Stadler dostarczył setną lokomotywę EURODUAL dla European Loc Pool
Na początku września 2025 roku firma Stadler osiągnęła ważny kamień milowy – dostarczyła setną lokomotywę EURODUAL leasingodawcy European Loc Pool (ELP).
Jubileuszowa maszyna trafiła do eksploatacji w Havelländische Eisenbahn AG (HVLE), czyli u przewoźnika, który jako pierwszy w Europie zdecydował się na tę nowatorską lokomotywę.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego dostawa setnej lokomotywy EURODUAL do HVLE ma wymiar symboliczny?
- Jakie parametry techniczne wyróżniają lokomotywy EURODUAL na rynku europejskim?
- W jaki sposób lokomotywy dwumodalne wspierają rozwój zrównoważonego transportu kolejowego?
Symboliczna dostawa dla pierwszego klienta
Przekazanie setnej lokomotywy ma wymiar symboliczny – HVLE już w 2017 roku zamówiło pierwsze dziesięć EURODUAL-i, torując drogę do rozwoju technologii dwumodalnej (dual-mode) na europejskiej sieci kolejowej. Współpraca pomiędzy Stadler, ELP i HVLE stała się fundamentem rozwoju zrównoważonego transportu kolejowego w Europie.
– EURODUAL stała się punktem odniesienia dla lokomotyw dwumodalnych w Europie. Dzięki tej technologii przewoźnicy zyskują elastyczność, wysoką moc i możliwość prowadzenia ciężkich składów zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i bez sieci trakcyjnej – podkreślił Iñigo Parra, CEO Stadler Valencia.
Hybrid dla zrównoważonego transportu
ELP od 2019 roku systematycznie powiększa swoją flotę lokomotyw dwumodalnych, w tym modeli EURODUAL i EURO9000. Obecnie spółka jest jednym z wiodących dostawców lokomotyw w leasingu, zapewniając przewoźnikom pełen serwis oraz możliwość obsługi różnorodnych tras – od głównych korytarzy po boczne, niezelektryfikowane odcinki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Setna lokomotywa to coś więcej niż liczba – to dowód zaufania klientów i siły naszych partnerstw – zaznaczył Willem Goosen, CEO ELP.
Rewolucja w transporcie towarowym
Lokomotywy EURODUAL łączą napęd elektryczny z mocnym silnikiem diesla. Ta unikalna cecha pozwala na:
- prowadzenie ciężkich pociągów towarowych na długich trasach,
- efektywne manewrowanie bez dodatkowych lokomotyw,
- płynny ruch między zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi odcinkami sieci.
Parametry techniczne podkreślają ich potencjał: 6,2 MW mocy elektrycznej, 2,8 MW w trybie spalinowym, siła pociągowa do 500 kN i prędkość maksymalna 120 km/h. Lokomotywy wyposażone są w system ETCS, modułowe rozwiązania napędowe, zdalny monitoring oraz funkcje predykcyjnej konserwacji, co zapewnia wysoką niezawodność.
Sukces rodziny EURODUAL
Dostarczenie setnej lokomotywy pokazuje, że rodzina EURODUAL stała się jednym z filarów transformacji kolejowego transportu towarowego w Europie. To dowód, że połączenie efektywności, elastyczności i ekologii może skutecznie wspierać unijną politykę klimatyczną oraz rozwój niskoemisyjnej logistyki.
Komentarze