Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szwajcaria zamienia tory kolejowe w elektrownie słoneczne

inforail
09.07.2025 16:30
0 Komentarzy

Szwajcarski startup Sun-Ways realizuje innowacyjny projekt polegający na instalacji zdejmowalnych paneli fotowoltaicznych między torami kolejowymi, przekształcając infrastrukturę kolejową w źródło energii odnawialnej.

Pilotażowy projekt został uruchomiony w kwietniu 2025 roku w miejscowości Buttes w kantonie Neuchâtel, gdzie na 100-metrowym odcinku torów zainstalowano 48 paneli o łącznej mocy 18 kWp, zdolnych do generowania około 16 000 kWh energii elektrycznej rocznie .

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega innowacyjność projektu realizowanego przez Sun-Ways w kontekście infrastruktury kolejowej?
  2. Jakie są kluczowe cechy technologii instalacji paneli fotowoltaicznych między torami, opracowanej przez Sun-Ways?
  3. Jakie wyzwania techniczne mogą wpłynąć na powodzenie projektu i jakie działania są podejmowane w celu ich rozwiązania?
Panele na torach
Panele na torach

Kluczowe cechy technologii Sun-Ways

  • Zdejmowalność: Panele można łatwo demontować i ponownie instalować, co umożliwia przeprowadzanie prac konserwacyjnych na torach bez zakłóceń .
  • Szybka instalacja: Specjalnie zaprojektowany pociąg montażowy, opracowany przez firmę Scheuchzer SA, może instalować do 1000 m² paneli dziennie .
  • Bezpieczeństwo: Panele są wyposażone w powłoki antyrefleksyjne, a ich konstrukcja została przetestowana pod kątem wytrzymałości na przejazdy pociągów z prędkością do 150 km/h oraz odporności na silne wiatry .
  • Czyszczenie: System przewiduje montaż cylindrycznych szczotek na pociągach, które usuwają kurz i śnieg z powierzchni paneli .
Panele na torach
Panele na torach

Potencjał i ekspansja

Sun-Ways szacuje, że wykorzystanie połowy z 5 317 km szwajcarskich linii kolejowych mogłoby wygenerować do 1 TWh energii rocznie, co odpowiada około 2% krajowego zużycia energii elektrycznej . Technologia ta wzbudziła zainteresowanie na arenie międzynarodowej, z planowanymi projektami pilotażowymi m.in. we Francji, Korei Południowej, Hiszpanii i Rumunii .

Pomimo obiecujących wyników, projekt napotyka na wyzwania, takie jak potencjalne uszkodzenia paneli przez mikropęknięcia, ryzyko pożarów oraz wpływ warunków atmosferycznych, takich jak śnieg i lód. Sun-Ways pracuje nad rozwiązaniami, w tym systemami odmrażania i wzmocnionymi materiałami, aby sprostać tym problemom .

Generalnie projekt Sun-Ways stanowi przykład innowacyjnego podejścia do integracji odnawialnych źródeł energii z istniejącą infrastrukturą transportową, oferując potencjalnie skalowalne i ekologiczne rozwiązanie dla produkcji energii elektrycznej bez konieczności zajmowania dodatkowych terenów .

Komentarze