Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler zwiększa przychody i umacnia pozycję na rynku. Ma też ambitne plany na kolejne lata

inforail
27.08.2025 12:30
0 Komentarzy

W pierwszej połowie 2025 roku szwajcarski producent taboru kolejowego Stadler odnotował wzrost przychodów do poziomu 1,4 miliarda franków szwajcarskich.

Zysk operacyjny EBIT wyniósł 36,9 mln CHF, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (28,2 mln CHF). Marża EBIT wzrosła do 2,6%, czyli o 0,4 punktu procentowego więcej niż w pierwszej połowie 2024 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie czynniki wpłynęły na wzrost przychodów Stadlera w pierwszej połowie 2025 roku mimo trudnych warunków rynkowych?
  2. W jaki sposób firma rozwija segment pojazdów z napędami alternatywnymi i jakie zamówienia zdobyła w tym obszarze?
  3. Jakie są prognozy Stadlera dotyczące przychodów i marży EBIT na lata 2025–2026?
Pociąg Stadlera dla Sztokholmu
Pociąg Stadlera dla Sztokholmu

Wyzwania i odbudowa po klęskach żywiołowych

Na wyniki firmy nadal wpływają skutki powodzi z 2024 roku w Szwajcarii, Austrii i szczególnie w Hiszpanii, gdzie poważnie ucierpiało 40 dostawców. Zakłócenia w łańcuchu dostaw spowodowały opóźnienia, jednak Stadler wdrożył program naprawczy, który zaczyna przynosić efekty. Firma jednocześnie prowadzi negocjacje z ubezpieczycielami w sprawie strat. Trudna sytuacja gospodarcza w Niemczech dodatkowo obciąża działalność zakładów Stadlera w regionie Berlin-Brandenburg. W odpowiedzi spółka wprowadziła program restrukturyzacyjny i zawarła porozumienie związkowe gwarantujące utrzymanie zatrudnienia do 2029 roku.

Silna pozycja w alternatywnych napędach

Stadler konsekwentnie wzmacnia swoją przewagę w segmencie taboru z napędami alternatywnymi. Do połowy 2025 roku firma sprzedała 301 pojazdów zasilanych bateriami lub wodorem, co stanowi połowę wszystkich dostaw takich pojazdów w Europie. Wśród nowych zamówień znalazły się m.in. 19 bateryjnych jednostek FLIRT dla DB Regio w Niemczech oraz osiem hybrydowych pojazdów metrowych dla francuskiego regionu Sud.

Nowe kontrakty i zamówienia

W pierwszej połowie 2025 roku Stadler zdobył zamówienia o wartości 1,7 mld CHF. W Polsce Koleje Mazowieckie zamówiły 14 dodatkowych jednostek FLIRT wraz z 18-letnim kontraktem serwisowym. W Norwegii spółka Stadler Signalling została wybrana do dostawy systemów bezpieczeństwa dla rozbudowy sieci tramwajowej w Bergen. Z kolei w Szwecji producent otrzymał prestiżowe zlecenie na dostawę i utrzymanie siedmiu składów FLIRT obsługujących trasę między lotniskiem Arlanda a centrum Sztokholmu.

Walne Zgromadzenie Stadler AG
Walne Zgromadzenie Stadler AG

Problemy z przepływami pieniężnymi

Pomimo dobrych wyników operacyjnych Stadler odnotował ujemne przepływy pieniężne w wysokości -744,2 mln CHF, związane z dużą liczbą pojazdów w trakcie produkcji. Wysokie przedpłaty z poprzedniego roku są obecnie wykorzystywane na realizację zamówień.

Perspektywy na kolejne lata

Stadler podtrzymuje prognozy na cały 2025 rok – zakłada wzrost przychodów o ponad 10% w stosunku do roku 2024 i podniesienie marży EBIT do poziomu 4–5%. W 2026 roku planowany jest skokowy wzrost przychodów do ponad 5 miliardów franków, dzięki silnemu portfelowi zamówień oraz inwestycjom w produkcję o wartości ok. 250 mln CHF. W dłuższej perspektywie spółka dąży do stabilizacji obrotów powyżej 5 mld CHF oraz osiągnięcia marży EBIT na poziomie 6–8%.

Komentarze