Rumuńska ARF sprawdza postępy prac w PESIE. Pierwsze pociągi w 2025 roku
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) zaprezentowała pierwsze zdjęcia nowoczesnych elektrycznych składów wyprodukowanych przez polską firmę PESA Bydgoszcz, które mają zostać dostarczone do Rumunii od 2025 roku.
W ramach kontraktu podpisanego w grudniu 2023 i styczniu 2024 roku powstanie łącznie 82 pociągi, które będą służyć pasażerom w całym kraju.
Spis treści:
- Jakie konkretne funkcje i udogodnienia zaoferują nowe składy elektryczne PESA pasażerom w Rumunii, aby poprawić komfort i jakość podróży?
- W jaki sposób ARF zamierza monitorować eksploatację składów przez sześciu operatorów kolejowych i czy planowane są regularne audyty ich działalności?
- Czy przewidywane są dalsze inwestycje w infrastrukturę kolejową w Rumunii, aby w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych składów dostarczanych przez PESA?
Produkcja w toku: PESA pod nadzorem ARF
Przedstawiciele ARF odpowiedzialni za projekty RE-R1 (regionalne składy elektryczne) i RE-IR2 (międzyregionalne składy elektryczne) odwiedzili zakłady PESA w Bydgoszczy, aby monitorować postęp prac nad nowymi pociągami. Pierwszy skład ma zostać dostarczony do Rumunii pod koniec pierwszej połowy 2025 roku w celu przeprowadzenia testów i uzyskania certyfikatu dopuszczenia do ruchu.
Składy dostosowane do potrzeb rynku
Nowe pociągi, w liczbie 82, zostaną rozdysponowane pomiędzy sześciu operatorów kolejowych na podstawie ich udziału w rynku. Umowy eksploatacyjne obejmują okres 10 lat, co ma na celu zapewnienie stabilności i efektywności w obsłudze pasażerów.
Źródła finansowania
Zakup składów został sfinansowany z dwóch głównych źródeł:
- Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – rumuńskiego Planu Odbudowy i Odporności,
- Funduszu Modernizacyjnego, który wspiera rozwój infrastruktury kolejowej w Rumunii.
Dwa projekty: RE-R1 i RE-IR2
Kontrakt z PESA obejmuje produkcję dwóch rodzajów składów elektrycznych:
- RE-IR2: 20 elektrycznych pociągów międzyregionalnych do obsługi średnich i długich tras. Umowa uwzględnia również 15-letnią obsługę techniczną tych składów.
- RE-R: 62 elektryczne składy regionalne przeznaczone do obsługi krótkich tras. Zamówienie obejmuje trzy partie (LOTY 1, 2 i 3), co umożliwia równomierne rozłożenie dostaw.
PESA jako lider w przetargu
W 2023 roku PESA została wyłoniona jako zwycięzca przetargów na oba projekty. Decyzja została podjęta po dokładnej ocenie ofert technicznych, finansowych oraz dokumentacji formalnej dostarczonej przez uczestników przetargu. Ostateczny wybór zatwierdziły władze rumuńskie, w tym Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).
Przyszłość transportu kolejowego w Rumunii
Dostawy nowych pociągów PESA to krok milowy w modernizacji rumuńskiego transportu kolejowego. Dzięki nowoczesnym, energooszczędnym składom pasażerowie zyskają większy komfort podróży, lepszą punktualność i niezawodność usług. Projekty RE-R1 i RE-IR2 są częścią szerszej strategii rozwoju kolei w Rumunii, finansowanej z unijnych środków na odbudowę infrastruktury.
Pierwsze pociągi wyprodukowane przez PESA pojawią się na rumuńskich torach już w 2025 roku, otwierając nowy rozdział w historii transportu publicznego w tym kraju.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze