Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler przedstawił wyniki za 2024 rok. Widać wpływ katastrof środowiskowych

inforail
19.03.2025 12:30
0 Komentarzy

Rok finansowy 2024 dla Stadler był naznaczony trzema katastrofami środowiskowymi, które spowodowały znaczne zniszczenia.

Powodzie w Valais (Szwajcaria), Dürnrohr (Austria) oraz, szczególnie dotkliwe, w Walencji (Hiszpania) doprowadziły do poważnych opóźnień i zakłóceń w produkcji oraz wpłynęły na łańcuchy dostaw. W wyniku tych zdarzeń około 350 milionów CHF ze sprzedaży musiało zostać przesunięte z roku finansowego 2024 na lata 2025 i 2026. W rezultacie marża EBIT spadła do 3,1%, czyli o 2 punkty procentowe w porównaniu z rokiem poprzednim.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie katastrofy środowiskowe miały wpływ na wyniki finansowe Stadlera w 2024 roku i jakie były ich konsekwencje?
  2. Jakie działania podjął Stadler w celu minimalizacji opóźnień w produkcji spowodowanych katastrofami w Walencji, Valais i Dürnrohr?
  3. Jakie są prognozy finansowe Stadlera na lata 2025-2026 i jakie działania mają przyczynić się do wzrostu marży EBIT?
Flirt Akku
Flirt Akku

Silna pozycja na rynku

Mimo tych trudnych warunków Stadler zdołał pozyskać strategicznie ważne zamówienia i zwiększyć portfel zamówień do 29,2 miliarda CHF. Obecnie firma realizuje 360 zamówień i w 2024 roku dostarczyła około 500 pojazdów szynowych. Stadler pozostaje liderem rynku w zakresie pojazdów kolejowych z ekologicznymi technologiami i dzięki innowacjom jest dobrze przygotowany do długoterminowego sukcesu.

Dzięki wysokiej wartości nowych zamówień na poziomie 6,4 miliarda CHF, portfel zamówień Stadlera wzrósł do 29,2 miliarda CHF na koniec 2024 roku (2023: 24,4 miliarda CHF). Jak podkreśla Markus Bernsteiner, CEO Stadlera: „Stadler nadal odnosi sukcesy i zdobywa liczne zamówienia. W 2024 roku nasz portfel zamówień rozwijał się wyjątkowo dobrze”.

Przychody wyniosły 3,3 miliarda CHF, co oznacza spadek o około 10% w porównaniu z rokiem poprzednim (2023: 3,6 miliarda CHF). Jest to głównie efekt katastrof pogodowych w Walencji (Hiszpania) i Valais (Szwajcaria), które spowodowały opóźnienia w dostawach. Około 350 milionów CHF ze sprzedaży przesunięto na lata 2025 i 2026.

Poważne konsekwencje trzech katastrof środowiskowych

Pod koniec czerwca 2024 roku burza zalała dolinę Rodanu, co wpłynęło na zakłady Constellium w Valais – kluczowego dostawcę Stadlera. Z 1 200 ton profili aluminiowych przechowywanych tam przez Stadlera, 850 ton musiało zostać zutylizowanych. Stadler natychmiast podjął działania zaradcze, przenosząc część produkcji do siostrzanego zakładu Constellium w Singen, Niemcy. Produkcja w Valais wróciła do pełnej wydajności na początku lutego 2025 roku, a Constellium przewiduje całkowite nadrobienie opóźnień do sierpnia 2025 roku.

We wrześniu 2024 roku w Dürnrohr (Dolna Austria) doszło do przerwania tamy, co spowodowało zalanie centrum uruchamiania Stadlera dla nowych pociągów piętrowych ÖBB KISS i zniszczenie nowego składu.

Walencja: 200 000 godzin produkcyjnych przesuniętych na lata 2025 i 2026

Pod koniec października 2024 roku w okolicach Walencji miała miejsce katastrofa środowiskowa o historycznych rozmiarach, w wyniku której zginęło ponad 220 osób. Na szczęście wszyscy z 3 200 pracowników Stadlera pozostali bezpieczni, a zakład produkcyjny nie odniósł poważnych strat. Jednak kilka zewnętrznych magazynów, gdzie przechowywano silniki wysokoprężne i wózki, zostało poważnie uszkodzonych. Zniszczone drogi uniemożliwiły początkowo 400 pracownikom dotarcie do zakładu. Ponadto 40 dostawców Stadlera zostało poważnie dotkniętych – ich hale produkcyjne i magazyny zostały zalane błotem lub całkowicie zniszczone. Brakowało kluczowych komponentów do produkcji pociągów, co wymusiło reorganizację łańcucha dostaw. Łącznie 200 000 godzin produkcyjnych musiało zostać przesuniętych na lata 2025 i 2026.

Z tego powodu opóźnienia w dostawach wyniosą od jednego do pięciu miesięcy dla około 50 zamówień. W zależności od zamówienia i dostępnych rezerw czasowych może to jednak nie wpłynąć na planowane wprowadzenie pojazdów do eksploatacji ani na pasażerów. Stadler Walencja szybko wdrożył program nadrobienia zaległości, który jest konsekwentnie realizowany.

Fabryka Stadlera w Siedlcach
Fabryka w Siedlcach

Efektywność i konkurencyjność w Niemczech

Słaba koniunktura gospodarcza w Niemczech wywiera znaczną presję na zakłady Stadlera w Berlin-Brandenburgii. Zakłady te nadal odczuwają skutki zakłóceń w łańcuchu dostaw spowodowanych pandemią COVID-19, wojną w Ukrainie oraz wzrostem cen energii i surowców. Wzrost inflacji doprowadził również do podwyżek wynagrodzeń.

Aby zapewnić długoterminową konkurencyjność i stabilność działalności w Niemczech, Stadler wdraża kompleksowy program restrukturyzacji i efektywności. Trwają negocjacje z przedstawicielami pracowników w sprawie potencjalnych wkładów pracowniczych.

EBIT na poziomie 3,1% pomimo trudności

Pomimo trudnych warunków EBIT za rok 2024 wyniósł 100,5 miliona CHF (2023: 183,3 miliona CHF), a marża EBIT spadła do 3,1% (2023: 5,1%). Na poziomie zysku netto Grupa osiągnęła 55,0 miliona CHF, w porównaniu do 138,6 miliona CHF w poprzednim roku. Dzięki silnej drugiej połowie roku, przepływy pieniężne osiągnęły 140,1 miliona CHF po spadku do -384,7 miliona CHF w pierwszej połowie roku.

Prognozy na przyszłość

Stadler spodziewa się znaczącego wzrostu sprzedaży, która do 2026 roku przekroczy 5 miliardów CHF. Jeśli podjęte środki okażą się skuteczne, marża EBIT może wzrosnąć do poziomu 6-8% w perspektywie średnio- i długoterminowej. Wysoki portfel zamówień wskazuje na znaczne zwiększenie produkcji w nadchodzących latach.

Zarząd zamierza zaproponować na Walnym Zgromadzeniu wypłatę dywidendy w wysokości 20 milionów CHF (0,20 CHF na akcję) za rok finansowy 2024, w porównaniu do 90 milionów CHF (0,90 CHF na akcję) w roku poprzednim.

Komentarze