Stadler i ÖBB zaprezentowali nowy piętrowy pociąg dalekobieżny KISS
25 czerwca 2025 roku w Wiedniu odbyła się oficjalna prezentacja najnowszego pociągu piętrowego KISS, przeznaczonego do obsługi dalekobieżnych połączeń kolejowych w Austrii. Nowoczesny skład został zaprezentowany wspólnie przez Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) oraz producenta – firmę Stadler.
Łącznie zamówiono 14 takich pojazdów, które będą sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji od końca 2026 roku na popularnej trasie między Wiedniem a Salzburgiem. Pociągi osiągną prędkość do 200 km/h, zapewnią o 20% więcej miejsc siedzących w porównaniu do obecnie kursujących składów i wyznaczą nowe standardy w zakresie komfortu oraz dostępności.
Rozkład jazdy:
- Na jakiej trasie będą kursować nowe piętrowe pociągi KISS zaprezentowane przez ÖBB i Stadlera?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów zostały przewidziane w nowoczesnych pociągach KISS?
- O ile procent zwiększy się liczba miejsc siedzących w nowych pociągach w porównaniu do obecnie używanych składów?
Nowa jakość w dalekobieżnym transporcie kolejowym w Austrii
W uroczystości wzięli udział m.in. prezes zarządu ÖBB Andreas Matthä, przewodniczący rady nadzorczej Stadlera Peter Spuhler oraz austriacki minister Peter Hanke. Po oficjalnej części zaproszeni goście mieli okazję po raz pierwszy zobaczyć wnętrze nowego pociągu KISS.
– Prezentujemy dziś zupełnie nowy i wyjątkowy pojazd dalekobieżny Railjet w wersji piętrowej. Jako ÖBB od lat wykorzystujemy piętrowe składy w ruchu regionalnym, a teraz stawiamy kolejny kamień milowy w nowoczesnym transporcie szynowym, wprowadzając je do komunikacji dalekobieżnej. Od końca 2026 roku nowe pociągi pojawią się na trasie zachodniej, znacząco zwiększając dostępność i komfort podróży dla naszych pasażerów – podkreślił Andreas Matthä, prezes ÖBB.
Z kolei Peter Spuhler, przewodniczący rady nadzorczej Stadlera, zaznaczył:
– Nowe piętrowe pociągi to ogromny krok w kierunku komfortowej i zrównoważonej przyszłości transportu dalekobieżnego w Austrii. Dzięki dużej pojemności, nowoczesnemu wyposażeniu i innowacyjnym rozwiązaniom technicznym KISS-y oferują podróżnym niezrównane doświadczenie podróży. Jesteśmy dumni, że wspólnie z ÖBB możemy zaprezentować publicznie ten piękny pociąg i dalej rozwijać mobilność w Austrii.
Więcej miejsc i komfortu – nowe pociągi już od 2026 roku
Nowe składy KISS to sześcioczłonowe pociągi piętrowe, które zostaną wdrożone na linii zachodniej pomiędzy Wiedniem a Salzburgiem. Każdy pociąg pomieści 486 pasażerów, co oznacza wzrost liczby miejsc siedzących o 20% w porównaniu z obecnie eksploatowanymi jednostkami.
Szerokie i bezprogowe drzwi zapewnią sprawny przepływ pasażerów, a niskopodłogowe wejścia ułatwią podróż osobom z ograniczoną mobilnością, rodzicom z wózkami, osobom z rowerami oraz podróżnym z ciężkim bagażem.
Komfort, nowoczesność i funkcjonalność
KISS-y wyznaczają nowe standardy w zakresie komfortu i udogodnień. Każdy z końcowych wagonów wyposażono w strefę ciszy, natomiast w czterech środkowych wagonach znajdują się strefy gastronomiczne z automatami oferującymi przekąski i napoje.
Dla rodzin przygotowano specjalne przedziały, a osoby podróżujące z rowerami znajdą dedykowane przestrzenie do ich przewozu. Nowoczesne wnętrza wyposażono również w:
- bezpłatne Wi-Fi,
- system informacji pasażerskiej z aktualizacjami w czasie rzeczywistym,
- osiem toalet, w tym jedną przystosowaną dla osób z niepełnosprawnościami,
- klimatyzowane wagony,
- miejsca na bagaż z możliwością ich zabezpieczenia,
- gniazda elektryczne z portami USB.
Nowoczesne, piętrowe pociągi w austriackiej kolei
Wprowadzenie KISS-ów do dalekobieżnych połączeń kolejowych w Austrii to przełomowy krok dla całej sieci ÖBB. Dzięki większej pojemności, innowacyjnym rozwiązaniom i najwyższemu poziomowi komfortu, podróżni będą mogli szybciej, wygodniej i bardziej ekologicznie pokonywać popularną trasę między Wiedniem a Salzburgiem już od końca 2026 roku.
Komentarze