Siódemki PKP Intercity jeszcze pojeżdżą. Ale najpierw przejdą naprawy
PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na wykonanie napraw okresowych czwartego poziomu utrzymania (P4) dla 30 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07.
Umowa została podzielona na dwie części i obejmuje łącznie prace warte ponad 55 mln zł. Obie części zrealizują Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego Sp. z o.o., wybrane w ramach postępowania prowadzonego w trybie przyspieszonym.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy zdecydowały o przyspieszeniu procedury przetargowej na naprawę lokomotyw EU/EP07?
- Jakie kryteria musieli spełnić wykonawcy, aby wziąć udział w postępowaniu przetargowym?
- Na czym polega prawo opcji przewidziane w zamówieniu i ile dodatkowych lokomotyw może ono objąć?
Zakres zamówienia i struktura przetargu
Zamówienie obejmuje kompleksowe naprawy P4 dla 30 lokomotyw serii EU/EP07, istotnych z punktu widzenia realizacji usług przewozowych przez narodowego przewoźnika pasażerskiego. Prace zostały podzielone na dwie części po 15 pojazdów każda:
- Część 1 – naprawa 15 lokomotyw o wartości 25 969 506,40 zł
- Część 2 – naprawa kolejnych 15 lokomotyw o wartości 26 002 026,80 zł
Zamówienie ma charakter usługowy i obejmuje szczegółowy zakres techniczny zgodny z wymaganiami określonymi w dokumentacji SWZ. Obie umowy podpisano 8 lipca 2025 r., a ich łączny czas realizacji to 30 miesięcy.
Możliwość rozszerzenia zamówienia
PKP Intercity przewidziało możliwość skorzystania z tzw. prawa opcji. W jego ramach wykonawca może zostać zobowiązany do przeprowadzenia naprawy P4 dodatkowych 10 lokomotyw (po 5 dla każdej z części zamówienia). Skorzystanie z opcji zależy od potrzeb zamawiającego i nie jest obligatoryjne.
Kryteria oceny ofert i tryb postępowania
Postępowanie przetargowe zostało przeprowadzone w trybie otwartym i przyspieszonym. Uzasadnieniem dla skrócenia terminu było unieważnienie wcześniejszego przetargu z powodu przekroczenia budżetu oraz potrzeba zapewnienia ciągłości utrzymania pojazdów trakcyjnych. W ramach oceny ofert zastosowano cztery kryteria:
- Cena jednostkowa naprawy P4 – 70% wagi
- Cena za prace dodatkowe – 20% wagi
- Okres rękojmi i gwarancji – 5% wagi
- Termin wykonania naprawy jednej lokomotywy – 5% wagi
W obu częściach złożono po dwie oferty drogą elektroniczną.
Wymogi wobec wykonawców
W postępowaniu mogły wziąć udział podmioty, które:
- wykazały się odpowiednią sytuacją finansową (minimum 1 mln zł dla każdej części),
- udokumentowały realizację w ciągu ostatnich 5 lat przynajmniej dwóch napraw lub dostaw pojazdów z napędem elektrycznym (na poziomie P4 lub wyższym),
- znajdowały się na Liście Kwalifikowanych Dostawców PKP Intercity lub złożyły wniosek o wpis na listę.
Zamówienie nie jest współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej i nie podlega umowie ramowej ani dynamicznemu systemowi zakupów. Dla postępowania przewidziano możliwość przeprowadzenia aukcji elektronicznej.
Realizacja i znaczenie zamówienia
Wartość całkowita zamówienia wyniosła 55 414 460,00 zł brutto. Przeprowadzenie napraw P4 pozwoli na dalszą eksploatację pojazdów serii EU/EP07, które odgrywają istotną rolę w obsłudze połączeń dalekobieżnych na terenie całego kraju. Modernizacja i odnowienie taboru to jeden z kluczowych elementów strategii PKP Intercity, ukierunkowanej na poprawę jakości usług przewozowych oraz podniesienie niezawodności floty.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze