Słoweńskie Koleje inwestują w nowy tabor. 20 wagonów pasażerskich i 4 lokomotywy
Koleje Słoweńskie ogłosiły rozpoczęcie jednego z największych projektów modernizacyjnych w swojej historii.
Spółka podpisała umowę na dostawę 20 nowych wagonów pasażerskich oraz czterech interoperacyjnych lokomotyw Siemens Vectron, które mają wzmocnić zarówno przewozy krajowe, jak i międzynarodowe. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla realizacji długoterminowej strategii rozwoju przedsiębiorstwa i poprawy konkurencyjności kolejowego transportu pasażerskiego.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób nowe wagony i lokomotywy Vectron wpłyną na konkurencyjność SŽ-Potniški promet na rynku międzynarodowym oraz na komfort pasażerów?
- Jakie znaczenie dla integracji transportowej w regionie ma możliwość prowadzenia pociągów bez wymiany lokomotywy w ośmiu krajach Europy?
- W jaki sposób finansowanie z Funduszu Klimatycznego wspiera modernizację transportu kolejowego i jakie korzyści przyniesie to słoweńskim pasażerom w najbliższych latach?
Nowe wagony dla krajowych i międzynarodowych połączeń
Dwudziestka nowych wagonów zostanie skierowana do obsługi ruchu krajowego oraz transgranicznego. Jak podkreśla przewoźnik, pojazdy te odegrają istotną rolę we wzmocnieniu jakości usług, skróceniu czasu podróży i poprawie komfortu pasażerów.
Cztery dodatkowe lokomotywy Siemens Vectron, zamówione równocześnie, będą przystosowane do prowadzenia pociągów w ośmiu krajach: Słowenii, Austrii, Chorwacji, Węgrzech, Serbii, Niemczech, Czechach oraz we Włoszech (do Triestu). Dzięki temu możliwe będzie prowadzenie pociągów bez konieczności wymiany lokomotywy na granicy. Lokomotywy osiągną prędkość do 200 km/h i będą wyposażone w nowoczesny system bezpieczeństwa ETCS.
Inwestycja w wyższą konkurencyjność i wygodę podróżnych
Nowe wagony mają podnieść konkurencyjność SŽ-Potniški promet na europejskim rynku kolejowym. Inwestycja wspiera cele dekarbonizacyjne — przewoźnik zakłada, że lepsza oferta przewozowa zachęci pasażerów do rezygnacji z transportu drogowego na rzecz kolei.
Duży nacisk położono na dostępność. Każdy z wielofunkcyjnych wagonów zapewni:
- 3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami,
- przestrzeń na 12 rowerów,
- punkt informacyjny,
- część bistro z miejscami siedzącymi.
Wszystkie wagony będą dostosowane do potrzeb osób niedowidzących, niewidomych oraz osób z problemami słuchu. Ponieważ pojazdy będą kompatybilne z obecnym taborem, przewoźnik planuje, że w niemal każdym składzie klasycznym znajdzie się co najmniej jeden wagon wielofunkcyjny z platformą dla osób o ograniczonej mobilności.
Nowoczesne wyposażenie i prędkość do 200 km/h
Wagony — 15 klasycznych i 5 wielofunkcyjnych — zapewnią podróż z prędkością do 200 km/h oraz komfort odpowiadający standardom europejskim. Znajdzie się w nich:
- klimatyzacja,
- ergonomiczne siedzenia,
- Wi-Fi,
- system informacji pasażerskiej,
- wyświetlacze LED,
- system rezerwacji miejsc,
- gniazdka i złącza USB-A/USB-C przy każdym siedzeniu,
- system zliczania pasażerów i monitorowania dostępności miejsc,
- informacje w czasie rzeczywistym o miejscach dla rowerów i wózków inwalidzkich.
Nowe lokomotywy – większa samodzielność w ruchu międzynarodowym
Zamówione lokomotywy Siemens Vectron pozwolą SŽ-Potniški promet:
- prowadzić szybkie pociągi 200 km/h bez wymiany lokomotywy na granicach,
- obniżyć zużycie energii elektrycznej,
- zmniejszyć koszty utrzymania,
- zwiększyć niezawodność połączeń międzynarodowych.
