Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler wyprzedza harmonogram. Szybsze dostawy Flirtów

inforail
28.08.2025 15:30
0 Komentarzy

Slovenske železnice poinformowały, że proces dostaw nowych spalinowych zespołów trakcyjnych Stadler SŽ 610 DMG (podseria 100) przebiega szybciej, niż przewidywał harmonogram.

Do tej pory odebrano już 10 jednostek, a do końca 2025 roku flota wzbogaci się o wszystkie z 20 dodatkowo zamówionych pojazdów.

Rozkład jazdy:

  1. Na których trasach regionalnych nowe zespoły trakcyjne SŽ 610 DMG w pierwszej kolejności zastąpią stare jednostki?
  2. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie przygotowanie pojazdów do przyszłej konwersji na napęd bimodalny?
  3. W jaki sposób planowana homologacja nowych pojazdów w Chorwacji i Austrii wpłynie na rozwój międzynarodowych połączeń kolejowych Słowenii?

Nowoczesne pociągi na liniach regionalnych

Nowe jednostki będą obsługiwać wszystkie główne linie regionalne w Słowenii – m.in. Dolenjską, Korošką, Bohinjską oraz połączenia Celje – Velenje / Rogatec / Imeno. W planach jest także ich homologacja do obsługi połączeń zagranicznych – na Chorwacji i częściowo w Austrii od 2027 roku.

Pojazdy Stadlera stopniowo zastąpią wysłużone spalinowe zespoły trakcyjne serii SŽ 711, SŽ 713 i SŽ 813, co pozwoli znacząco podnieść standard usług na liniach niezelektryfikowanych.

Czym wyróżnia się nowa podseria?

Jednostki SŽ 610 (1xx) są konstrukcyjnie zbliżone do pojazdów dostarczonych wcześniej (podseria 0xx), ale wyposażono je w szereg udoskonaleń – m.in. w nowe drzwi, zmodernizowany układ napędowy oraz przygotowanie do ewentualnej przyszłej konwersji na napęd bimodalny. Ta opcja ma szczególne znaczenie wobec planowanych elektryfikacji tras regionalnych, m.in. Ljubljana – Kamnik oraz Ljubljana – Novo mesto – Metlika.

Rozbudowa i unowocześnianie taboru

Od 2022 roku w słoweńskiej flocie pasażerskiej znajdują się już:

  • 21 jednostek Stadler Flirt DMG (SŽ 610),
  • 21 wielosystemowych jednostek Flirt EMG (SŽ 510),
  • 10 piętrowych jednostek Kiss EMG (SŽ 313).

Nowe zamówienie oznacza dalsze zwiększenie udziału nowoczesnych pociągów w eksploatacji i konsekwentne wycofywanie pojazdów starszej generacji.

Kolejne inwestycje – wagony i lokomotywy

Słoweńskie Koleje zapowiadają również inwestycje w tabor dalekobieżny. Do 2028 roku spółka planuje odbiór nowych interoperacyjnych lokomotyw elektrycznych oraz 20 nowoczesnych wagonów pasażerskich. Będą one wyposażone m.in. w Wi-Fi, systemy informacji pasażerskiej, rezerwacji miejsc, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsca do przewozu rowerów. Część z wagonów ma mieć także strefę restauracyjną.

Nowe inwestycje umożliwią Silnej Kolei Słoweńskiej aktywniejsze włączenie się w rynek międzynarodowych połączeń kolejowych, podnosząc jednocześnie komfort podróży pasażerów w kraju.

Komentarze