Szybsze podróże pociągiem z Nasielska do Sierpca
Od niedzieli, 15 czerwca, podróżni korzystający z kolejowej trasy Nasielsk – Sierpc będą mogli skorzystać z kolejnych efektów prac modernizacyjnych realizowanych na linii kolejowej nr 27.
Dzięki inwestycjom przeprowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podróż pociągiem pomiędzy województwem mazowieckim a województwem kujawsko-pomorskim skróci się aż o około 25 minut. Dotychczas na prace na tej trasie przeznaczono około 140 milionów złotych netto ze środków własnych zarządcy infrastruktury. O inwestycjach PKP PLK pisaliśmy tutaj.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne prace modernizacyjne zostały wykonane na odcinkach Płońsk – Raciąż oraz Raciąż – Sierpc linii kolejowej nr 27?
- W jaki sposób modernizacja linii nr 27 wpłynie na czas podróży i przepustowość trasy Nasielsk – Sierpc?
- Jakie dalsze inwestycje są planowane na linii nr 27 do 2026 roku i kto odpowiada za ich realizację?
Powrót pociągów na odcinek Raciąż – Sierpc
Wraz z korektą rozkładu jazdy pociągów 15 czerwca, po zakończeniu prac modernizacyjnych, wznowiono ruch kolejowy na odcinku Raciąż – Sierpc. Prace objęły m.in. remont 17 obiektów inżynieryjnych, wymianę nawierzchni na 33 przejazdach kolejowo-drogowych oraz wymianę 7 rozjazdów.
Już wcześniej, w kwietniu bieżącego roku, zakończono modernizację odcinka Płońsk – Raciąż. W ramach tych działań naprawiono perony na stacji Raciąż, zmodernizowano nawierzchnię 8 przejazdów kolejowo-drogowych i wyremontowano 8 obiektów inżynieryjnych.
W rezultacie wykonanych prac pociągi osiągają obecnie prędkość do 100 km/h, co znacząco skraca czas podróży pomiędzy Nasielskiem a Sierpcem. Dotychczas kolej nie oferowała tak konkurencyjnego czasu przejazdu na tej trasie.
Inwestycje bieżące i przyszłe
Wartość robót wykonanych w 2024 roku na obu odcinkach wyniosła 30 572 185,17 złotych netto (37 604 525,76 złotych brutto). Wykonawcą była firma Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dalsze prace modernizacyjne są już w toku. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły montaż tzw. blokad liniowych na szlaku Sierpc – Raciąż – Płońsk oraz instalację urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Płońsk. Koszt tych działań, realizowanych przez Zakłady Automatyki i Telekomunikacji Sp. z o.o. z Gdyni, wynosi blisko 2 miliony złotych netto. Zakończenie prac zaplanowano na koniec sierpnia bieżącego roku.
W kolejnym etapie planowane jest przeniesienie sterowania stacją Raciąż do stacji Płońsk. Całość przedsięwzięcia ma zakończyć się w 2026 roku. Pozwoli to na zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich na trasie Nasielsk – Sierpc do 120 km/h, co przełoży się na dalsze skrócenie czasu podróży oraz wzrost przepustowości linii.
Efekty prac z 2023 roku
W ubiegłym roku, w ramach pierwszego etapu modernizacji linii nr 27, wykonano szereg prac torowych: wymieniono szyny i podkłady, uzupełniono tłuczeń i przeprowadzono regulację toru. Na stacjach i przystankach zapewniono pasażerom wyższy komfort obsługi – odnowiono nawierzchnie peronów, zamontowano nowe wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Modernizacje objęły lokalizacje takie jak Płońsk, Dalanówek, Baboszewo, Kaczorowo, Zawidz Kościelny, Zawidz oraz Mieszaki.
Zakres prac z 2023 roku objął również remont 47 obiektów inżynieryjnych oraz modernizację 71 przejazdów kolejowo-drogowych, co znacząco zwiększyło poziom bezpieczeństwa ruchu. Wartość inwestycji zrealizowanych w minionym roku wyniosła około 108 milionów złotych netto, również ze środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Komentarze