Stacja Mysłowice zyska nowoczesne perony i infrastrukturę. Wiemy kiedy
PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują modernizację stacji Mysłowice, położonej na kluczowej magistrali kolejowej E 30 łączącej Katowice z Krakowem.
Prace, które początkowo miały zakończyć się w 2025 r., zostały rozszerzone i potrwają do czerwca 2026 r. Ich zakres obejmuje kompleksową przebudowę peronów nr 2 i 3, wymianę torów, instalację nowych systemów informacji pasażerskiej oraz wykonanie murali upamiętniających historię kolei i miasta.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie podniesienie peronów oraz instalacja nowych wind i systemów informacji pasażerskiej na stacji Mysłowice?
- Dlaczego PKP PLK zdecydowały się na rozszerzenie zakresu prac i zwiększenie budżetu inwestycji do 23 mln zł?
- W jaki sposób planowane murale mają wpłynąć na estetykę oraz tożsamość historyczną przestrzeni wokół stacji?
Rosnący zakres prac i zwiększony budżet
Modernizacja stacji ruszyła w marcu 2024 r. na podstawie umowy zawartej w listopadzie poprzedniego roku. Jej pierwotna wartość wynosiła 14 mln zł, jednak rozszerzenie robót zwiększyło koszt inwestycji do 23 mln zł. Podczas prac stacja pozostaje dostępna dla pasażerów, a ruch pociągów odbywa się zgodnie z rozkładem.
PLK zamówiły projekt i wykonanie prac obejmujących modernizację peronów 2 i 3 oraz rewitalizację przejścia podziemnego – ważnego ciągu komunikacyjnego między ulicami Oświęcimską a Powstańców. Wstępne założenia mówiły o rozpoczęciu robót budowlanych w 2025 roku, jednak dobre tempo prac pozwoliło rozpocząć je wcześniej.
Nowoczesne, wyższe perony i udogodnienia dla pasażerów
Perony nr 2 i 3, dotychczas niskie (35 cm), zostaną podniesione do wysokości 55 cm, co poprawi komfort wsiadania do pociągów. Zgodnie z projektem powstaną szyby panoramiczne z windami, odnowione zostaną zabytkowe wiaty, a na peronach ułożona będzie nowa nawierzchnia. Prace obejmują także montaż małej architektury, oświetlenia, monitoringu oraz nową infrastrukturę energetyczną i teletechniczną.
Jak informują PLK, gotowy jest już cały peron nr 3 i jedna strona peronu nr 2. Obecnie trwa przebudowa drugiej krawędzi oraz budowa szybów windowych.
Dodatkowe prace: wymiana torów, nowe wyświetlacze i osłony
Zarządca infrastruktury zdecydował o wprowadzeniu robót dodatkowych o wartości 9 mln zł. Obejmą one m.in.:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- wymianę torów przy peronach,
- rozbudowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (elektroniczne wyświetlacze znajdą się na wszystkich peronach),
- budowę dodatkowych osłon chroniących przed deszczem i wiatrem.
Powstanie również nowe dojście do peronu 1 od strony ul. Powstańców.
Na murze oporowym od ul. Oświęcimskiej powstaną murale – wielkoformatowe prace artystyczne, które mają nawiązywać do historii kolei, Mysłowic i całego regionu.
Element większego programu modernizacji
Przebudowa stacji Mysłowice realizowana jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej – etap II”, wpisanego do Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. (z perspektywą do 2032 r.). Modernizacja finansowana jest ze środków budżetowych.
W 2023 r. PKP PLK zakończyły modernizację peronu nr 1, obejmującą m.in. wymianę toru i remont krawędzi peronowej. Lokalny samorząd w 2022 r. ukończył natomiast rewitalizację dworca autobusowego i części przejścia podziemnego, instalując tam m.in. ruchome schody, windę i platformę dla osób z niepełnosprawnościami.
Wygodniejsza i bezpieczniejsza stacja dla podróżnych
Po zakończeniu inwestycji stacja Mysłowice stanie się w pełni dostępna dla osób o ograniczonej mobilności, a przebudowane perony i nowoczesna informacja pasażerska podniosą standard obsługi. Dzięki wymianie torów i odnowieniu infrastruktury zwiększy się również bezpieczeństwo i niezawodność ruchu pociągów.
Prace trwają, ale stacja przez cały okres modernizacji pozostaje czynna dla podróżnych, co pozwala utrzymać ciągłość ruchu na jednym z najważniejszych odcinków kolejowych w kraju.






Komentarze