Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stacja Mysłowice zyska nowoczesne perony i infrastrukturę. Wiemy kiedy

inforail
13.12.2025 14:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują modernizację stacji Mysłowice, położonej na kluczowej magistrali kolejowej E 30 łączącej Katowice z Krakowem.

Prace, które początkowo miały zakończyć się w 2025 r., zostały rozszerzone i potrwają do czerwca 2026 r. Ich zakres obejmuje kompleksową przebudowę peronów nr 2 i 3, wymianę torów, instalację nowych systemów informacji pasażerskiej oraz wykonanie murali upamiętniających historię kolei i miasta.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie podniesienie peronów oraz instalacja nowych wind i systemów informacji pasażerskiej na stacji Mysłowice?
  2. Dlaczego PKP PLK zdecydowały się na rozszerzenie zakresu prac i zwiększenie budżetu inwestycji do 23 mln zł?
  3. W jaki sposób planowane murale mają wpłynąć na estetykę oraz tożsamość historyczną przestrzeni wokół stacji?

Rosnący zakres prac i zwiększony budżet

Modernizacja stacji ruszyła w marcu 2024 r. na podstawie umowy zawartej w listopadzie poprzedniego roku. Jej pierwotna wartość wynosiła 14 mln zł, jednak rozszerzenie robót zwiększyło koszt inwestycji do 23 mln zł. Podczas prac stacja pozostaje dostępna dla pasażerów, a ruch pociągów odbywa się zgodnie z rozkładem.

PLK zamówiły projekt i wykonanie prac obejmujących modernizację peronów 2 i 3 oraz rewitalizację przejścia podziemnego – ważnego ciągu komunikacyjnego między ulicami Oświęcimską a Powstańców. Wstępne założenia mówiły o rozpoczęciu robót budowlanych w 2025 roku, jednak dobre tempo prac pozwoliło rozpocząć je wcześniej.

Nowoczesne, wyższe perony i udogodnienia dla pasażerów

Perony nr 2 i 3, dotychczas niskie (35 cm), zostaną podniesione do wysokości 55 cm, co poprawi komfort wsiadania do pociągów. Zgodnie z projektem powstaną szyby panoramiczne z windami, odnowione zostaną zabytkowe wiaty, a na peronach ułożona będzie nowa nawierzchnia. Prace obejmują także montaż małej architektury, oświetlenia, monitoringu oraz nową infrastrukturę energetyczną i teletechniczną.

Jak informują PLK, gotowy jest już cały peron nr 3 i jedna strona peronu nr 2. Obecnie trwa przebudowa drugiej krawędzi oraz budowa szybów windowych.

Dodatkowe prace: wymiana torów, nowe wyświetlacze i osłony

Zarządca infrastruktury zdecydował o wprowadzeniu robót dodatkowych o wartości 9 mln zł. Obejmą one m.in.:

  • wymianę torów przy peronach,
  • rozbudowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (elektroniczne wyświetlacze znajdą się na wszystkich peronach),
  • budowę dodatkowych osłon chroniących przed deszczem i wiatrem.

Powstanie również nowe dojście do peronu 1 od strony ul. Powstańców.

Na murze oporowym od ul. Oświęcimskiej powstaną murale – wielkoformatowe prace artystyczne, które mają nawiązywać do historii kolei, Mysłowic i całego regionu.

Stacja Mysłowice
Stacja Mysłowice /foto: PKP PLK

Element większego programu modernizacji

Przebudowa stacji Mysłowice realizowana jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej – etap II”, wpisanego do Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. (z perspektywą do 2032 r.). Modernizacja finansowana jest ze środków budżetowych.

W 2023 r. PKP PLK zakończyły modernizację peronu nr 1, obejmującą m.in. wymianę toru i remont krawędzi peronowej. Lokalny samorząd w 2022 r. ukończył natomiast rewitalizację dworca autobusowego i części przejścia podziemnego, instalując tam m.in. ruchome schody, windę i platformę dla osób z niepełnosprawnościami.

Wygodniejsza i bezpieczniejsza stacja dla podróżnych

Po zakończeniu inwestycji stacja Mysłowice stanie się w pełni dostępna dla osób o ograniczonej mobilności, a przebudowane perony i nowoczesna informacja pasażerska podniosą standard obsługi. Dzięki wymianie torów i odnowieniu infrastruktury zwiększy się również bezpieczeństwo i niezawodność ruchu pociągów.

Prace trwają, ale stacja przez cały okres modernizacji pozostaje czynna dla podróżnych, co pozwala utrzymać ciągłość ruchu na jednym z najważniejszych odcinków kolejowych w kraju.

Komentarze