Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozbudowa linii kolejowej 202 coraz bliżej. Siedem ofert, trzy w budżecie

inforail
02.07.2025 16:30
0 Komentarzy

Wszystko wskazuje na to, że wyczekiwana przez mieszkańców Gdyni rozbudowa linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork wkrótce ruszy.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że 2 lipca otwarto oferty w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie tej inwestycji. Spośród siedmiu propozycji aż trzy mieszczą się w zakładanym budżecie, co daje realną szansę na rozpoczęcie prac budowlanych.

Rozkład jazdy:

  1. Które firmy złożyły oferty w przetargu na modernizację linii kolejowej nr 202 Gdynia Chylonia – Lębork i ile z nich mieści się w budżecie zamówienia?
  2. Jaką kwotę PKP Polskie Linie Kolejowe planują przeznaczyć na sfinansowanie podstawowego zakresu inwestycji?
  3. Jakie korzyści dla mieszkańców Gdyni i pasażerów ma przynieść realizacja tej inwestycji, w tym budowa tunelu na ul. Puckiej?
Linia kolejowa 202
Linia kolejowa nr 202/foto: PKP PLK

Miliony na modernizację

Zamawiający, czyli PKP PLK, zamierza przeznaczyć na realizację podstawowego zakresu zamówienia kwotę blisko 3,74 miliarda złotych brutto. To część dużego projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk – Faza II”, którego celem jest zwiększenie przepustowości i jakości podróży koleją aglomeracyjną, a także poprawa infrastruktury drogowej w rejonie torów.

Do przetargu zgłosiło się siedem firm i konsorcjów. Najniższą cenę zaproponowała firma ZUE S.A. z Krakowa – 3,22 miliarda złotych brutto, co oznacza, że ich oferta zmieściła się w budżecie. Pozostałe oferty, które mieszczą się w zakładanej kwocie to propozycja TORPOL S.A. na kwotę około 3,30 miliarda złotych oraz konsorcjum NDI S.A., Track Tec Construction Sp. z o.o., INTOP S.A. i INTOP Warszawa Sp. z o.o., które zaproponowało 3,49 miliarda złotych.

Pozostałe oferty przekroczyły budżet – najdroższa złożona przez STRABAG opiewała na ponad 4,21 miliarda złotych.

Korzyści dla pasażerów i kierowców

Inwestycja jest nie tylko istotna z punktu widzenia transportu kolejowego, ale również znacząco wpłynie na infrastrukturę miejską Gdyni. Jak podkreśla Prezydent Miasta Gdyni, Aleksandra Kosiorek, jednym z kluczowych elementów projektu jest budowa długo wyczekiwanego, bezkolizyjnego tunelu pod torami w ciągu ulicy Puckiej.

– To świetna wiadomość dla wszystkich mieszkańców Gdyni. Poprawi się nie tylko jakość podróży popularną SKM-ką, ale również poruszanie się w obrębie Chyloni dla kierowców. Taki projekt to także zachęta, aby częściej wybierać kolej w codziennych podróżach – komentuje Kosiorek.

Dzięki modernizacji linii zwiększy się przepustowość, co przełoży się na szybsze i bardziej punktualne przejazdy pociągów, zarówno aglomeracyjnych, jak i dalekobieżnych. Zyskają także rowerzyści i piesi, którzy będą mogli bezpieczniej przemieszczać się w rejonie torów.

Kiedy ruszą prace?

Po analizie złożonych ofert PKP PLK podejmie decyzję o wyborze wykonawcy. Jeśli procedury przetargowe przebiegną bez opóźnień, istnieje realna szansa, że długo zapowiadana inwestycja rozpocznie się jeszcze w 2025 roku. Modernizacja tego odcinka linii 202 to kolejny element wieloletniego planu poprawy transportu szynowego w województwie pomorskim.

Dla mieszkańców Gdyni i okolic, jak i pasażerów korzystających z trójmiejskiej kolei, jest to z pewnością jeden z najbardziej wyczekiwanych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat.

Oferty

Oto pełna lista ofert złożonych w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork linii kolejowej nr 202:

Nr oferty Nazwa wykonawcy / Konsorcjum Cena całkowita brutto (PLN) Uwagi
1 STRABAG Sp. z o.o. 4 212 421 137,60 Przekracza budżet
2 Konsorcjum: NDI S.A. (lider), Track Tec Construction Sp. z o.o., INTOP S.A., INTOP Warszawa Sp. z o.o. 3 491 359 992,42 Mieści się w budżecie
3 Konsorcjum: BUDIMEX S.A., BUDIMEX Kolejnictwo S.A. 3 631 341 036,78 Przekracza budżet
4 TORPOL S.A. 3 300 726 180,26 Mieści się w budżecie
5 Konsorcjum: PORR S.A. (lider), Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. 3 651 870 000,00 Przekracza budżet
6 Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. 4 150 105 367,26 Przekracza budżet
7 ZUE S.A. 3 219 658 533,88 Najtańsza oferta, mieści się w budżecie

Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia przez PKP PLK: 3 735 916 803,73 PLN brutto.

Trzy oferty (ZUE S.A., TORPOL S.A., konsorcjum z liderem NDI S.A.) mieszczą się w zaplanowanym budżecie, co oznacza, że PKP PLK może realnie wyłonić wykonawcę bez konieczności zwiększania środków na inwestycję.

Komentarze