Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler dostarcza pierwszy pociąg dla Mont Blanc Express. Pojedzie przez Alpy

inforail
25.04.2025 08:30
0 Komentarzy

Firma Stadler dostarczyła pierwszy z siedmiu metrowych pociągów dla Transports de Martigny et Régions (TMR) oraz francuskich kolei państwowych SNCF.

Pociągi, wyprodukowane w szwajcarskim Bussnang (kanton Turgowia), zostaną wprowadzone do użytku pasażerskiego od połowy 2026 roku i będą obsługiwać historyczną trasę Mont Blanc Express między Martigny (CH) a St-Gervais (FR).

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy nowe pociągi Mont Blanc Express zostaną wprowadzone do ruchu i jakie trasy będą obsługiwać?
  2. Jakie nowoczesne rozwiązania i udogodnienia oferują nowe pociągi Beh 4/8 dostarczone przez Stadler?
  3. Kto wspiera finansowo modernizację floty Mont Blanc Express i jaki jest koszt zakupu nowych pociągów?
Pociąg do obsługi Mont Blanc Express
Pociąg do obsługi Mont Blanc Express

Nowy rozdział w transgranicznym transporcie kolejowym

Dostawa pierwszego pociągu oznacza początek kolejnego etapu w transgranicznym transporcie kolejowym w regionie Mont Blanc. Ten specjalnie zaprojektowany pojazd został wyprodukowany w fabryce Stadlera w Bussnang i przekazany firmom TMR i SNCF w Martigny 24 kwietnia 2025 roku. Siedem pociągów wejdzie do eksploatacji od połowy 2026 roku, zastępując dotychczasową flotę. Nowe jednostki zapewnią większy komfort oraz lepsze wrażenia z podróży na historycznej trasie między Martigny w Szwajcarii a St-Gervais-les-Bains-le-Fayet we Francji, u stóp Mont Blanc.

Ekologiczny transport z Bussnang do Martigny

– Pierwszy pojazd został przetransportowany koleją z fabryki Stadlera w Bussnang do Martigny na specjalnym wagonie niskopodwoziowym, w sposób przyjazny dla środowiska – wyjaśnia Frédéric Evequoz, menedżer sprzedaży pojazdów specjalnych w Stadlerze. Na miejscu, w Martigny, pociąg został przeładowany na ciężarówkę i ustawiony na torach wąskotorowych. – Teraz pociąg trafi do warsztatu TMR w Vernayaz, gdzie zostanie przygotowany do eksploatacji oraz przejdzie proces dopuszczenia do ruchu na sieciach kolejowych Szwajcarii i Francji – dodaje Evequoz.

Nowoczesne, wygodne i energooszczędne

Nowe pociągi typu Beh 4/8 mogą być łączone w modułowy sposób. Dzięki temu można zestawiać składy wieloczłonowe, co pozwala na zwiększenie pojemności w okresach wzmożonego ruchu pasażerskiego. Duże, panoramiczne okna zapewniają pasażerom zapierające dech w piersiach widoki na spektakularne alpejskie krajobrazy.

Kluczowe cechy nowych pociągów:

  • Trakcja zębata i adhezyjna: Pociągi są przystosowane do jazdy zarówno po liniach zębatych, jak i adhezyjnych. Mogą również kursować w podwójnej trakcji na odcinku zębatym, czyli dwa połączone pociągi razem, co zwiększa efektywność i elastyczność.
  • Dostępność: Pełna zgodność z szwajcarską Ustawą o równouprawnieniu osób niepełnosprawnych (BehiG). Pociągi umożliwiają łatwe wsiadanie osobom o ograniczonej mobilności.
  • Efektywność energetyczna: Nowoczesne systemy zarządzania zużyciem energii gwarantują przyjazną dla środowiska eksploatację. Energia hamowania jest odzyskiwana i oddawana do sieci.
  • Ekologia: Pojazdy spełniają najwyższe normy ekologiczne, m.in. wyposażone są w energooszczędne systemy klimatyzacyjne.

Transgraniczny projekt dla lepszych podróży

Modernizacja floty jest częścią strategii transportu publicznego dla regionu Mont Blanc. Projekt ten jest wspierany przez Konfederację Szwajcarską, kanton Valais oraz francuski region Auvergne-Rhône-Alpes (AURA). Koszt zakupu siedmiu nowych pociągów wynosi 76 milionów franków szwajcarskich. Wszystkie pojazdy zostaną dostarczone do jesieni 2025 roku, a wprowadzenie ich do ruchu planowane jest od połowy 2026 roku.

Pociąg do obsługi Mont Blanc Express
Pociąg do obsługi Mont Blanc Express

Stadler wspiera nowoczesne i ekologiczne podróże

– Cieszymy się, że możemy przyczynić się do poprawy komfortu podróży na spektakularnej trasie kolejowej między Valais a Haute-Savoie. Nowe pojazdy to wyraz zaangażowania w nowoczesne i przyjazne środowisku podróżowanie, współpracę transgraniczną oraz innowacje technologiczne w regionie alpejskim – mówi Frédéric Evequoz.

Historia Mont Blanc Express

Mont Blanc Express łączy Martigny w kantonie Valais z St-Gervais-les-Bains w regionie Auvergne-Rhône-Alpes we Francji już od ponad stu lat. Odcinek po stronie szwajcarskiej aż do granicy w Le Châtelard obsługuje TMR, natomiast za operacje we Francji odpowiada SNCF.

Komentarze