Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Technologia wodorowa na horyzoncie woj. kujawsko-pomorskiego. Od PESY?

inforail
30.07.2025 10:30
0 Komentarzy

Województwo kujawsko-pomorskie konsekwentnie rozwija transport szynowy, stawiając zarówno na modernizację istniejącego taboru, jak i innowacyjne technologie przyszłości.

W ramach ambitnej strategii rozwoju regionalnej kolei, już za dwa lata na tory wyjadą nowe pociągi produkcji Pesa Bydgoszcz, a w planach jest również wdrożenie taboru wodorowego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry techniczne będą posiadały nowe elektryczne zespoły trakcyjne zamówione przez województwo kujawsko-pomorskie i kiedy planowane jest ich wprowadzenie do eksploatacji?
  2. W jaki sposób województwo kujawsko-pomorskie planuje rozwijać technologię pociągów wodorowych i jaki jest przewidywany czas powstania prototypu takiego pojazdu?
  3. Jakie znaczenie dla rozwoju regionu ma inwestowanie w nowoczesny, ekologiczny tabor kolejowy – zarówno elektryczny, jak i wodorowy?
Wodorowy skład PESY
Wodorowy skład PESY/wiz. PESA

Nowe pociągi elektryczne dla pasażerów już w 2027 roku

W ramach wartego 240 mln zł zamówienia, finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego „Fundusze Europejskie dla województwa kujawsko-pomorskiego 2021–2027” oraz budżetu państwa, Pesa Bydgoszcz dostarczy pięć nowoczesnych czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe jednostki będą mogły zabrać na pokład 360 pasażerów, z czego 160 skorzysta z miejsc siedzących.

Nowy tabor ma zapewnić komfortową, bezpieczną i punktualną obsługę pasażerów podróżujących koleją po regionie. Pociągi te będą wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, klimatyzację, monitoring, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz miejsca dla rowerów. Ich zakup stanowi istotne uzupełnienie istniejącej floty, która obecnie liczy 37 zespołów trakcyjnych i odpowiada za trzy czwarte przewozów regionalnych w województwie.

Technologia wodorowa na horyzoncie

Władze województwa kujawsko-pomorskiego myślą jednak nie tylko o taborze elektrycznym, ale również o przyszłości bezemisyjnej kolei. W planach jest rozwój innowacyjnych pociągów z napędem wodorowym, które mają stanowić alternatywę dla trakcji spalinowej na trasach niezelektryfikowanych. Prototyp takiego pojazdu ma powstać w ciągu najbliższych trzech lat.

Zainteresowanie wodorem wpisuje się w szersze trendy dekarbonizacji transportu i redukcji emisji CO₂, a także rozwój nowoczesnych technologii napędu w ramach unijnych polityk klimatycznych. Pociągi zasilane ogniwami paliwowymi mogą stanowić realne wsparcie dla modernizacji mniej dostępnych rejonów województwa i znacząco obniżyć koszty eksploatacji oraz oddziaływanie transportu na środowisko.

Kolej w centrum strategii zrównoważonego rozwoju

Działania województwa kujawsko-pomorskiego pokazują, że kolej traktowana jest nie tylko jako środek transportu, ale także jako kluczowy element strategii zrównoważonego rozwoju i spójności terytorialnej. Inwestycje w nowoczesny tabor – zarówno elektryczny, jak i planowany wodorowy – mają poprawić jakość usług, zwiększyć dostępność transportu publicznego i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.

Dzięki takim inicjatywom, Kujawsko-Pomorskie może stać się jednym z liderów zielonej mobilności w Polsce.

Komentarze