Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Talgo 230 bliżej Polski. Z dopuszczeniem do eksploatacji w Niemczech i Danii

inforail
14.08.2025 15:30
0 Komentarzy

Europejska Agencja Kolejowa (ERA) oraz Federalny Urząd Kolejowy w Niemczech (Eisenbahn-Bundesamt, EBA) ogłosiły w tym tygodniu, że pociąg Talgo 230 uzyskał niezbędne dopuszczenie techniczne do eksploatacji przez niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn, gdzie będzie kursować pod nazwą handlową ICE L.

Uzyskana homologacja to także istotny krok w kierunku rozpoczęcia przewozów w Danii, gdzie pociąg będzie jeździł w barwach Danske Statsbaner jako EuroCity (EC). Wszystkie jednostki zostały opracowane i wyprodukowane w Hiszpanii.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie ma uzyskanie podwójnej homologacji ERA i EBA dla przyszłej eksploatacji pociągów Talgo 230?
  2. W jaki sposób konstrukcja modułowa Talgo 230 wpływa na ich elastyczność w dostosowaniu do różnych tras i zapotrzebowania pasażerów?
  3. Jakie kraje poza Niemcami i Danią planują certyfikację pociągów Talgo 230 do ruchu po swoich sieciach kolejowych?
Talgo 230
Talgo 230/foto: Talgo

Podwójna homologacja – kamień milowy projektu

Decyzja ERA i EBA potwierdza zarówno jakość technologii Talgo, jak i wysokie standardy produkcji. Zwieńcza też proces przemysłowy rozpoczęty w 2019 roku zamówieniem Deutsche Bahn na 23 składy, które później rozszerzono w ramach umowy ramowej na nawet 100 jednostek. W 2020 roku zamówienie złożył także duński przewoźnik DSB – początkowo na 8, a ostatecznie na 16 pociągów.

Hiszpańska technologia dla europejskiej kolei

Platforma produktowa Talgo 230 bazuje na doświadczeniach producenta w segmencie kolei dużych prędkości oraz na autorskiej technologii wózków jezdnych. Pociągi oferują dużą pojemność, lekką konstrukcję, prędkość handlową do 230 km/h oraz zwiększone możliwości przyspieszania i hamowania. To rozwiązanie idealne dla gęsto zaludnionych obszarów o rozbudowanej, siatkowej sieci kolejowej, z licznymi przystankami i zróżnicowanymi trasami.

Modele ICE L i EC wyróżniają się konstrukcją modułową oraz wysoką interoperacyjnością. Zostały zaprojektowane w różnych konfiguracjach – od 9 do 21 wagonów – i mogą być sprzęgane z różnymi typami lokomotyw. Ich technologia umożliwia maksymalną kompatybilność z wieloma europejskimi sieciami kolejowymi.

Przygotowane do tras międzynarodowych

Talgo 230 zostały opracowane z myślą o obsłudze połączeń międzynarodowych, jako alternatywy dla podróży lotniczych. Wkrótce zostaną certyfikowane także w Austrii (BMK) i Niderlandach (ILT) dla całych sieci kolejowych oraz w Szwajcarii (BAV) – w przypadku stacji granicznej w Bazylei.

Wdrożenie techniczne w Niemczech odbędzie się etapami. Początkowo pociągi będą kursować z lokomotywami innych producentów, a następnie – po zakończeniu homologacji – z lokomotywami Br 105 produkcji Talgo, zaprezentowanymi na targach InnoTrans 2024.

Składny proces certyfikacji

Od 2021 roku Talgo współpracowało z TÜV SÜD Rail, które pełniło rolę jednostki notyfikowanej (NoBo), wyznaczonej (DeBo) oraz oceniającej (AsBo) zgodnie z dyrektywami UE z 2016 r. w zakresie bezpieczeństwa i interoperacyjności kolei. Testy homologacyjne przeprowadzono w centrum badawczym TÜV SÜD, a ścisła współpraca z zespołami inżynierskimi z Hiszpanii pozwoliła na uznanie wyników procesu w całej UE.

Mimo ujednolicenia procedur dopuszczeń w Unii, proces dla tak modułowego i interoperacyjnego pociągu wymagał wieloetapowych działań – od ustaleń administracyjnych z czterema agencjami krajowymi i ERA, przez badania statyczne w Hiszpanii, po dwuletnie testy dynamiczne, aerodynamiczne, hamulcowe i kompatybilności elektromagnetycznej w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Niderlandach.

Na początku 2025 roku zakończono kluczowe próby, a wydane certyfikaty potwierdziły zgodność pociągów z wymogami bezpieczeństwa i eksploatacji. Nadal planowane są dodatkowe testy dynamiczne w Holandii i Austrii.

W proces zaangażowani byli także zarządcy infrastruktury: DB Infra Go (Niemcy), ÖBB Infra (Austria), ProRail (Niderlandy) i SBB (Szwajcaria).

Kolejny krok – kontrakt dla Flix

W maju Talgo podpisało kontrakt z firmą Flix z Monachium na dostawę interoperacyjnych pociągów o wartości około 2,4 mld euro. Umowa obejmuje do 65 składów opartych na platformie Talgo 230, w tym 30 w zamówieniu podstawowym (1,06 mld euro).

Nowe jednostki, podobnie jak te dla DB i DSB, będą mogły kursować w Niemczech, Austrii, Niderlandach, Danii i Szwecji, z pełną interoperacyjnością dla ruchu transgranicznego.

Komentarze