Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda Group podsumowuje 2025 rok i zapowiada dalszy rozwój w Polsce

inforail
16.12.2025 08:30
0 Komentarzy

Po trzech latach restrukturyzacji i stabilizacji finansowej, Škoda Group pod kierownictwem CEO Petr Novotný wraca na ścieżkę rozwoju z dynamicznym portfelem zamówień i ambitną strategią.

Jednocześnie obserwowane w Polsce trendy - ekologizacji taboru, odrodzenia transportu szynowego i rosnącego znaczenia transportu publicznego - tworzą unikalną okazję do współpracy i rozbudowy infrastruktury. 

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla dalszego rozwoju Škoda Group w Polsce mają planowane inwestycje krajowe w transport publiczny i niskoemisyjny?
  2. W jaki sposób innowacyjne rozwiązania Škody, takie jak pociągi bateryjne czy hybrydowe, mogą zmienić oblicze transportu regionalnego w Polsce i Europie?
  3. Dlaczego Polska stała się jednym z kluczowych rynków dla Škoda Group i jakie konkretne projekty mogą w najbliższych latach wzmocnić pozycję firmy w Europie Środkowej?

Škoda - stabilność, innowacje, rekordowe zamówienia

Novotný podkreśla, że grupa zdołała nie tylko odbudować swoją pozycję, ale również głęboko ją osadziła: „Udało nam się stać szanowanym i zaufanym graczem na rynku - poszukiwanym partnerem biznesowym. Rok 2025 okazał się rekordowy, jeśli chodzi o zamówienia na tramwaje, metro, pociągi, autobusy i inne pojazdy transportu publicznego. Każde zamówienie traktujemy poważnie, a sukces nie jest wynikiem jednego ‘złotego strzału’, lecz codziennej pracy naszego zespołu nad ulepszeniami w każdym obszarze”.

Škoda Group reaguje na kluczowe trendy w transporcie europejskim takie jak liberalizacja rynku kolejowego, większa konkurencja między operatorami publicznymi i prywatnymi oraz rosnące znaczenie długoterminowych kosztów eksploatacji pojazdów. Škoda Group realizuje zamówienia szyte pod strategiczne rynki, unika przypadkowych kontraktów i rozwija portfolio z rozsądkiem. Wśród kluczowych projektów - dostawy tramwajów, pociągów (200 km/h), jednostek hybrydowych i nowoczesnych taborów dla operatorów prywatnych i publicznych. Grupa stawia też na innowacje: pociągi z napędem bateryjnym, cyfrowe systemy sterowania i współpracę konsorcjalną z innymi firmami z branży, co pozwala reagować szybko na zmieniające się potrzeby rynku.

Dla Škoda Group kluczowym rynkiem staje się Europa Środkowa w szerszym ujęciu, a Polska wymieniana jest jako szczególnie ważna.

„Dla nas jest to kraj o ogromnym potencjale i jesteśmy szczególnie zainteresowani kontraktem na produkcję nowych tramwajów dla Warszawy, gdzie oczekujemy na ocenę ofert. Zaoferowaliśmy najnowocześniejsze rozwiązania, które mamy w naszym portfolio. Stale współpracujemy z polskimi dostawcami w wielu segmentach, od usług tramwajowych po dostawy komponentów. Uważamy współpracę z polskim biznesem za jeden z kluczowych priorytetów dalszego rozwoju działalności w Polsce. Głęboko wierzymy, że Tramwaje Warszawskie będą kontynuować postępowanie zakupowe, które umożliwi im skorzystanie z rozwiązań oferujących wymierne korzyści zarówno dla operatora, jak i pasażerów, w tym niższy poziom hałasu oraz przestronne wnętrze” – mówi Novotný.

Škoda Group jako kolejny niezbędny kierunek sukcesu podkreśla pracę nad rozszerzeniem i konsolidacją portfolio produktów. To odpowiedź na trendy kształtujące dzisiejszy transport.

Novotný wskazuje na pociągi zasilane bateriami: „Stanowią one czyste i wydajne rozwiązanie dla transportu regionalnego, które można wdrożyć bez konieczności rozległych inwestycji w modernizację infrastruktury. Dzięki koncepcji łączącej ciągłe ładowanie pod siecią trakcyjną z pracą zespołów akumulatorowych poza odcinkami zelektryfikowanymi, oferują one niższe koszty eksploatacji dla przewoźników oraz szybsze, wygodniejsze i bez przesiadkowe połączenia dla pasażerów. Innym przykładem jest nasz projekt pociągu hybrydowego. Doskonale ilustruje on, jak potrafimy reagować na obecną sytuację rynkową i popyt przewoźników, a także jak elastyczni jesteśmy. Dzięki wysiłkom naszego działu technicznego udało nam się dostosować do aktualnych wymagań”

Dzięki kompleksowej ofercie rozwiązań transportowych Škoda Group zyskuje przewagę nad firmami, które nie są w stanie zaoferować niczego podobnego. Konkurencja w Europie oraz w dobie ekspansji firm z Azji, jest coraz silniejsza. Dostarczanie nie tylko pojazdów, ale także rozwiązań cyfrowych, usług i usług konserwacyjnych daje przewagę konkurencyjną.