Miha Butara, dyrektor SŽ–Potniški promet, powiedział:
„Jestem niezwykle szczęśliwy, że dziś podpisaliśmy umowę na zakup czterech nowych lokomotyw oraz dwudziestu nowoczesnych wagonów pasażerskich. Ten krok jest dla nas bardzo ważny, ponieważ mamy jasne cele — stać się głównym węzłem przesiadkowym w ruchu międzynarodowym między Europą Południowo-Wschodnią a Europą Zachodnią i Północną. Dzięki nowym pojazdom będziemy jeszcze bardziej konkurencyjni w przewozach międzynarodowych, a w kolejnych latach planujemy także inwestycję w 45 nowych pociągów, które będą dostosowane do zmodernizowanych rozkładów jazdy. Chciałbym szczerze podziękować Ministerstwu Środowiska, Klimatu i Energii oraz ministrowi Bojanowi Kumerowi za pełne wsparcie i zapewnienie finansowania z funduszu klimatycznego. Z jasną wizją dążymy do celu, aby stać się nowoczesnym i efektywnym przewoźnikiem pasażerskim.”
Bojan Kumer, minister środowiska, klimatu i energii, podkreślił:
„Nie poprawiamy transportu publicznego obietnicami, lecz inwestycjami. Z funduszu klimatycznego finansujemy już około 126 milionów euro na nowe składy Stadlera, a dodatkowe 43 miliony euro przeznaczamy na pociągi międzynarodowe — lokomotywy i wagony — aby połączenia transgraniczne były szybsze, bardziej niezawodne i konkurencyjne. Jednocześnie modernizujemy sieć kolejową, rozwijamy rozwiązania cyfrowe i przygotowujemy przepisy poprawiające dostępność infrastruktury. Nasz cel jest prosty: więcej ludzi korzystających z transportu publicznego, niższe koszty mobilności i mniejsze obciążenie dla środowiska.”
Dr László Ludvig, dyrektor wykonawczy Grupy Magyar Vagon, zaznaczył:
„Ten projekt eksportowy dla Słowenii umożliwi Grupie Magyar Vagon ugruntowanie pozycji nie tylko na rynku krajowym, lecz także międzynarodowym dzięki krajowo opracowanej serii wagonów IC+. Celem naszych wysoko wykwalifikowanych inżynierów i specjalistów produkcji jest zwiększenie udziału rynkowego dzięki nowemu, udanemu projektowi referencyjnemu.”
Tanja Kienegger, dyrektor generalna Siemens Mobility Austria, powiedziała:
„Siemens Mobility jest wieloletnim partnerem Słoweńskich Kolei — od 25 lat współpracujemy przy rozwoju ich floty, dostarczając pojazdy Desiro i lokomotywy Taurus. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok, wprowadzając lokomotywy Vectron — naszą najnowocześniejszą platformę w Europie. Są to lokomotywy stworzone na przyszłość — dzięki wielosystemowemu zasilaniu umożliwiają płynne przekraczanie granic, system ETCS Baseline 3 spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, a ponad 2 900 sprzedanych Vectronów i ponad 1,2 miliarda przejechanych kilometrów w 20 krajach świadczy o ich niezawodności. Lokomotywy dla Słowenii będą homologowane dla ośmiu krajów i osiągną prędkość do 200 km/h.”
Aleš Napast, dyrektor Siemens Mobility w Słowenii, dodał:
„Jesteśmy dumni, że wspieramy SŽ–Potniški promet w modernizacji ich floty dzięki lokomotywom Vectron. Ta inwestycja wzmacnia pozycję Słowenii w międzynarodowym ruchu pasażerskim i odzwierciedla nasze wspólne zaangażowanie w rozwój zrównoważonej, efektywnej i wiarygodnej mobilności kolejowej w całej Europie.”
Finansowanie inwestycji i harmonogram dostaw
Projekt jest współfinansowany ze środków słoweńskiego Funduszu Klimatycznego, zgodnie z rządowym programem wydatkowania na lata 2025–2028.
- Całkowita wartość inwestycji wynosi 97,7 mln euro z VAT,
- w tym 25,8 mln euro za lokomotywy i 71,8 mln euro za wagony.
- Fundusz klimatyczny pokryje 48% wartości netto inwestycji.
Dostawy zaplanowano następująco:
- lokomotywy: kwiecień–maj 2027,
- wagony: czerwiec–październik 2028.
Krok ku przyszłości europejskiej kolei
Podpisanie umów oznacza ważny etap w budowaniu nowoczesnego, ekologicznego i konkurencyjnego transportu kolejowego w Słowenii. Nowy tabor pozwoli przewoźnikowi oferować szybsze i wygodniejsze podróże, poprawić dostępność oraz zwiększyć obecność na międzynarodowych trasach.
SŽ-Potniški promet potwierdza tym samym swoje ambicje — stać się jednym z kluczowych przewoźników łączących Europę Południowo-Wschodnią z Europą Zachodnią i Północną.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok


Komentarze