Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekordowy budżet Mazowsza 2026. Kolej i transport z historycznie wysokim finansowaniem

inforail
16.12.2025 19:30
0 Komentarzy

Budżet województwa mazowieckiego na 2026 rok, wart ponad 8,4 mld zł, przynosi jedne z największych w historii regionu inwestycji w transport publiczny, kolej oraz infrastrukturę drogową.

Władze województwa podkreślają, że to właśnie sprawna komunikacja – zarówno regionalna, jak i aglomeracyjna – będzie jednym z fundamentów rozwoju Mazowsza w najbliższych latach.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe inwestycje kolejowe zostaną zrealizowane na Mazowszu dzięki rekordowemu budżetowi na 2026 rok?
  2. W jaki sposób zwiększone finansowanie przewozów regionalnych wpłynie na ofertę Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej?
  3. Które projekty transportowe – kolejowe lub drogowe – będą miały największe znaczenie dla poprawy mobilności mieszkańców Mazowsza?

1,1 mld zł na kolej regionalną. Stabilne finansowanie przewozów

Jednym z kluczowych elementów budżetu jest rekordowe wsparcie przewozów kolejowych. Ponad 1,1 mld zł trafi na dotacje dla przewoźników obsługujących Mazowsze – przede wszystkim Koleje Mazowieckie oraz Warszawską Kolej Dojazdową.

Środki te mają zapewnić:

  • utrzymanie pełnej siatki połączeń aglomeracyjnych i regionalnych,
  • poprawę częstotliwości kursowania pociągów,
  • zwiększenie niezawodności i komfortu podróży,
  • przygotowanie do obsługi nowych odcinków modernizowanej infrastruktury kolejowej.

To największa w historii pozycja kolejowa w budżecie Mazowsza i zarazem potwierdzenie, że kolej pozostaje priorytetem transportowym regionu.

Ponad 1,6 mld zł na drogi wojewódzkie. Transport drogowy wciąż kluczowy

Transport drogowy również otrzymuje znaczące wsparcie. W 2026 roku Mazowsze przeznaczy na drogi aż 1,6 mld zł, z czego:

  • 974,2 mln zł to inwestycje,
  • 561 mln zł to remonty i bieżące utrzymanie.

Wice­marszałek Rafał Rajkowski podkreślił, że region stawia na duże, rozwojowe projekty. Wśród priorytetów wymienił:

  • rozbudowę drogi wojewódzkiej 747 na odcinku Iłża – Lipsko,
  • budowę zachodniej obwodnicy Mławy,
  • rozbudowę drogi 627 Kosów Lacki – Sokołów Podlaski,
  • modernizację drogi 631 na odcinku Nowy Dwór Mazowiecki – Warszawa.

Każda z tych inwestycji jest elementem kluczowych korytarzy komunikacyjnych Mazowsza, poprawiających dostępność transportową zarówno małych miejscowości, jak i dużych ośrodków.

Transport publiczny priorytetem regionu

Władze Mazowsza wskazują, że inwestowanie w transport publiczny – zwłaszcza kolej – jest koniecznością w regionie dynamicznie rozwijającym się demograficznie i gospodarczo. To także odpowiedź na wyzwania klimatyczne oraz potrzebę ograniczenia wykluczenia transportowego.

Marszałek Adam Struzik podkreślił, że dzięki korzystnym zmianom w finansowaniu samorządów, Mazowsze może po raz pierwszy od lat przeznaczyć na rozwój transportu tak duże środki. Brak obowiązku płacenia tzw. janosikowego pozwolił wygospodarować przestrzeń na inwestycje, które będą napędzać komunikacyjny rozwój regionu.

Wieloletnia Prognoza Finansowa: transport z największym wsparciem do 2038 r.

Również w Wieloletniej Prognozie Finansowej transport należy do głównych beneficjentów. Do 2038 roku Mazowsze planuje wydać:

  • 14,8 mld zł na transport jako całość,
  • 4,1 mld zł na drogi wojewódzkie,
  • ponad 1 mld zł rocznie na kolej regionalną.

To jasno pokazuje, że w perspektywie dekad Mazowsze traktuje rozwój transportu publicznego jako fundament swojej polityki rozwojowej.

Pociąg Kolei Mazowieckich
Pociąg Kolei Mazowieckich

Transport w centrum strategii Mazowsza

Budżet na 2026 rok to kontynuacja długofalowej strategii stawiającej na:

  • zwiększenie roli transportu zbiorowego w codziennych podróżach,
  • rozwój siatki połączeń kolejowych,
  • poprawę jakości infrastruktury drogowej,
  • integrację komunikacyjną całego regionu – od metropolii po mniejsze miasta i wsie.

W efekcie ma powstać spójny, nowoczesny system transportowy, zdolny sprostać rosnącym potrzebom mobilności mieszkańców całego Mazowsza.

Komentarze