Ruszyły prace budowlane na linii kolejowej nr 108. Powstaną tunele, nowe przystanki i zmodernizowana infrastruktura
Rozpoczęły się prace budowlane na linii kolejowej nr 108 na kluczowym odcinku Krosno–Targowiska. W związku z robotami pasażerowie będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej.
Modernizacja tego fragmentu jest częścią dużego projektu przebudowy linii Jasło–Nowy Zagórz oraz budowy łącznicy kolejowej Jedlicze–Szebnie. Całość inwestycji opiewa na około 1,7 mld zł.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób budowa nowych tuneli i przystanków na odcinku Krosno–Targowiska wpłynie na komfort i dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców regionu?
- Dlaczego łącznica Jedlicze–Szebnie jest kluczowa dla skrócenia czasu przejazdu w relacji Rzeszów–Sanok i jakie korzyści przyniesie jej powstanie?
- Jakie wyzwania techniczne mogą pojawić się podczas modernizacji linii kolejowej nr 108 i budowy obiektów inżynieryjnych do 2029 roku?
Szybsza podróż z Rzeszowa do Nowego Zagórza
Jak podkreśliła Szalacha, po realizacji całego projektu czas przejazdu pociągiem z Rzeszowa do Nowego Zagórza skróci się o około 25 minut. To efekt kompleksowej modernizacji torów, układów rozjazdowych oraz obiektów inżynieryjnych na łącznej długości 56 kilometrów.
Krosno–Targowiska: ruszyły roboty na najbardziej newralgicznym odcinku
Roboty budowlane rozpoczęły się na około 2,4-kilometrowym odcinku pomiędzy stacjami Krosno a Targowiska. W pierwszej kolejności przeprowadzana jest rozbiórka dotychczasowej infrastruktury. Następnie wykonane zostaną zasadnicze roboty, które obejmują:
- obniżenie infrastruktury kolejowej,
- przebudowę wiaduktu,
- przebudowę mostu,
- przebudowę przepustów,
- budowę dwóch tuneli: o długości 250 m oraz 84 m.
Nowe przystanki i zmiana lokalizacji Krosno Miasto
W ramach inwestycji zmieni się lokalizacja przystanku Krosno Miasto — zostanie on ulokowany poniżej poziomu terenu i w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Wysokie perony, elementy małej architektury, oznakowania dotykowe oraz odpowiednie wyposażenie zapewnią komfort podróżowania wszystkim pasażerom.
Powstaną także dodatkowe punkty zatrzymań:
- Krosno Guzikówka,
- Krosno Południowe.
Prace na odcinku Krosno–Targowiska potrwają około dwóch lat. Przez cały ten czas pasażerowie korzystać będą z autobusowej komunikacji zastępczej.
Modernizacja całej linii Jasło–Nowy Zagórz oraz nowa łącznica
W ramach całego projektu modernizacji linii nr 108 przebudowane zostaną tory, rozjazdy i przejazdy kolejowo-drogowe. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się do 120 km/h, a pociągi towarowe do 110 km/h.
Na trasie powstaną dodatkowo:
- trzy tunele,
- trzy wiadukty drogowe,
- trzy kilometry nowej linii kolejowej — łącznica Jedlicze–Szebnie, umożliwiająca ominięcie Jasła w relacji Rzeszów–Sanok.
Powstanie także pięć nowych przystanków:
- Jasło Sobniów,
- Krosno Huta,
- Krosno Guzikówka,
- Krosno Południowe,
- Zagórz Przemysłowy.
Harmonogram i finansowanie
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło–Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze–Szebnie” ma zostać zrealizowany do 2029 roku. Łączny budżet inwestycji to około 1,7 mld zł, z czego część środków pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze