Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SKPL rezygnuje z połączenia do Rawy Ruskiej. Ostatni pociąg pojechał 31 sierpnia

inforail
01.09.2025 15:30
0 Komentarzy

31 sierpnia 2025 r. zakończyły się kursy pociągu SKPL w relacji Warszawa – Rawa Ruska, pierwszej linii tej spółki uruchomionej na podstawie decyzji o otwartym dostępie.

Informację o ostatnim kursie potwierdzają zarówno komunikaty po stronie ukraińskiej, jak i rozkład publikowany przez samą SKPL, gdzie przy kursach widniała adnotacja „kursuje do 31 VIII 2025”.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy SKPL uruchomiło pierwsze połączenie Warszawa – Rawa Ruska w ramach decyzji o otwartym dostępie?
  2. Dlaczego zakończenie kursów 31 sierpnia 2025 roku określane jest jako „koniec pewnej epoki”?
  3. Który przewoźnik może przejąć obsługę połączenia przez Rawę Ruską po wycofaniu się SKPL?
Pociąg SKPL
Pociąg SKPL/foto: SKPL

Jak to się zaczęło

Decyzję o przyznaniu otwartego dostępu (dla odcinka Warszawa Wschodnia – Hrebenne/GR – Rawa Ruska w ramach połączenia międzynarodowego) SKPL otrzymała 30 maja 2023 r.

Regularne kursy wystartowały w październiku 2023 r., przywracając po blisko dwóch dekadach najkrótszą kolejową drogę z Warszawy do Lwowa przez przejście w Hrebennem i stację Rawa Ruska.

Model operacyjny był prosty: bilety sprzedawała Ukrzaliznycia, a przesiadka w Rawie Ruskiej była gwarantowana czasowo. Rozkład przewidywał m.in. popołudniowy wyjazd z Warszawy i dojazd do Rawy Ruskiej wieczorem, z dalszym skomunikowaniem do Lwowa.

Dlaczego to „koniec pewnej epoki”

Połączenie miało wymiar symboliczny i praktyczny: było pierwszą relacją SKPL prowadzoną w pełni komercyjnie na podstawie otwartego dostępu, a jednocześnie stało się szybkim łącznikiem z zachodnią Ukrainą w czasie zwiększonego popytu na przewozy.

Równolegle PKP Intercity uzyskało otwarty dostęp do obsługi odcinka do Rawy Ruskiej po stronie polskiej, a Ukrzaliznycia zapowiadała w rozkładzie 2025 rozszerzanie oferty z wykorzystaniem taboru PKP IC. To oznacza, że relacja przez Rawę Ruską nie znika z mapy – zmieni się operator polskiego odcinka.

Komentarze