Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyły prace budowlane na linii kolejowej nr 108. Powstaną tunele, nowe przystanki i zmodernizowana infrastruktura

inforail
16.12.2025 09:30
0 Komentarzy

Rozpoczęły się prace budowlane na linii kolejowej nr 108 na kluczowym odcinku Krosno–Targowiska. W związku z robotami pasażerowie będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej.

Modernizacja tego fragmentu jest częścią dużego projektu przebudowy linii Jasło–Nowy Zagórz oraz budowy łącznicy kolejowej Jedlicze–Szebnie. Całość inwestycji opiewa na około 1,7 mld zł.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób budowa nowych tuneli i przystanków na odcinku Krosno–Targowiska wpłynie na komfort i dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców regionu?
  2. Dlaczego łącznica Jedlicze–Szebnie jest kluczowa dla skrócenia czasu przejazdu w relacji Rzeszów–Sanok i jakie korzyści przyniesie jej powstanie?
  3. Jakie wyzwania techniczne mogą pojawić się podczas modernizacji linii kolejowej nr 108 i budowy obiektów inżynieryjnych do 2029 roku?
Linia kolejowa nr 108
Linia kolejowa nr 108/foto: PKP PLK

Szybsza podróż z Rzeszowa do Nowego Zagórza

Jak podkreśliła Szalacha, po realizacji całego projektu czas przejazdu pociągiem z Rzeszowa do Nowego Zagórza skróci się o około 25 minut. To efekt kompleksowej modernizacji torów, układów rozjazdowych oraz obiektów inżynieryjnych na łącznej długości 56 kilometrów.

Krosno–Targowiska: ruszyły roboty na najbardziej newralgicznym odcinku

Roboty budowlane rozpoczęły się na około 2,4-kilometrowym odcinku pomiędzy stacjami Krosno a Targowiska. W pierwszej kolejności przeprowadzana jest rozbiórka dotychczasowej infrastruktury. Następnie wykonane zostaną zasadnicze roboty, które obejmują:

  • obniżenie infrastruktury kolejowej,
  • przebudowę wiaduktu,
  • przebudowę mostu,
  • przebudowę przepustów,
  • budowę dwóch tuneli: o długości 250 m oraz 84 m.

Nowe przystanki i zmiana lokalizacji Krosno Miasto

W ramach inwestycji zmieni się lokalizacja przystanku Krosno Miasto — zostanie on ulokowany poniżej poziomu terenu i w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Wysokie perony, elementy małej architektury, oznakowania dotykowe oraz odpowiednie wyposażenie zapewnią komfort podróżowania wszystkim pasażerom.

Powstaną także dodatkowe punkty zatrzymań:

  • Krosno Guzikówka,
  • Krosno Południowe.

Prace na odcinku Krosno–Targowiska potrwają około dwóch lat. Przez cały ten czas pasażerowie korzystać będą z autobusowej komunikacji zastępczej.

Modernizacja całej linii Jasło–Nowy Zagórz oraz nowa łącznica

W ramach całego projektu modernizacji linii nr 108 przebudowane zostaną tory, rozjazdy i przejazdy kolejowo-drogowe. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się do 120 km/h, a pociągi towarowe do 110 km/h.

Na trasie powstaną dodatkowo:

  • trzy tunele,
  • trzy wiadukty drogowe,
  • trzy kilometry nowej linii kolejowej — łącznica Jedlicze–Szebnie, umożliwiająca ominięcie Jasła w relacji Rzeszów–Sanok.

Powstanie także pięć nowych przystanków:

  • Jasło Sobniów,
  • Krosno Huta,
  • Krosno Guzikówka,
  • Krosno Południowe,
  • Zagórz Przemysłowy.

Harmonogram i finansowanie

Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło–Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze–Szebnie” ma zostać zrealizowany do 2029 roku. Łączny budżet inwestycji to około 1,7 mld zł, z czego część środków pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.

Komentarze