Ruszyła budowa przystanku kolejowego Radom Południowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły budowę nowego przystanku kolejowego Radom Południowy, który powstaje w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”.
Inwestycja znacząco poprawi dostęp mieszkańców południowej części miasta do transportu kolejowego.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy infrastruktury znajdą się w ramach nowego przystanku Radom Południowy?
- W jaki sposób prowadzone prace budowlane wpłyną na kursowanie pociągów w sierpniu?
- Jakie znaczenie ma program budowy i modernizacji przystanków kolejowych dla województwa mazowieckiego?
Trzy perony i nowoczesna infrastruktura
Nowy przystanek zostanie wyposażony w trzy perony – dwa zlokalizowane przy linii kolejowej nr 8 w kierunku Kielc oraz jeden przy linii nr 22 prowadzącej do Tomaszowa Mazowieckiego. Już rozpoczęto pierwsze prace przygotowawcze obejmujące budowę kładki dla pieszych, peronów oraz przebudowę sieci trakcyjnej.
Obiekt będzie w pełni dostępny dla wszystkich pasażerów – pojawią się windy, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności. Przystanek obsłuży zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne, co zwiększy jego znaczenie komunikacyjne.
Prace nocne i tymczasowy przejazd
W dniach 25–30 sierpnia zaplanowano nocne zamknięcia torów oraz wyłączenia zasilania, co umożliwi bezpieczną budowę sieci trakcyjnej. Roboty prowadzone będą wyłącznie w godzinach nocnych, tak aby nie zakłócać rozkładu jazdy pociągów. Na czas prac powstanie również tymczasowy przejazd przez tory linii 22 z Radomia do Tomaszowa Mazowieckiego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wsparcie miasta i koszty inwestycji
Budowę kładki dla pieszych, która połączy ulice Jacka Kuronia, Anny Walentynowicz i Krynicką, sfinansuje miasto Radom. Dzięki niej mieszkańcy zyskają wygodny i bezpieczny dostęp do peronów.
Koszt całej inwestycji przekracza 16 mln zł, z czego PKP PLK pokryje ponad 6 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na II kwartał 2026 roku.
Kolejny krok w rozwoju radomskiej kolei
Radom Południowy to już drugi nowy przystanek w mieście – w czerwcu został otwarty Radom Wschodni, zlokalizowany pod wiaduktem przy ulicach Żeromskiego i Lubelskiej. Oba obiekty stanowią część szerszego programu inwestycyjnego poprawiającego dostępność kolejową w regionie.
Program przystankowy na Mazowszu i w całej Polsce
Na Mazowszu program obejmuje budowę lub modernizację peronów w 16 lokalizacjach o łącznej wartości ponad 84 mln zł oraz budowę 22 parkingów przy przystankach, szacowanych na ok. 15 mln zł. W skali kraju planuje się realizację 213 przystanków (plus 101 rezerwowych) oraz ponad 100 parkingów. Łączny budżet programu przekracza 1 mld zł.
Komentarze