponentów, technologii czy systemów do zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze kontrakty i porozumienia udało się zawrzeć czeskim firmom podczas targów TRAKO 2025 w Gdańsku?
- Dlaczego udział w targach TRAKO ma tak duże znaczenie dla czeskiego przemysłu kolejowego i jego obecności na rynku polskim?
- Jakie innowacyjne produkty i technologie zaprezentowały czeskie przedsiębiorstwa, takie jak Škoda Group, BORCAD czy AŽD, podczas tegorocznej edycji targów?
Czesi jedną z najliczniejszych grup wystawczych
„Tegoroczny udział w targach TRAKO był wyjątkowo istotny i niezwykle udany. Czeski przemysł kolejowy należał w tym roku do największych wystawców na TRAKO i zaprezentował wyroby, które znalazły się wśród najciekawszych propozycji całej imprezy. Należą do nich m.in. pociągi bateryjne BEMU RegioPanter, nowy tramwaj ForCity Plus 52T od Škoda Group, fotele firmy BORCAD wykorzystywane de facto przez wszystkich znaczących producentów pojazdów szynowych, własna technologia ETCS czy innowacje w postaci pociągów autonomicznych i inne rozwiązania. Dzięki udziałowi w targach udało się wesprzeć kontrakty dla czeskiego przemysłu o wartości miliardów CZK” – mówi Marie Vopálenská, dyrektor generalna ACRI – Stowarzyszenia Przedsiębiorstw Czeskiego Przemysłu Kolejowego, które koordynowało udział w targach TRAKO.
Dla czeskiego przemysłu kolejowego eksport ma kluczowe znaczenie. Stanowi 50 % wolumenu produkcji (rocznie ok. 66 miliardów CZK), a Polska należy do piątki największych rynków zbytu dla czeskich producentów. W Polsce aktywnie działają również czescy przewoźnicy kolejowi, którzy z powodzeniem docierają do lokalnych klientów.
Stoisko czeskich firm na targach TRAKO w Gdańsku odwiedził także Břetislav Dančák, ambasador Republiki Czeskiej w Polsce, który z tej okazji powiedział:
„Targi TRAKO uważam za wyjątkową okazję do prezentacji czeskich firm nie tylko w Polsce, lecz także w całej Europie. Czescy przedsiębiorcy potrafią oferować unikalne rozwiązania i innowacyjne produkty, które cieszą się dobrą opinią na polskim rynku, a ja osobiście spotykam się z wieloma pozytywnymi reakcjami polskich partnerów na współpracę z czeskimi firmami. Naturalnym interesem i zadaniem Ambasady Republiki Czeskiej w Polsce jest wspieranie aktywności czeskiego przemysłu na rynku polskim. Na uwagę zasługują nie tylko dostawy produktów i technologii czeskich firm, ale także rosnąca aktywność czeskich przewoźników. Wszystko to przyczynia się do budowania dobrego wizerunku Czech w Polsce.”
Jeden z największych światowych producentów foteli kolejowych – firma BORCAD – jest tradycyjnym wystawcą na targach TRAKO. W tym roku jednak po raz pierwszy, we współpracy z partnerami – producentami pojazdów szynowych – jej wyroby znalazły się aż w czterech składach eksponowanych na torach wystawowych. Dzięki temu mogła zaprezentować praktycznie całe swoje portfolio – od rozwiązań dla transportu dalekobieżnego po jednostki regionalne.
Fotele BORCAD były obecne w składach szybkich pociągów ComfortJet konsorcjum Siemens-Škoda, w nowej jednostce bateryjnej RegioPanter BEMU od Škody, w pojazdach PESA przeznaczonych dla przewoźnika ŁKA (Łódzka Kolej Aglomeracyjna), a także w jednostce Stadler FLIRT dla Kolei Mazowieckich. Polska odpowiada za ok. 10 % zamówień firmy; tegoroczny obrót na tym rynku spółka szacuje na rekordowe 100 mln CZK. Celem na najbliższą przyszłość jest utrzymanie tego poziomu zamówień w Polsce na stabilnym pułapie ok. 100 mln CZK rocznie.
Podczas targów BORCAD odbył szereg kluczowych spotkań i potwierdził oraz rozwinął współpracę z ważnymi przewoźnikami regionalnymi w województwach mazowieckim i łódzkim – spółkami Koleje Mazowieckie i ŁKA, które należą do najważniejszych graczy na polskim rynku kolejowych przewozów regionalnych.
Rynek polski jest jednym z pięciu najważniejszych rynków zbytu Škoda Group. Na targach TRAKO Škoda Group potwierdziła swoją pozycję czołowego europejskiego producenta pojazdów dla bezemisyjnej mobilności miejskiej i kolejowej. Ekspozycja Škody należała do najciekawszych prezentacji tegorocznej edycji TRAKO. Škoda zaprezentowała m.in. najnowszy tramwaj ForCity Plus 52T, nawiązując tym samym do udziału w trwającym przetargu na 150 tramwajów dla Warszawy, w którym producent ma ambicję zwyciężyć.
Do głównych atutów tramwajów nowej generacji, które budzą duże zainteresowanie przewoźników, należą nie tylko wyższy komfort podróżowania komunikacją miejską, lecz także m.in. wydłużone cykle serwisowe, co przekłada się na znacznie niższe koszty eksploatacji i utrzymania. Škoda Group zaprezentowała również nową generację bateryjnych elektrycznych zespołów trakcyjnych RegioPanter BEMU – pierwsze cztery pociągi w Czechach przejechały już ponad pół miliona kilometrów. Technologia ta jest rozwiązaniem dla bezemisyjnego i efektywnego transportu regionalnego na liniach dotąd niezelektryfikowanych. Pasażerom zapewnia szybsze połączenia bez konieczności przesiadek, a organizatorom – dzięki większemu zainteresowaniu komfortową podróżą koleją – oszczędności środków publicznych.
