Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler dostarczył setną lokomotywę EURODUAL dla European Loc Pool

inforail
04.09.2025 15:30
0 Komentarzy

Na początku września 2025 roku firma Stadler osiągnęła ważny kamień milowy – dostarczyła setną lokomotywę EURODUAL leasingodawcy European Loc Pool (ELP).

Jubileuszowa maszyna trafiła do eksploatacji w Havelländische Eisenbahn AG (HVLE), czyli u przewoźnika, który jako pierwszy w Europie zdecydował się na tę nowatorską lokomotywę.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego dostawa setnej lokomotywy EURODUAL do HVLE ma wymiar symboliczny?
  2. Jakie parametry techniczne wyróżniają lokomotywy EURODUAL na rynku europejskim?
  3. W jaki sposób lokomotywy dwumodalne wspierają rozwój zrównoważonego transportu kolejowego?
Lokomotywa Stadler Eurodual
Lokomotywa Stadler Eurodual nr 100/foto: Stadler

Symboliczna dostawa dla pierwszego klienta

Przekazanie setnej lokomotywy ma wymiar symboliczny – HVLE już w 2017 roku zamówiło pierwsze dziesięć EURODUAL-i, torując drogę do rozwoju technologii dwumodalnej (dual-mode) na europejskiej sieci kolejowej. Współpraca pomiędzy Stadler, ELP i HVLE stała się fundamentem rozwoju zrównoważonego transportu kolejowego w Europie.

– EURODUAL stała się punktem odniesienia dla lokomotyw dwumodalnych w Europie. Dzięki tej technologii przewoźnicy zyskują elastyczność, wysoką moc i możliwość prowadzenia ciężkich składów zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i bez sieci trakcyjnej – podkreślił Iñigo Parra, CEO Stadler Valencia.

Hybrid dla zrównoważonego transportu

ELP od 2019 roku systematycznie powiększa swoją flotę lokomotyw dwumodalnych, w tym modeli EURODUAL i EURO9000. Obecnie spółka jest jednym z wiodących dostawców lokomotyw w leasingu, zapewniając przewoźnikom pełen serwis oraz możliwość obsługi różnorodnych tras – od głównych korytarzy po boczne, niezelektryfikowane odcinki.

– Setna lokomotywa to coś więcej niż liczba – to dowód zaufania klientów i siły naszych partnerstw – zaznaczył Willem Goosen, CEO ELP.

Lokomotywa Stadler Eurodual
Lokomotywa Stadler Eurodual/foto: Stadler

Rewolucja w transporcie towarowym

Lokomotywy EURODUAL łączą napęd elektryczny z mocnym silnikiem diesla. Ta unikalna cecha pozwala na:

  • prowadzenie ciężkich pociągów towarowych na długich trasach,
  • efektywne manewrowanie bez dodatkowych lokomotyw,
  • płynny ruch między zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi odcinkami sieci.

Parametry techniczne podkreślają ich potencjał: 6,2 MW mocy elektrycznej, 2,8 MW w trybie spalinowym, siła pociągowa do 500 kN i prędkość maksymalna 120 km/h. Lokomotywy wyposażone są w system ETCS, modułowe rozwiązania napędowe, zdalny monitoring oraz funkcje predykcyjnej konserwacji, co zapewnia wysoką niezawodność.

Sukces rodziny EURODUAL

Dostarczenie setnej lokomotywy pokazuje, że rodzina EURODUAL stała się jednym z filarów transformacji kolejowego transportu towarowego w Europie. To dowód, że połączenie efektywności, elastyczności i ekologii może skutecznie wspierać unijną politykę klimatyczną oraz rozwój niskoemisyjnej logistyki.

Komentarze