Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: Akiem wzmacnia swoją obecność w Polsce. Prezentacja lokomotywy Dragon 2

inforail
25.09.2025 10:30
0 Komentarzy

Podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku firma Akiem zaprezentowała swoją wizję rozwoju na polskim rynku.

Wydarzenie stało się okazją do przedstawienia lokomotywy Dragon2, zaprojektowanej i wyprodukowanej przez polskiego producenta – firmę Newag.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla polskich przewoźników towarowych ma wprowadzenie do eksploatacji lokomotyw Dragon-2 od Akiem?
  2. W jaki sposób moduł „last mile” i możliwość pracy w różnych systemach zwiększają konkurencyjność Dragon-2 na rynku Europy Środkowej?
  3. Jaką rolę odgrywa lokalny zespół Akiem w Polsce w zapewnieniu sprawnej obsługi i serwisu dla klientów?

Silna obecność lokalna

Akiem działa w Europie Środkowej od ponad 12 lat, a w Polsce od 2019 roku, gdzie posiada biura w Warszawie i Poznaniu. Zespół liczący ponad 30 osób wspiera klientów w Polsce, Czechach i na Słowacji.

– „Obsługiwanie klientów w ich języku ojczystym i rozumienie specyfiki każdego rynku to nasza wartość dodana. W Polsce oznacza to oferowanie mocnych, niezawodnych lokomotyw dostosowanych do krajowej infrastruktury, przy jednoczesnym zapewnieniu lokalnego serwisu” – podkreśla Anna Puchałowicz, dyrektor regionalna na Europę Środkową.

Dragon 2 – lokomotywa dla ciężkich zadań

W 2023 roku Akiem zamówił 30 lokomotyw Dragon-2 (z opcją na kolejne 50), w tym 10 wielosystemowych dopuszczonych do eksploatacji w Polsce, Czechach i na Słowacji oraz 20 w wersji DC z modułem „last mile”. Lokomotywa wyróżnia się wyjątkową siłą uciągu – potrafi prowadzić składy towarowe o masie do 4 200 ton (dla porównania standardowe czteroosiowe lokomotywy obsługują 3 200 ton).

– „Jej wszechstronność, w tym możliwość pracy w różnych systemach oraz moduł last-mile zgodny z normą emisji Stage V i kompatybilny z paliwem HVO, gwarantują płynne działanie na różnych sieciach kolejowych” – zaznacza Anna Puchałowicz.

Dzięki tej konstrukcji operatorzy będą mogli uruchamiać cięższe i szybsze pociągi towarowe, w tym do kopalń i zakładów przemysłowych na Śląsku.

Polska tożsamość lokomotywy

Dragon-2 w wersji LM, prezentowany na TRAKO, otrzymał specjalną okolicznościową malaturę. Na bokach pojazdu znalazły się stylizowane grafiki przedstawiające polskie zabytki i charakterystyczne miejsca, a w centralnym miejscu hasło: „Moc, która napędza przyszłość polskiej kolei” na tle biało-czerwonej flagi.

Lokomotywa była dostępna do zwiedzania podczas targów po wcześniejszym umówieniu się z zespołem Akiem.

Akiem posiada flotę ponad 750 lokomotyw i 42 pojazdów pasażerskich, które są wykorzystywane przez ponad 100 klientów w 22 krajach Europy. Firma zatrudnia około 400 osób, z czego większość pracuje we Francji, Niemczech, Polsce, Szwecji, Włoszech, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii. Spółka należy do grupy La Caisse, globalnego funduszu inwestycyjnego wspierającego rozwój niskoemisyjnej infrastruktury.

Komentarze