Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad wdrożeniem systemu ERTMS/ETCS przedłużone

inforail
13.05.2025 09:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły uprzednie zawiadomienie o bezpośrednim udzieleniu zamówienia na sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad wykonaniem robót związanych z wdrożeniem systemu ERTMS/ETCS poziom 2, budową Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) oraz samoczynnej blokady liniowej na odcinku linii kolejowej nr 4, obejmującym trasę Korytów – Zawiercie.

Zadanie to jest częścią szerszego projektu pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa, etap II”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej przyniesie wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na odcinku Korytów – Zawiercie?
  2. W jaki sposób nadzór inwestorski wpłynie na jakość i bezpieczeństwo realizowanych prac budowlanych oraz eksploatację systemu ERTMS/ETCS?
  3. Dlaczego PKP PLK zdecydowało się na tryb negocjacyjny bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie dla tego projektu?
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na usługę utrzymaniowo-serwisową systemu przytorowego ETCS poziom 1 produkcji Thales Polska sp. z o.o. na lata 2022 – 2025.
ERTMS

Zakres prac objętych nadzorem

W ramach zamówienia na nadzór inwestorski, przewidziano szereg obowiązków obejmujących:

  • Pełnienie funkcji Inżyniera zgodnie z obowiązującą umową oraz przepisami prawa, co obejmuje zarządzanie techniczne, monitorowanie realizacji oraz koordynację międzybranżową.
  • Zarządzanie rzeczowo-finansowe, w tym kompleksowa obsługa zadań związanych z rozliczeniami, monitoringiem oraz sprawozdawczością finansową.
  • Nadzór środowiskowy i przyrodniczy, zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach oraz innymi decyzjami administracyjnymi.
  • Wsparcie specjalistyczne na etapie opiniowania dokumentacji projektowej – weryfikacja i rekomendacja optymalnych rozwiązań projektowych.
  • Kontrola jakości realizowanych inwestycji oraz bieżące raportowanie stanu zaawansowania prac.

Przedmiot zamówienia został szczegółowo opisany w Opisie Przedmiotu Zamówienia (OPZ), który stanowi załącznik do zaproszenia do negocjacji.

Tryb udzielenia zamówienia

Zamówienie jest udzielane w trybie negocjacyjnym bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie, co jest zgodne z art. 388 pkt 2 lit. c) ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 roku. Zamówienie ma charakter powtórzenia usług przewidzianych w ramach pierwotnej umowy zawartej z Konsorcjum ECM Group Polska S.A. oraz MLN Team sp. z o.o.

Uzasadnienie wyboru trybu zamówienia

Podstawą do bezpośredniego udzielenia zamówienia jest kontynuacja realizowanych usług nadzoru inwestorskiego, które zgodnie z wcześniejszymi zapisami przetargowymi mogły być rozszerzone w trybie zamówienia z wolnej ręki. Zamawiający w ogłoszeniu przewidział możliwość udzielenia zamówień podobnych, zgodnych z zakresem usług podstawowych.

W ramach wcześniejszych prac nad modernizacją odcinka Korytów – Zawiercie, zawarto umowę nr 90/101/0076/19/Z/I z Konsorcjum ECM Group Polska S.A. oraz MLN Team sp. z o.o. Umowa ta, zawarta w 2019 roku, przewidziała możliwość udzielania zamówień podobnych, co aktualnie znajduje swoje potwierdzenie w postępowaniu ogłoszonym przez PKP PLK.

Harmonogram realizacji i miejsce wykonania

Prace nadzorowane będą realizowane na odcinku linii kolejowej nr 4, pomiędzy Korytowem a Zawierciem, przez okres 9 miesięcy. Zakres usług nie obejmuje wznowień, a projekt nie jest finansowany z funduszy UE, jednak jest objęty zakresem Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (GPA).

Projekt wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na odcinku Korytów – Zawiercie stanowi istotny krok w modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej. Nadzór inwestorski, który zostanie powierzony Konsorcjum ECM Group Polska S.A. oraz MLN Team sp. z o.o., zapewni wysoką jakość realizacji oraz zgodność z przepisami prawa i warunkami technicznymi, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności transportu kolejowego na tej trasie.

Komentarze