„Posiadamy wieloletnie relacje z wieloma klientami i udokumentowane doświadczenie współpracy między naszymi zespołami a ich zespołami przy poszczególnych projektach. To ogromna zaleta. Chcemy również współpracować z naszymi klientami w obszarze usług finansowych. Zabezpieczenie finansowania projektów będzie zyskiwać na znaczeniu w czasach spadku europejskich dotacji.” - wskazuje kolejny trend Novotný.

Zwraca również uwagę na tramwaje jako kluczowy produkt.

„Udało nam się stawić czoła wyzwaniom i stać się jednym z wiodących graczy w Europie. Chciałbym podkreślić, że obecnie jesteśmy liderem w kategorii tramwajów o rozstawie szyn 1000 mm na niezwykle wymagającym rynku niemieckim. Stopniowo rozwijamy się w Europie Zachodniej i odnieśliśmy sukces również we Włoszech. Oczywiście rynki Europy Środkowej oferują nam ogromne możliwości. Polska, na przykład, jest ważna i obecnie ciężko pracujemy tam, aby dać się poznać klientom - zarówno profesjonalistom, jak i szerokiej publiczności. Staramy się zaprezentować szeroki wachlarz opcji, jakie możemy zaoferować na rynku lokalnym.”

Petr Novotny, CEO Škoda Group
Petr Novotny, CEO Škoda Group

Polska - rynek kluczowy, z rosnącym popytem na nowoczesny transport publiczny i niskoemisyjny

Polska stoi u progu ogromnych inwestycji na transport publiczny i niskoemisyjny oraz modernizację taboru, rozbudowy sieci i wyrównywania „białych plam” komunikacyjnych.

Równocześnie polskie miasta realizują duże zamówienia na nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje i pojazdy elektryczne. Operatorzy już nie wybierają taboru tylko pod kątem ceny zakupu, ale patrzą na całkowity koszt eksploatacji, ekologiczność, serwis i długowieczność - wartości, które Škoda oferuje w swoim portfolio.

Petr Novotný podkreśla znaczenie Polski dla Škody: „Polska jest dla nas rynkiem kluczowym. Chcemy, aby nasze rozwiązania w transporcie publicznym, od tramwajów, metro, trolejbusy po pociągi mogły wspierać rozwój miast i poprawiać jakość życia mieszkańców. Obserwujemy rosnące zainteresowanie nowoczesnym transportem i chcemy w pełni wykorzystać szanse, jakie daje polski rynek w nadchodzących latach”.

Dodaje również: „W kontekście planowanych inwestycji w Polsce i rosnącej presji ekologicznej, oferta Škody Group - tramwaje, metro, nowoczesne pociągi, trolejbusy, rozwiązania bateryjne – ten rynek staje się szczególnie atrakcyjny. Dla polskich miast to szansa na modernizację i poprawę komfortu transportu publicznego. Dla Škody to szansa na umocnienie pozycji i realizację kolejnych projektów w Europie Środkowej.

Škoda Group traktuje Polskę jako jeden z kluczowych rynków w Europie Środkowej. W postępowaniu na nowe pojazdy dla Tramwajów Warszawskich  prezentuje swoje najnowsze konstrukcje, w tym w pełni niskopodłogowy tramwaj, który jest już sprawdzony w Pradze. 

Prezes Petr Novotný szczególnie podkreśla: „Nie chodzi o zastąpienie lokalnych graczy, lecz o uzupełnianie luk, tam gdzie brakuje odpowiedniego produktu. Grupa stawia na współpracę z polskimi dostawcami. Rozwiązania dla Warszawy są przygotowane we współpracy z nimi. Dzięki temu zamówienia mogą być zrealizowane zgodnie z obietnicą, a lokalny przemysł ma możliwość uczestniczyć w dużych projektach.”

Rok 2025 potwierdził pozycję Škoda Group na ścieżce stabilnego wzrostu. Grupa oparła rozwój na innowacjach, odpowiedzialnej strategii i rekordowym portfelu zamówień. Polska, staje się naturalnym kierunkiem dalszej ekspansji - szczególnie w obszarze nowoczesnego, ekologicznego transportu publicznego. Połączenie skali planowanych inwestycji, rosnących oczekiwań miast i dojrzałej oferty technologicznej Škody tworzy solidne fundamenty pod długofalową współpracę w latach 2026 i kolejnych.

Komentarze