Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda Group dostarczy do Sztokholmu do 31 nowych pojazdów dla kolei Saltsjöbanan

inforail
11.11.2025 16:30
0 Komentarzy

Grupa Škoda wygrała przetarg na dostawę zupełnie nowego typu taboru kolejowego dla Regionu Sztokholm. Nowe pojazdy będą obsługiwać linię Saltsjöbanan, łączącą stolicę Szwecji z nadmorską miejscowością Saltsjöbaden w gminie Nacka. Operatorem linii jest stołeczna spółka transportowa Storstockholms Lokaltrafik (SL).

Zgodnie z podpisanym kontraktem, zamówienie podstawowe obejmuje 16 dwuczłonowych jednostek, a opcja pozwala na zamówienie kolejnych 15 pojazdów. Łączna wartość kontraktu – obejmująca opcję, części zamienne i szkolenia maszynistów – przekracza 230 milionów euro.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie ma dla Škoda Group kontrakt na dostawę nowych pojazdów dla linii Saltsjöbanan w Sztokholmie?
  2. W jaki sposób nowe pociągi poprawią komfort i efektywność podróży mieszkańców regionu Sztokholmu?
  3. Jakie doświadczenie i zaplecze technologiczne pozwalają Škoda Group umacniać pozycję na rynku nordyckim?
Pociąg Skody dla kolei Saltsjöbanan
Pociąg Skody dla kolei Saltsjöbanan/wiz. Skoda

Nowy typ pojazdu dla szwedzkiej stolicy

Prezes regionu zachodniego i północnego w Škoda Group, Jan Harder, podkreślił, że projekt ma dla firmy strategiczne znaczenie:

„Tworzymy zupełnie nowy typ pojazdu dla lekkiej kolei, który zapewni większy komfort, prędkość i elastyczność – to kluczowe cechy nowoczesnej mobilności miejskiej. To kolejny z naszych strategicznych projektów, dzięki któremu chcemy wzmocnić pozycję Grupy Škoda w regionie nordyckim i wejść na nowy rynek dla naszego taboru. Cieszymy się, że dostawy dla Regionu Sztokholm sprawią, iż codzienne podróże między stolicą Szwecji a jej przedmieściami staną się bardziej komfortowe i nowoczesne” – powiedział Harder.

Nowoczesność i ekologia w jednym

Każdy pojazd będzie się składał z dwóch członów o długości 36 metrów i będzie zasilany prądem stałym 750/1500 V DC. Wszystkie wózki będą napędzane, a pojemność zestawu dwuczłonowego wyniesie około 250 pasażerów, w tym 94 miejsca siedzące.

Podczas godzin szczytu operator będzie mógł łączyć do trzech jednostek w jeden skład, aby zwiększyć pojemność. Zadbano również o aspekt ekologiczny – pojazdy zostaną wyposażone w przyjazny dla środowiska system klimatyzacji oparty na czystym propanie (R290).

Skandynawski know-how i dostawy od 2029 roku

W projekcie uczestniczyć będą inżynierowie z Czech oraz z fińskiej spółki zależnej Grupy Škoda, posiadający bogate doświadczenie w projektowaniu pojazdów przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach klimatycznych Północy.

Pierwsze pojazdy mają zostać dostarczone w 2029 roku, a rozpoczęcie eksploatacji planowane jest na przełomie 2029 i 2030 roku.

Silna pozycja Škoda Group w regionie nordyckim

Grupa Škoda ma już ugruntowaną pozycję w krajach nordyckich. Posiada zakład produkcyjny w Otanmäki (Finlandia) oraz biura w Helsinkach, Oulu, Tampere i Sztokholmie.

Dotychczas wyprodukowała lub produkuje około 180 tramwajów dla Helsinek i Tampere oraz ponad 300 dwupoziomowych wagonów pasażerskich dla fińskiego operatora kolejowego VR – w tym wagony siedzące, restauracyjne, sypialne i wielofunkcyjne.

W Szwecji sprzęt elektryczny Škody jest wykorzystywany w trolejbusach w Landskronie, a w Göteborgu spółka realizuje modernizację 79 tramwajów M31, które po przebudowie będą mogły służyć miastu przez kolejną dekadę.

Pociąg Skody dla kolei Saltsjöbanan
Pociąg Skody dla kolei Saltsjöbanan/wiz. Skoda

Škoda Group – 165 lat tradycji inżynieryjnej

Grupa Škoda jest producentem kompleksowych rozwiązań transportowych, oferującym nowoczesne pojazdy spełniające najnowsze europejskie standardy. Firma, będąca kontynuatorem tradycji zakładów mechanicznych założonych w 1859 roku przez hrabiego Wallensteina, działa nieprzerwanie od ponad 165 lat.

W jej portfolio znajdują się tramwaje niskopodłogowe, elektryczne zespoły trakcyjne, składy metra, autobusy i trolejbusy elektryczne oraz systemy napędowe i sterowania dla transportu publicznego.

Obecnie Škoda Group zatrudnia 10 000 pracowników w kilku zakładach produkcyjnych w Czechach, Finlandii i Turcji, a także prowadzi działalność biznesową w Niemczech, Włoszech, Austrii, Belgii, Polsce, na Węgrzech i w Ukrainie.

W 2024 roku Grupa osiągnęła przychody w wysokości 1,36 miliarda euro oraz EBITDA na poziomie 62 milionów euro.

Firma należy do PPF Group, międzynarodowego holdingu rodzinnego działającego w 25 krajach Europy, Azji, Ameryki Północnej i Południowej oraz Afryki Południowej. Grupa PPF, zarządzająca aktywami o wartości 41,7 miliarda euro, zatrudnia na całym świecie 45 tysięcy osób.

Komentarze