Škoda dostarczy hybrydowe jednostki dla ZSSK. Brak konkurencji w przetargu
Konsorcjum Škoda Transportation i ŽOS Trnava jako jedyne złożyło ofertę w przetargu na dostawę hybrydowych jednostek bateryjno-elektrycznych (BEMU) dla Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Do postępowania, które ogłoszono w tym roku, nie zgłosił się żaden inny producent, co oznacza, że Škoda nie miała konkurencji.
Rozkład jazdy:
- Jakie trasy obsłużą nowe hybrydowe jednostki BEMU zamówione przez ZSSK?
- Dlaczego Škoda Transportation nie miała konkurencji w słowackim przetargu?
- Jakie znaczenie ma kontrakt ZSSK dla pozycji Škody na rynku europejskim?
Nowoczesne pociągi hybrydowe
Zamówienie obejmuje 16 jednostek BEMU z opcją na dodatkowe 20 pojazdów. Zgodnie z warunkami przetargu, producent musi dostarczyć pierwsze trzy składy najpóźniej w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, a całość zamówienia – do 36 miesięcy.
Wartość zamówienia ZSSK oszacowało na 312,3 mln euro (bez VAT). Początkowo przewidziano elektroniczną aukcję cenową, ale wobec braku innych oferentów nie będzie realnej konkurencji. Ostateczna cena kontraktu pozostaje więc kwestią negocjacji z producentem.
Gdzie pojadą nowe jednostki?
ZSSK planuje skierować pociągi BEMU na dwie strategiczne trasy:
- Trnava – Leopoldov – Nitra – Nové Zámky (88 km, w tym 60 km poza siecią trakcyjną),
- Žilina – Martin – Banská Bystrica – Zvolen (117 km, w tym 67 km poza siecią trakcyjną, na wymagającej górskiej trasie SNP).
Dzięki napędowi hybrydowemu jednostki będą mogły sprawnie obsługiwać zarówno odcinki zelektryfikowane, jak i te pozbawione sieci trakcyjnej, co znacząco poprawi elastyczność oferty przewoźnika i komfort pasażerów.
Pierwszy eksport Škody w kategorii BEMU
Dla Škody to pierwszy zagraniczny kontrakt na dostawę hybrydowych jednostek bateryjno-elektrycznych. Podobne pociągi producent oferował wcześniej na potrzeby Českých drah, a obecnie bierze również udział w postępowaniu w Polsce, gdzie decyzja jeszcze nie zapadła.
Sukces w słowackim przetargu wzmacnia pozycję Škody jako jednego z kluczowych dostawców nowoczesnego taboru w Europie Środkowej i potwierdza rosnące znaczenie technologii hybrydowej w kolejowych przewozach regionalnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze