Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stacja kolejowa Warszawa Wschodnia zostanie zmodernizowana. Co się zmieni?

inforail
27.08.2025 16:30
0 Komentarzy

Stacja Warszawa Wschodnia – jeden z kluczowych węzłów kolejowych stolicy – przejdzie gruntowną przebudowę. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg na wykonawcę inwestycji o szacunkowej wartości 4 miliardów złotych.

Projekt obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury pasażerskiej i technicznej oraz wprowadzenie rozwiązań zwiększających dostępność, komfort i bezpieczeństwo podróży. Prace mają rozpocząć się w 2026 roku i potrwają do 2029 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie udogodnienia dla pasażerów przewiduje modernizacja stacji Warszawa Wschodnia?
  2. Dlaczego w przetargu wykluczono firmy spoza Unii Europejskiej?
  3. W jaki sposób przebudowa Warszawy Wschodniej wpisuje się w szerszy plan modernizacji warszawskiej linii średnicowej?
Stacja Warszawa Wschodnia
Stacja Warszawa Wschodnia/foto: PKP PLK

Nowoczesna i funkcjonalna stacja

Planowana modernizacja obejmuje m.in. przebudowę siedmiu peronów, które zostaną przykryte nowoczesnym zadaszeniem. Wszystkie perony będą miały ujednoliconą wysokość, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Pasażerowie skorzystają również z nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz nagłośnienia.

Zmodernizowane zostaną trzy przejścia podziemne, wyposażone w schody ruchome i windy. Powstanie też nowy tunel dla pieszych, który połączy istniejące przejścia i ułatwi dostęp do ulicy Tysiąclecia.

Inwestycja bez firm z państw trzecich

Przetarg zakłada, że w postępowaniu nie mogą uczestniczyć firmy spoza Unii Europejskiej. To już trzecia taka inwestycja zgodna z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE, mająca chronić wewnętrzny rynek i zapewnić większe bezpieczeństwo realizacji projektów infrastrukturalnych.

Dostępność i komfort w nowym standardzie

W przejściu zachodnim pojawi się ścieżka rowerowa i schody na perony 1–4. W środkowym tunelu zamontowane zostaną schody ruchome na te same perony, natomiast na perony podmiejskie poprowadzą tradycyjne schody. Przejście wschodnie zapewni dostęp ruchomymi schodami do peronów 5–7, a tradycyjnymi – do peronów 1–4. Zamontowane zostaną 14 windy: cztery w przejściu środkowym, siedem w wschodnim oraz trzy przy nowym łączniku.

Warszawa Stadion i metro – nowe połączenie

W ramach inwestycji przebudowany zostanie również przystanek Warszawa Stadion. Powstanie dodatkowy peron tymczasowy, który będzie wykorzystywany do zakończenia prac na linii średnicowej. Dodatkowo zostanie zrealizowany łącznik z metrem, który umożliwi wygodne przesiadki bez konieczności wychodzenia na zewnątrz.

Estakada, wiadukty i nowa nastawnia

Jednym z kluczowych elementów projektu jest budowa nowej estakady łączącej Warszawę Wschodnią z linią kolejową nr 9 w kierunku Gdańska i Olsztyna. Obiekt będzie liczyć ponad 1600 metrów długości i zostanie wyposażony w dwa tory. Przebudowane zostaną również wiadukty nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego, a także powstanie nowa nastawnia z komputerowym systemem sterowania ruchem.

Warszawa – Otwock bez barier

Projekt Warszawy Wschodniej jest częścią większego planu rozwoju systemu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Po realizacji inwestycji oraz rozbudowie linii w kierunku Otwocka, powstanie pierwsza w Polsce trasa o długości około 60 km, w pełni separująca ruch dalekobieżny od podmiejskiego – od Grodziska Mazowieckiego przez Warszawę do Otwocka. Ma to otworzyć nowe możliwości rozwoju oferty przewozowej i zapewnić dostęp do kolei bez barier.

Finansowanie i dalsze plany

Inwestycja będzie współfinansowana z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Po zakończeniu prac na Warszawie Wschodniej kolejarze przystąpią do ostatniego etapu przebudowy stołecznej linii średnicowej – modernizacji odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.

Stacja w Liczbach

  • 7 zmodernizowanych peronów na Warszawie Wschodniej
  • 2 zmodernizowane perony + 1 peron tymczasowy na Warszawie Stadion
  • 3 przebudowane przejścia podziemne
  • 14 wind dla pasażerów
  • 7 par schodów ruchomych
  • ponad 46 km przebudowanych torów i 57 km nowej sieci trakcyjnej
  • 170 nowych rozjazdów
  • 7 przebudowanych wiaduktów
  • estakada o długości ponad 1600 m i 29 przęsłach

Realizacja tej potężnej inwestycji pozwoli nadać Warszawie Wschodniej standard godny XXI wieku – zarówno pod względem architektonicznym, jak i funkcjonalnym. To także ważny krok na drodze do bardziej zintegrowanego i efektywnego systemu kolejowego w stolicy.

Komentarze