Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Siódemki PKP Intercity jeszcze pojeżdżą. Ale najpierw przejdą naprawy

inforail
18.07.2025 10:30
0 Komentarzy

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na wykonanie napraw okresowych czwartego poziomu utrzymania (P4) dla 30 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07.

Umowa została podzielona na dwie części i obejmuje łącznie prace warte ponad 55 mln zł. Obie części zrealizują Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego Sp. z o.o., wybrane w ramach postępowania prowadzonego w trybie przyspieszonym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy zdecydowały o przyspieszeniu procedury przetargowej na naprawę lokomotyw EU/EP07?
  2. Jakie kryteria musieli spełnić wykonawcy, aby wziąć udział w postępowaniu przetargowym?
  3. Na czym polega prawo opcji przewidziane w zamówieniu i ile dodatkowych lokomotyw może ono objąć?
Lokomotywa EP07
Lokomotywa EP07

Zakres zamówienia i struktura przetargu

Zamówienie obejmuje kompleksowe naprawy P4 dla 30 lokomotyw serii EU/EP07, istotnych z punktu widzenia realizacji usług przewozowych przez narodowego przewoźnika pasażerskiego. Prace zostały podzielone na dwie części po 15 pojazdów każda:

  • Część 1 – naprawa 15 lokomotyw o wartości 25 969 506,40 zł
  • Część 2 – naprawa kolejnych 15 lokomotyw o wartości 26 002 026,80 zł

Zamówienie ma charakter usługowy i obejmuje szczegółowy zakres techniczny zgodny z wymaganiami określonymi w dokumentacji SWZ. Obie umowy podpisano 8 lipca 2025 r., a ich łączny czas realizacji to 30 miesięcy.

Możliwość rozszerzenia zamówienia

PKP Intercity przewidziało możliwość skorzystania z tzw. prawa opcji. W jego ramach wykonawca może zostać zobowiązany do przeprowadzenia naprawy P4 dodatkowych 10 lokomotyw (po 5 dla każdej z części zamówienia). Skorzystanie z opcji zależy od potrzeb zamawiającego i nie jest obligatoryjne.

Kryteria oceny ofert i tryb postępowania

Postępowanie przetargowe zostało przeprowadzone w trybie otwartym i przyspieszonym. Uzasadnieniem dla skrócenia terminu było unieważnienie wcześniejszego przetargu z powodu przekroczenia budżetu oraz potrzeba zapewnienia ciągłości utrzymania pojazdów trakcyjnych. W ramach oceny ofert zastosowano cztery kryteria:

  • Cena jednostkowa naprawy P4 – 70% wagi
  • Cena za prace dodatkowe – 20% wagi
  • Okres rękojmi i gwarancji – 5% wagi
  • Termin wykonania naprawy jednej lokomotywy – 5% wagi

W obu częściach złożono po dwie oferty drogą elektroniczną.

Wymogi wobec wykonawców

W postępowaniu mogły wziąć udział podmioty, które:

  • wykazały się odpowiednią sytuacją finansową (minimum 1 mln zł dla każdej części),
  • udokumentowały realizację w ciągu ostatnich 5 lat przynajmniej dwóch napraw lub dostaw pojazdów z napędem elektrycznym (na poziomie P4 lub wyższym),
  • znajdowały się na Liście Kwalifikowanych Dostawców PKP Intercity lub złożyły wniosek o wpis na listę.

Zamówienie nie jest współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej i nie podlega umowie ramowej ani dynamicznemu systemowi zakupów. Dla postępowania przewidziano możliwość przeprowadzenia aukcji elektronicznej.

Lokomotywa EP07
Lokomotywa EP07

Realizacja i znaczenie zamówienia

Wartość całkowita zamówienia wyniosła 55 414 460,00 zł brutto. Przeprowadzenie napraw P4 pozwoli na dalszą eksploatację pojazdów serii EU/EP07, które odgrywają istotną rolę w obsłudze połączeń dalekobieżnych na terenie całego kraju. Modernizacja i odnowienie taboru to jeden z kluczowych elementów strategii PKP Intercity, ukierunkowanej na poprawę jakości usług przewozowych oraz podniesienie niezawodności floty.

Komentarze