Rusza modernizacja linii kolejowej Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie
Województwo kujawsko-pomorskie wkracza w kolejną fazę rozwoju infrastruktury kolejowej. Już niebawem rozpoczną się prace modernizacyjne na trasie Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie.
Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków własnych ma wartość blisko 115 milionów złotych netto (ponad 141 milionów złotych brutto) i ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróży, ale również stworzenie warunków do przywrócenia regularnych połączeń pasażerskich dla mieszkańców Rypina i okolicznych miejscowości. O inwestycjach realizowanych przez PKP PLK pisaliśmy tutaj.
Rozkład jazdy:
- Jakie prace modernizacyjne zostaną przeprowadzone na trasie kolejowej Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie?
- Kiedy planowane jest przywrócenie stałych połączeń kolejowych na odcinku Rypin – Brodnica i z jakim projektem jest to związane?
- Jakie zmiany w organizacji ruchu pasażerskiego przewidziano na czas realizacji inwestycji?
Start prac po 15 czerwca
Modernizacja obejmie blisko 50 kilometrów linii kolejowych nr 33 (Kutno – Brodnica) i nr 208 (Działdowo – Chojnice). Prace rozpoczną się po 15 czerwca, wraz z korektą rozkładu jazdy pociągów.
– Poprawa parametrów infrastruktury kolejowej na liniach o znaczeniu regionalnym ma istotne znaczenie dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Dla wielu z nich pociąg jest jedyną szansą na dotarcie do pracy, szkoły czy lekarza. Dlatego też w ostatnich latach wyremontowaliśmy m.in. takie trasy, jak Laskowice Pomorskie – Szlachta, Bydgoszcz – Nakło, Grudziądz – Gardeja, czy Sierpc – Nasielsk. Teraz przyszedł czas na trasę Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, a jeszcze w tym roku pociągami ponownie będzie można pojechać z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka – powiedział Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zakres prac na odcinku Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie
Na szlaku Rypin – Kretki – Brodnica (linia nr 33) przewidziano wymianę szyn i podkładów oraz remont 32 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów i przepustów. Prace obejmą także uzupełnienie podsypki tłuczniowej i regulację toru. Przystanek kolejowy Kretki zyska nową nawierzchnię peronu nr 2, a modernizacji doczeka się 17 przejazdów kolejowo-drogowych.
Z kolei na odcinku Brodnica – Jabłonowo Pomorskie (linia nr 208) również wymienione zostaną szyny i podkłady, a także zmodernizowanych zostanie 41 obiektów inżynieryjnych. Kierowcy skorzystają z poprawy nawierzchni na 13 przejazdach, a pasażerowie – z odnowionych peronów w Brodnicy, Konojadach i Najmowie.
Po zakończeniu prac oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń maksymalna prędkość na linii nr 33 wzrośnie z 80 do 120 km/h, a na linii nr 208 – z 60 do 120 km/h. Przełoży się to na skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Rypinem a Jabłonowem Pomorskim o około 15 minut.
Komunikacja zastępcza i wykonawca
Ze względu na jednotorowy charakter linii, w czasie realizacji robót – do grudnia bieżącego roku – obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Pociąg TLK Flisak zostanie skierowany trasą okrężną przez Toruń Wschodni i Chełmżę, a autobusy będą kursować na odcinku Sierpc – Rypin – Brodnica – Grudziądz. Przewoźnik Arriva uruchomi zastępczą komunikację na trasie Brodnica – Jabłonowo Pomorskie.
Wykonawcą inwestycji jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. z Gdańska. Łączna wartość robót na obu odcinkach wynosi 114,9 miliona złotych netto (141,3 miliona złotych brutto).
Powrót stałych połączeń po 25 latach
Modernizacja trasy to pierwszy krok do przywrócenia regularnych połączeń kolejowych do Rypina, gdzie od 2021 roku zatrzymuje się jedynie pociąg TLK Flisak. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego zapowiada uruchomienie stałych połączeń na odcinku Rypin – Brodnica od grudnia 2026 roku.
Będzie to możliwe dzięki realizacji projektu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. „Odbudowa stacji Rypin na linii kolejowej nr 33 na odcinku Sierpc – Brodnica”, którego wartość wynosi 40,4 miliona złotych netto. Obecnie trwają prace projektowe. Budowa ma rozpocząć się w czwartym kwartale bieżącego roku, a zakończyć w czerwcu 2026 roku. W ramach przedsięwzięcia na stacji Rypin powstanie nowy peron, a istniejący zostanie zmodernizowany. Tory o długości 750 metrów umożliwią obsługę najdłuższych pociągów towarowych, co zwiększy przepustowość linii i stworzy nowe możliwości dla przewoźników.
Nowy przystanek Brodnica Południowa
W trzecim kwartale 2026 roku planowane jest również oddanie do użytku nowego przystanku Brodnica Południowa, zlokalizowanego przy przejeździe kolejowo-drogowym przy ul. 18 Stycznia. Będzie on finansowany z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025” i zapewni lepszy dostęp do kolei mieszkańcom południowych dzielnic miasta.
Komentarze