Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rzeszów: Remont dworca kolejowego w Rzeszowie

inforail
11.05.2009 13:28
0 Komentarzy

Dworzec w Rzeszowie przed remontem. Fot. PKP S.A. Dworzec w Rzeszowie po remoncie. Fot. PKP S.A.

Remont dworca kolejowego w Rzeszowie należącego do PKP S.A. jest na finiszu. Zakończenie prac planowane jest na koniec maja br. Wykonywane prace remontowe miały na celu modernizację budynku dworca w Rzeszowie. Remont, który kosztował ok. 2,5 mln zł, wykonano ze środków własnych PKP S.A.

Prace na dworcu w Rzeszowie obejmowały:
•wydzielenie informacji dla podróżnych, dodatkowej kasy oraz dodatkowego lokalu gastronomicznego do samodzielnego wykończenia przez przyszłego dzierżawcę
•wyremontowanie poczekalni dla podróżnych oraz zlokalizowanie w niej kawiarenki
•przystosowanie WC do potrzeb osób niepełnosprawnych, z podjazdem od strony peronu
•oczyszczenie i konserwację elewacji z piaskowca w tym wykonanie attyki nad wejściem głównym wg zaleceń konserwatora zabytków oraz zlokalizowanie w tym miejscu nowoczesnego zegara z wyświetlaczem
•zainstalowanie nowoczesnego zadaszenia nad wejściami do budynku na elewacji od strony miasta
•wykonanie łukowego zadaszenia nawiązującego stylem do attyki oraz wykonanie wejście do lokalu na I kondygnację
•wykonanie częściowej wymiany stolarki okiennej i drzwiowej
•wykonanie remontu holu głównego (wykonanie sufitu podwieszanego, odnowienie malowideł naściennych, wymiana płytek posadzkowych)
•wykonanie połączenia holu głównego z poczekalnią, co wiązało się z przebudową pomieszczeń, wymianą instalacji.

Stary zegar na budynku dworca został zamieniony na nowy zegar cyfrowy. Stan techniczny starego (skorodowana konstrukcja, bardzo duża awaryjność elementów świetlnych i sterowniczych) spowodował, że istniejący zegar wymagał demontażu i zastąpienia go innym. W przedłożonej do uzgodnienia dokumentacji załączona była wizualizacja elewacji dworca z widoczną zmianą lokalizacji zegara z dotychczasowej na dachu dworca na nową nad głównym wejściem do budynku dworca kolejowego. Było to wynikiem wspomnianych wcześniej uzgodnień z UM i Konserwatorem Zabytków. Przywrócenie zegara na dachu dworca możliwe jest na wniosek zainteresowanej ze strony miasta instytucji, która wykona i uzgodni w tym zakresie dokumentację oraz poniesie koszty wykonania i eksploatacji zegara mającego służyć mieszkańcom Rzeszowa.

Prace na dworcu w Rzeszowie prowadzone są na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przez Wojewodę Podkarpackiego nr 40/08 z dnia 3 października 2008 r., które usankcjonowało wybraną koncepcję estetyzacji dworca. W trakcie powstawania koncepcji architektonicznej odnowienia elewacji i pomieszczeń ogólnodostępnych dworca Rzeszów Główny na terenie dworca odbyły się dwa spotkania wstępne z udziałem przedstawicieli Wydziału Architektury Urzędu Miasta Rzeszowa i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Podkarpacia. Ustalenia i wszelkie sugestie dotyczące elementów architektonicznych i kolorystyki zawarte zostały w dwóch koncepcjach architektonicznych przedstawionych do wstępnej opinii obu instytucjom, które wybrały ten sam wariant do opracowania dokumentacji szczegółowej. Warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę było przedstawienie uzgodnień dokumentacji z Prezydentem Miasta Rzeszowa i Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków. Dokumentację uzgodniono z Prezydentem Miasta Rzeszowa (decyzja podpisana „Z upoważnienia Prezydenta Miasta”–Andrzej Skotnicki Dyrektor Wydziału Architektury, Architekt Miejski) oraz Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków w Przemyślu Delegatura w Rzeszowie (decyzja podpisana Z upoważnienia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – Zbigniew Jucha, Kierownik Delegatury).

W holu głównym zostanie również wymieniona zabudowa pawilonami handlowymi oraz zostanie zainstalowany monitoring wizyjny. W ramach estetyzacji otoczenia dworca przeprowadzono negocjacje z kontrahentami prowadzącymi działalność w bezpośrednim sąsiedztwie dworca w celu poprawy wizerunku ich pawilonów handlowych. W wyniku tych rozmów dwa punkty handlowe zostaną przebudowane a jeden zakończył działalność i zlikwidował pawilon.

Wyświetlacze odjazdów i przyjazdów pociągów oraz informacja w okienkach kasowych są elementami obsługi podróżnego przez przewoźników. W trakcie remontu PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe wystąpił z wnioskiem do przewoźników o pokrycie kosztów wymiany informatorów, jednak wysoki koszt nowoczesnych wyświetlaczy przekroczył ich możliwości w tym zakresie na ten rok, gdyż nie był przewidziany w planach inwestycyjnych poszczególnych spółek. Informacja znajdująca się na okienkach kasowych zostanie wymieniona przez przewoźników w maju br.

Komentarze