Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rumuńska PESA już jeździ. Testowo

inforail
05.06.2025 10:30
0 Komentarzy

Po niedawnym przybyciu do Rumunii w drugiej połowie ubiegłego miesiąca, pociąg PESA 655-5 (RE-R103) rozpoczął serię testów statycznych i dynamicznych w Centrum Badań Kolejowych w Făurei, należącym do Rumuńskiej Autorytetu Kolejowego AFER.

Pojazd ten jest częścią większego zamówienia – 62 nowoczesnych składów przeznaczonych do obsługi ruchu regionalnego i podmiejskiego. Zakup został zrealizowany przez Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) dzięki środkom z Funduszu Modernizacji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne testy przechodzi PESA 655-5 w Centrum Badań Kolejowych w Făurei?
  2. Dlaczego procedury NoBo i DeBo są niezbędne przed dopuszczeniem pojazdu kolejowego do eksploatacji?
  3. Z jakiego źródła sfinansowano zakup 62 ram elektrycznych przez Autoritatea pentru Reformă Feroviară?

Zakres testów technicznych

W ramach przygotowań do certyfikacji pojazd przechodzi szczegółowe badania, obejmujące m.in.:

ocenę właściwości dynamicznych w ruchu

pomiar komfortu jazdy pasażerów

analizę drogi hamowania

pomiar poziomu hałasu (wewnętrznego i zewnętrznego) w trakcie postoju i jazdy

sprawdzenie szczelności pojazdu

Badania te są prowadzone zgodnie z procedurami certyfikacyjnymi NoBo (Notyfikowany Organ) i DeBo (Wyznaczony Organ), które są wymagane zarówno przez europejskie, jak i krajowe regulacje techniczne w zakresie interoperacyjności taboru kolejowego.

Obowiązkowa certyfikacja przed eksploatacją

Każdy pojazd szynowy, zanim zostanie dopuszczony do eksploatacji na sieci kolejowej, musi spełniać surowe wymagania określone w:

  • Specyfikacjach Technicznych dla Interoperacyjności (STI)
  • Krajowych normach technicznych (NNTR)

Przestrzeganie tych wytycznych jest weryfikowane właśnie przez wspomniane procedury NoBo i DeBo.

Kulisy testów w Făurei

ARF udostępniła kilka zdjęć oraz materiał wideo dokumentujący testy przeprowadzane z ramą PESA 655-5 (RE-R103) w Făurei. Materiały te prezentują nowoczesne zaplecze techniczne oraz gotowość taboru do rozpoczęcia eksploatacji po pomyślnym zakończeniu badań.

Komentarze