Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda dostarczy hybrydowe jednostki dla ZSSK. Brak konkurencji w przetargu

inforail
18.08.2025 12:30
0 Komentarzy

Konsorcjum Škoda Transportation i ŽOS Trnava jako jedyne złożyło ofertę w przetargu na dostawę hybrydowych jednostek bateryjno-elektrycznych (BEMU) dla Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Do postępowania, które ogłoszono w tym roku, nie zgłosił się żaden inny producent, co oznacza, że Škoda nie miała konkurencji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trasy obsłużą nowe hybrydowe jednostki BEMU zamówione przez ZSSK?
  2. Dlaczego Škoda Transportation nie miała konkurencji w słowackim przetargu?
  3. Jakie znaczenie ma kontrakt ZSSK dla pozycji Škody na rynku europejskim?
Bateryjny RegioPanter
Bateryjny RegioPanter

Nowoczesne pociągi hybrydowe

Zamówienie obejmuje 16 jednostek BEMU z opcją na dodatkowe 20 pojazdów. Zgodnie z warunkami przetargu, producent musi dostarczyć pierwsze trzy składy najpóźniej w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, a całość zamówienia – do 36 miesięcy.

Wartość zamówienia ZSSK oszacowało na 312,3 mln euro (bez VAT). Początkowo przewidziano elektroniczną aukcję cenową, ale wobec braku innych oferentów nie będzie realnej konkurencji. Ostateczna cena kontraktu pozostaje więc kwestią negocjacji z producentem.

Gdzie pojadą nowe jednostki?

ZSSK planuje skierować pociągi BEMU na dwie strategiczne trasy:

  • Trnava – Leopoldov – Nitra – Nové Zámky (88 km, w tym 60 km poza siecią trakcyjną),
  • Žilina – Martin – Banská Bystrica – Zvolen (117 km, w tym 67 km poza siecią trakcyjną, na wymagającej górskiej trasie SNP).

Dzięki napędowi hybrydowemu jednostki będą mogły sprawnie obsługiwać zarówno odcinki zelektryfikowane, jak i te pozbawione sieci trakcyjnej, co znacząco poprawi elastyczność oferty przewoźnika i komfort pasażerów.

Pierwszy eksport Škody w kategorii BEMU

Dla Škody to pierwszy zagraniczny kontrakt na dostawę hybrydowych jednostek bateryjno-elektrycznych. Podobne pociągi producent oferował wcześniej na potrzeby Českých drah, a obecnie bierze również udział w postępowaniu w Polsce, gdzie decyzja jeszcze nie zapadła.

Sukces w słowackim przetargu wzmacnia pozycję Škody jako jednego z kluczowych dostawców nowoczesnego taboru w Europie Środkowej i potwierdza rosnące znaczenie technologii hybrydowej w kolejowych przewozach regionalnych.

Komentarze