Stadler umacnia swoją pozycję na Słowacji. Kolejne nowe pociągi KISS dla ZSSK
Nowoczesne, elektryczne, dwupoziomowe zespoły trakcyjne KISS przyczynią się do podwojenia obecności firmy Stadler na rynku słowackim.
Dnia 30 kwietnia 2025 roku spółka Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) podpisała umowę ze Stadlerem na dostawę do czterech kolejnych pociągów przeznaczonych do regionalnych przewozów pasażerskich. Wartość kontraktu może przekroczyć 100 milionów euro.
Rozkład jazdy:
- Jakie innowacyjne rozwiązania zastosowano w nowych pociągach KISS dla poprawy komfortu i bezpieczeństwa pasażerów?
- W jaki sposób nowe jednostki Stadlera przyczynią się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju ZSSK?
- Jakie znaczenie dla regionu ma zaangażowanie Stadler Praga i Stadler Polska w projekt dostawy pociągów KISS na Słowację?
Nowe pociągi dla połączeń regionalnych
Na mocy podpisanej umowy, ZSSK zamówiła do czterech dwupoziomowych jednostek KISS. Pierwszy z pociągów ma wejść do eksploatacji pod koniec 2026 roku, natomiast drugi w 2027 roku. Składy będą obsługiwać linię kolejową pomiędzy Bratysławą a Żyliną. Umowa przewiduje również możliwość zakupu dwóch kolejnych jednostek.
– Pociągi Stadlera z powodzeniem kursują na Słowacji już od ponad roku. Cieszę się, że ponownie dostarczymy nowoczesne jednostki KISS dla kolei słowackich. Dzięki innowacyjnemu projektowi te pojazdy zapewniają najwyższy komfort podróży i znacznie zwiększają przepustowość w przewozach regionalnych i międzyregionalnych. Lekka konstrukcja aluminiowa oznacza niższe koszty eksploatacji i utrzymania przez cały cykl życia pojazdu, co przekłada się na opłacalność dla klienta – powiedział dr Ansgar Brockmeyer, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w Stadlerze.
Zrównoważony rozwój i nowoczesność
– Odnowa taboru to filar naszej wizji nowoczesnego i zrównoważonego transportu. Dzięki dzisiejszemu podpisaniu umowy wprowadzimy na słowackie tory innowacyjne jednostki, które nie tylko zwiększą komfort i satysfakcję pasażerów, ale także ograniczą zużycie energii do 12 kWh na kilometr pociągu oraz pozwolą zaoszczędzić dziesiątki ton emisji rocznie. Stały się one symbolem ekologicznych rozwiązań, które poprawiają jakość życia i wynoszą transport kolejowy na nowy poziom. Naszą ambicją jest utrzymać Słowację w ruchu – ekologicznie, efektywnie i z dumą na poziomie europejskim – powiedział Peter Helexa, prezes zarządu ZSSK.
Szwajcarska technologia z wartością dodaną dla regionu
– Słowacja to kolejny kraj Europy Środkowej, który systematycznie zwiększa liczbę pociągów Stadlera na swojej sieci kolejowej. Cieszę się, że konsekwentnie umacniamy pozycję rynkową firmy w regionie, który ma ogromny potencjał rozwojowy – powiedział Zdeněk Majer, przewodniczący rady nadzorczej Stadler Praga, podczas uroczystości podpisania kontraktu.
Nowe jednostki, podobnie jak wcześniej dostarczone ZSSK, zostaną zaprojektowane przez Stadler Praga – biuro inżynieryjne firmy Stadler, zatrudniające obecnie ponad 250 inżynierów i projektantów. Produkcja odbędzie się w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.
Pociągi KISS dla ZSSK – parametry i komfort
Nowe pociągi KISS mają długość 155,9 metra i oferują 611 miejsc siedzących, w tym 30 miejsc pierwszej klasy w strefie Comfort. Jednostki łączą wysoką moc z szybkim przyspieszeniem i osiągają maksymalną prędkość 160 km/h. Są w pełni dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich i wyposażone w cztery toalety, z czego jedna przystosowana jest dla osób z niepełnosprawnościami. Przestrzenie wielofunkcyjne oferują miejsca dla wózków, rowerów, dziecięcych wózków oraz większego bagażu. Przedziały pasażerskie oraz kabiny maszynisty są w pełni klimatyzowane.
Na pokładzie znajdzie się nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz Wi-Fi – dziś już standard w nowoczesnych pociągach. Zastosowano także zaawansowane technologie, w tym kamery monitorujące wnętrze i otoczenie pociągu, a także kamery dachowe do kontroli pantografu, co zwiększa bezpieczeństwo eksploatacji. Pociągi wyposażone są również w certyfikowane systemy monitorowania zużycia energii.
W 2023 roku Stadler dostarczył na potrzeby kolei słowackich cztery pociągi KISS dla linii regionalnych w zachodniej Słowacji – kursujących na trasach Bratysława–Nowe Zamki oraz Bratysława–Trenczyn i Bratysława–Púchov. Nowe zamówienie pozwoli podwoić liczbę pociągów KISS w tym kraju. W latach 2001, 2003 i 2021 Stadler dostarczył także Słowacji elektryczne zespoły trakcyjne dla linii wąskotorowych w Tatrach.
Parametry techniczne pojazdu:
Parametr | Wartość |
---|---|
System zasilania | 25 kV, 50 Hz AC |
Maksymalna prędkość | 160 km/h |
Maksymalna moc trakcyjna | 6 000 kW |
Układ osi | Bo’Bo’+2’2’+2’2’+2’2’+2’2’+Bo’Bo’ |
Długość pojazdu | 155,9 m |
Liczba miejsc siedzących | 611 (w tym 30 w klasie 1) |
Maksymalna liczba miejsc stojących | 770 |
Liczba toalet | 4 (w tym 1 dla osób z niepełnosprawnościami) |
Przedziały wielofunkcyjne | 2 wózki inwalidzkie, 15 rowerów, 2 wózki dziecięce |
Wysokość wejścia do pojazdu | 580 mm powyżej główki szyny |
Systemy sterowania | Mirel VZ1 i ETCS Poziom 2 |
Wyposażenie | Wi-Fi, pełna klimatyzacja |
Komentarze