Stadler wyprzedza harmonogram. Szybsze dostawy Flirtów
Slovenske železnice poinformowały, że proces dostaw nowych spalinowych zespołów trakcyjnych Stadler SŽ 610 DMG (podseria 100) przebiega szybciej, niż przewidywał harmonogram.
Do tej pory odebrano już 10 jednostek, a do końca 2025 roku flota wzbogaci się o wszystkie z 20 dodatkowo zamówionych pojazdów.
Rozkład jazdy:
- Na których trasach regionalnych nowe zespoły trakcyjne SŽ 610 DMG w pierwszej kolejności zastąpią stare jednostki?
- Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie przygotowanie pojazdów do przyszłej konwersji na napęd bimodalny?
- W jaki sposób planowana homologacja nowych pojazdów w Chorwacji i Austrii wpłynie na rozwój międzynarodowych połączeń kolejowych Słowenii?
Nowoczesne pociągi na liniach regionalnych
Nowe jednostki będą obsługiwać wszystkie główne linie regionalne w Słowenii – m.in. Dolenjską, Korošką, Bohinjską oraz połączenia Celje – Velenje / Rogatec / Imeno. W planach jest także ich homologacja do obsługi połączeń zagranicznych – na Chorwacji i częściowo w Austrii od 2027 roku.
Pojazdy Stadlera stopniowo zastąpią wysłużone spalinowe zespoły trakcyjne serii SŽ 711, SŽ 713 i SŽ 813, co pozwoli znacząco podnieść standard usług na liniach niezelektryfikowanych.
Czym wyróżnia się nowa podseria?
Jednostki SŽ 610 (1xx) są konstrukcyjnie zbliżone do pojazdów dostarczonych wcześniej (podseria 0xx), ale wyposażono je w szereg udoskonaleń – m.in. w nowe drzwi, zmodernizowany układ napędowy oraz przygotowanie do ewentualnej przyszłej konwersji na napęd bimodalny. Ta opcja ma szczególne znaczenie wobec planowanych elektryfikacji tras regionalnych, m.in. Ljubljana – Kamnik oraz Ljubljana – Novo mesto – Metlika.
Rozbudowa i unowocześnianie taboru
Od 2022 roku w słoweńskiej flocie pasażerskiej znajdują się już:
- 21 jednostek Stadler Flirt DMG (SŽ 610),
- 21 wielosystemowych jednostek Flirt EMG (SŽ 510),
- 10 piętrowych jednostek Kiss EMG (SŽ 313).
Nowe zamówienie oznacza dalsze zwiększenie udziału nowoczesnych pociągów w eksploatacji i konsekwentne wycofywanie pojazdów starszej generacji.
Kolejne inwestycje – wagony i lokomotywy
Słoweńskie Koleje zapowiadają również inwestycje w tabor dalekobieżny. Do 2028 roku spółka planuje odbiór nowych interoperacyjnych lokomotyw elektrycznych oraz 20 nowoczesnych wagonów pasażerskich. Będą one wyposażone m.in. w Wi-Fi, systemy informacji pasażerskiej, rezerwacji miejsc, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsca do przewozu rowerów. Część z wagonów ma mieć także strefę restauracyjną.
Nowe inwestycje umożliwią Silnej Kolei Słoweńskiej aktywniejsze włączenie się w rynek międzynarodowych połączeń kolejowych, podnosząc jednocześnie komfort podróży pasażerów w kraju.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze