Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczegóły techniczne Alstom Pendolino ETR610

inforail
09.01.2014 11:07
0 Komentarzy
Alstom Pendolino ETR610 dla PKP jest zbudowany z 7 członów, których cechy podano w tabeli:
Człon
Silnikowy/toczny
Wnętrze
Elementy napędu
1
Silnikowy
Kabina maszynisty
1 klasa, 45 miejsc
Przekształtnik trakcyjny z przetwornicą pomocniczą
2
Silnikowy
Klasa biznes, 12 miejsc
2 klasa, 44 miejsc
Przekształtnik trakcyjny z przetwornicą pomocniczą
3
Toczny
bar
2 klasa, 18 miejsc
Brak
4
Toczny
2 klasa, 74 miejsca
Transformator trakcyjny
5
Toczny
2 klasa, 74 miejsca
Transformator trakcyjny
6
Silnikowy
2 klasa, 74 miejsca
Przekształtnik trakcyjny z przetwornicą pomocniczą
7
Silnikowy
Kabina maszynisty
2 klasa, 61 miejsc
Przekształtnik trakcyjny z przetwornicą pomocniczą
 
Napędzane są człony 1, 2, 6 i 7, a pod podłogą członów 4 i 5 umiejscowiono transformatory trakcyjne. Miejsca klasy pierwszej znajdują się w 1 i 2 członie, a bar –w członie 3. W pozostałych wagonach umieszczono miejsca klasy drugiej. Większa część wnętrza jest bezprzedziałowa. Wejścia do pociągu umieszczono na początku i końcu każdego członu. Są to jednoskrzydłowe drzwi, dostosowane do peronów o wysokości 550 i 760 mm. Wysuwane stopnie umożliwiają wsiadanie także z niższych peronów.

pendo1_760

Pudła wagonów wykonane są z profili aluminiowych, które połączono poprzez spawanie. W wykonanych niezależnie ścianach bocznych, czołowych, podłodze i suficie wycięto otwory drzwiowe i okienne, a następnie połączono te elementy w całość na zrobotyzowanym przyrządzie montażowym. Jedynie najbardziej złożone procesy spawalnicze wykonywano ręcznie.
Każdy z członów oparty jest na dwóch wózkach. 8 asynchronicznych silników trakcyjnych o mocy 708 kW każdy zamontowano poza wózkami, mocując je za pomocą odsprężynowanych ram do podwozi wagonów. Silniki są chłodzone powietrzem za pomocą wentylatorów. Każdy silnik napędza jeden zestaw kołowy. Oznacza to, iż w każdym z 4 członów silnikowych zamocowano w podwoziu dwa silniki, które poprzez wały i przekładnie zębate napędzają zestawy kołowe. Tym samym, napędzane są tylko 2 z 4 osi każdego wagonu silnikowego.
p2_760 p3_760 p4_760
W pociągu nie zastosowano zawieszenia pneumatycznego, spotykanego na przykład w Elfach czy Impulsach. Zarówno w pierwszym jak i drugim stopniu odsprężynowania wykorzystano w Pendolino sprężyny śrubowe (w pierwszym stopniu –2 zestawy sprężyn, w drugim –4). Wózki ważą około 9 ton.
Pociąg posiada następujące hamulce: elektrodynamiczny, elektromagnetyczny oraz mechaniczny. Hamulec elektrodynamiczny posiada priorytet i jest realizowany przez hamowanie odzyskowe i oporowe, elektromagnetyczny –przez hamulce szynowe zabudowane na 8 wózkach, a mechaniczny –przez hamulce tarczowe –po 3 na każdej osi tocznej i po 2 na każdej osi napędzanej. Dodatkową funkcją realizowaną przez hamulec mechaniczny jest hamulec postojowy obsługiwany przez 20 siłowników.
Na dachu pojazdu znalazły się odłączniki, 2 pantografy przystosowane do prądu stałego oraz 2 do prądu zmiennego. W podwoziu umieszczono zaś 4 przekształtniki w technologii IGBT z chłodzeniem cieczą, szafy rozrządcze, 11 przetwornic pomocniczych , 12 zestawów baterii niklowo-kadmowych oraz 2 sprężarki śrubowe.
Pociąg wyposażono w takie układy i rozwiązania techniczne jak: system smarowania obrzeży kół, klimatyzacja, piasecznice, sprzęg samoczynny, układ zasilania awaryjnego, hamulec bezpieczeństwa, system wykrywania i gaszenia pożarów, system informacji pasażerskiej oraz kilka systemów bezpieczeństwa (SHP, LZB, PZB, Mirel i ETCS).
Poniżej przedstawiono dane techniczne Pendolino:
Typ pojazdu
Alstom Pendolino ETR610
Szerokość toru
1435 mm
Moc napędu
5,664 MW
Napięcia zasilania
3 kV DC, 15 kV AC, 25 kV AC
Szerokość pudła
2830 mm
Wysokość pudła
4100 mm
Wysokość podłogi nad główką szyny
1260 mm
Długość członu skrajnego
28200 mm
Długość członu środkowego
26200 mm
Rozstaw osi wózka
2700 mm
Masa pociągu
395,5 t
Masa obciążonego pociągu
427,7 t
Średnie przyspieszenie od 0 do 40 km/h
0,49 m/s2
Średnie przyspieszenie od 0 do 120 km/h
0,46 m/s2
Minimalny promień łuku
250 m
Liczba miejsc siedzących
402
 

Komentarze