Na targach spółka zaprezentowała także własny system antykolizyjny, którego dostawy do miejscowych tramwajów Škoda Group zabezpieczyła umową z partnerem we Wrocławiu.
Udział spółki AŽD w targach TRAKO w Gdańsku dodatkowo wzmocnił jej pozycję na rynku polskim. Udało się potwierdzić partnerstwa z czołowymi firmami budowlanymi i infrastrukturalnymi, które obecnie postrzegają AŽD jako pełnoprawnego dostawcę urządzeń srk oraz wiarygodnego partnera w dużych kontraktach. Firma koncentruje się obecnie głównie na dostawach elektronicznych nastawni i elementów bezpośrednio widocznych w infrastrukturze kolejowej, takich jak semafory czy napędy zwrotnic, których w Polsce zainstalowała już ponad tysiąc sztuk i wkrótce dostarczy kolejne setki. W przyszłości otwierają się także możliwości w przetargach technologicznych, zwłaszcza w zakresie systemów ETCS poziomu 1 i 2.
AŽD zakończyła już lub prowadzi kontrakty modernizacyjne na kluczowych odcinkach polskiej infrastruktury kolejowej, m.in. na liniach: Szczecin – Poznań, Kartuzy – Gdańsk Osowa – Somonino, Bydgoszcz Fordon, Sochaczew, Terespol, Oleśnica – Kępno, Będzin – Katowice Szopienice oraz Kuźnia Raciborska.
TRAKO jest w tym roku dla spółki BONATRANS (lider europejski w produkcji zestawów kołowych do pojazdów szynowych z siedzibą w Boguminie) najważniejszą zagraniczną prezentacją, którą wykorzystuje do umacniania relacji z klientami ze wszystkich segmentów transportu kolejowego.
„Do Polski od wielu lat dostarczamy zestawy kołowe do nowych pojazdów, a także koła i osie do ich utrzymania – praktycznie do wszystkich typów: metra, tramwajów, zespołów trakcyjnych, lokomotyw i wagonów towarowych – w ciągu ostatnich 10 lat o wartości 4 mld CZK. W związku z rozwojem targów w ostatnich latach odbyliśmy także dziesiątki spotkań z partnerami z innych krajów Europy i kontynentów, w tym z Turcji, Maroka, Brazylii czy Argentyny” – mówi Marcel Ujfaluši, menedżer marketingu i rozwoju biznesu w spółce BONATRANS.
DAKO-CZ (czołowy producent pneumatycznych, elektromechanicznych i hydraulicznych systemów hamulcowych dla pojazdów szynowych, z 209-letnią tradycją) wykorzystał targi TRAKO do wzmocnienia swojej pozycji na perspektywicznym rynku polskim. Wśród konkretnych wyników współpracy z partnerami w Polsce jest bez wątpienia nowo podpisany kontrakt na dostawy dla 30 wagonów osobowych Deutsche Bahn, które będą produkowane w spółce Stadler w Polsce. Wartość tego zamówienia wynosi ok. 1 mln euro. Jest to pierwsza seria z potencjałem kolejnych opcji i nowa platforma we współpracy ze Stadlerem. Deutsche Bahn to ważny przewoźnik, z którym DAKO-CZ posiada utworzone centrum serwisowe. Firma zaprezentowała także współpracę ze Škoda Group – na zewnętrznym torze wystawowym pokazano tramwaj nowej generacji ForCity Plus 52T wyposażony w elektromechaniczne jednostki hamulcowe i hamulce szynowe DAKO. Ogólnie DAKO-CZ ocenia potencjał biznesowy targów bardzo pozytywnie.
Dla spółki Retex (producenta tkanin technicznych dostarczanych dla przemysłu, budownictwa i transportu) głównym celem TRAKO jest wzmocnienie kontaktów z czołowymi europejskimi producentami foteli i wyposażenia wnętrz pojazdów szynowych. Kolejnym celem było nawiązanie współpracy w zakresie materiałów izolacyjnych z producentami pociągów – spółkami Newag, PESA czy Alstom. Cele te zostały pomyślnie zrealizowane. Ponadto dla Retex otworzyły się nowe możliwości w kolejnym segmencie – tzw. technice zacieniającej (np. rolety czy przegrody), w której stawiane są wymagania dotyczące innowacyjnych materiałów tekstylnych spełniających najsurowsze kryteria bezpieczeństwa HL3.
„TRAKO oceniamy jako targi o dynamicznie rosnącym znaczeniu, odzwierciedlające dynamikę polskiej gospodarki i umacniające pozycję Polski jako ważnego gracza w przemyśle kolejowym. Potencjalny wolumen zamówień, które udało się otworzyć na targach, może mieć dla Retex wartość rzędu niższych dziesiątek milionów CZK” – powiedział Ján Krivda, dyrektor strategii i członek zarządu Retex.
Czeski przemysł kolejowy uczestniczył w targach w znaczącym składzie – zaprezentowało się ponad 40 firm zarówno w ramach oficjalnej ekspozycji pod auspicjami ACRI i Ministerstwa Przemysłu i Handlu, jak i poprzez własne stoiska wystawiennicze.
Komentarze